dinsdag 16 juli 2024 - Reisverslag uit Písek, Tsjechische Republiek van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu dinsdag 16 juli 2024 - Reisverslag uit Písek, Tsjechische Republiek van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

dinsdag 16 juli 2024

Door: Jan Marten en Joke

Blijf op de hoogte en volg Jan Marten en Joke

17 Juli 2024 | Tsjechische Republiek, Písek

České Budějovice

0 km totaal 957 km

Waarom is České Budějovice zo’n leuke en bijzondere stad? We hebben een dag om dat uit te vinden. In 2000 waren we hier ook, anderhalf uur om precies te zijn. We zijn toen de stad naar binnen gegaan, meteen naar het plein. Het plein was grijs en groot en glom van de regen. Veel auto’s waren geparkeerd op het plein. Er stonden paardenkoetsen voor de enkele toeristen.

Nu schijnt de zon. Het is zelfs heet. Het ziet er allemaal veel mooier uit. Dat kan natuurlijk het weer zijn, maar ik denk dat er de laatste 25 jaar toch echt veel is gebeurd. De gevels zijn kleuriger, alles is goed gerestaureerd. Er staan nog wel auto’s op het plein. Daarin is niets veranderd. De paardenkoetsen zijn verdwenen. Een trend die wereldwijd te merken is: geen trekdieren meer in verband met dierenwelzijn, het verkeer en het schoonhouden van de straat.

Als je in Wenen, waar paardenkoetsen nog wel mogen, langs een opstapstation gaat, komt de geur je al van verre tegemoet. Dan kun je je voorstellen dat het in de negentiende eeuw in grote steden een ongelofelijk vieze boel op straat moet zijn geweest.

Eigenlijk was Budějovice helemaal geen stad voor een rijtoer per koets. Het elan van Wenen of Praag is hier ver te zoeken. Het is een flinke provinciehoofdstad, meer niet. Wel is hier een van de grootste stadspleinen van de wereld. Ik kan me in Rome, Berlijn, Parijs of Londen niet iets vergelijkbaars herinneren. Met gemak kan je hier een voetbalveld aanleggen.

Rondom het plein staan allemaal leuke, oude huizen. Het stadhuis springt het meest in het oog.

Alle vier zijden hebben portiekbogen, zoals we uit Italië kennen. In totaal 500 meter. Als het regent, kun je hier dus prima langs de winkels lopen zonder nat te worden. Nu de zon schijnt, kun je heerlijk de schaduw opzoeken. Er zijn veel terrasjes, maar omdat het plein zo groot is, vallen ze in het niet in het hele complex.

Daarbij komt, dat het in Budějovice niet echt overstroomt van toeristen. Op het plein zijn misschien nog wel de meesten te vinden, maar de stad heeft zoveel meer te bieden.

Het grondplan van het oude Budějovice is dat van een vierkante vesting, met zijden van 500 meter. De straten staan allemaal haaks op elkaar, zo’n beetje als in Naarden. Maar de ene straat is groot, de ander is slechts een steegje. Hoewel je door de duidelijke structuur altijd weet, waar je je bevindt, is elk straatje en hoekje weer verrassend. Er is een gezellig plein rond de schitterende Mariakerk. We komen langs een galerie waar de kunstenaar net een prachtige gevlochten kop aan het maken is over de ingang heen. Meer dan vier meter hoog. De neus is klaar, hij is nu bezig met het rechteroog.

Ook buiten de oude stad is het leuk. We lopen door een statige winkelstraat, nog steeds voetgangersgebied.

In principe mag je in Tsjechië fietsen in een voetgangersgebied. En behalve fietsen komen we veel stepjes en skateboards tegen, beide met en zonder motor. En af en toe een Segway of een hoverboard, compleet met muziek uit de kleine luidsprekers.

Net even buiten de oude stad, op het pad langs de Moldau, waar ook veel kleine kinderen lopen en moeders met kinderwagens, levert deze mengelmoes voor ons onoverzichtelijke verkeerssituaties op. Twee skateboards naast elkaar, de een met, de ander zonder motor. Je bent er niet op verdacht dat een van de twee ineens kan versnellen. Steken die kinderen niet ineens over? Voorzichtigheid is geboden.

Maar zodra je in de binnenstad bent, is het een oase van rust en gezelligheid. Er wordt nergens aan je kop gezeurd om een ritje te maken, een concert te bezoeken, of wat dan ook. We zien zelfs geen bedelaars.

De toeristen die er zijn, zijn vooral Tsjechen. Ik signaleer ergens een Vlaams gezin, maar daar blijft het bij.

Alles is hier dan ook in het Tsjechisch. Er zijn geen Engelse of Duitse menukaarten en de kennis van een andere taal is vooral bij de ouderen onder het communicatieminimum.

Misschien dat daar verandering in komt, nu Budějovice in 2028 culturele hoofdstad van Europa wordt.

De stad is het zeker waard!

Jan Marten