zaterdag 6 juli 2024 - Reisverslag uit Mikulov, Tsjechische Republiek van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu zaterdag 6 juli 2024 - Reisverslag uit Mikulov, Tsjechische Republiek van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

zaterdag 6 juli 2024

Door: Jan Marten en Joke

Blijf op de hoogte en volg Jan Marten en Joke

07 Juli 2024 | Tsjechische Republiek, Mikulov

Znojmo - Mikulov

57 km totaal 472 km

We kunnen het toch weer!

We waren bang dat het ons niet meer zou lukken: lange afstanden fietsen. Maar vandaag was een prima dag om dit te testen.

Al met al maar 57 fietskilometers, dus dat is niet echt een mijlpaal. Wel het gegeven dat we daarbij langzaam omhoog reden en de hele weg windkracht 5 met vlagen van 7 vrijwel recht tegen hadden. We waren blij als we dertien kilometer per uur op de teller zagen. De fietsers die de andere kant uitgingen, reden ruim 30. Vals plat naar beneden en dan zo’n windje in de rug. Dat willen we allemaal wel.

Jaloezie is dan de slechtste emotie. Je komt er geen meter verder mee. Gewoon doortrappen is het devies. En daarbij voor Joke: op tijd stoppen en zoeken naar een soepje.

We komen telkens meer fietsers tegen. In dit gebied zijn de laatste tijd nogal wat fietspaden aangelegd, kennelijk met Europese subsidies.

Het is hier minder heuvelachtig dan in andere delen van Tsjechië. Sommige fietspaden lopen kilometers lang rechtuit.

Toch heb je hier geen moment de indruk dat je van Lelystad naar Swifterbant aan het fietsen bent. De lichte hellingen staan vol met zonnebloemen en druiven. Er zijn geregeld bosjes, waar je je kan wagen aan een sanitaire stop.

Sinds gister kijk ik hierbij overigens wel uit waar ik ga staan. Ik was 200 meter vooruit gefietst en had bij een stop net het relevante edele deel uit mijn broek gehaald, toen ik ineens bij mijn rechtervoet wat voelde prikken. Nou: niet zomaar iets, het deed zeer over mijn hele voet.

Ik keek naar beneden en zag een hele kolonie mieren tot over mijn enkel lopen.

Ik wist niet hoe snel ik die beesten van mijn lijf moest halen. Ik sprong de weg op al stampend en vegend. Maar ja, dat betreffende deel hing nog steeds uit mijn broek.

Afijn, Joke kwam langzaam dichterbij en ze had echt geen idee wat ik aan het doen was. Ze dacht aan een erotische dans.

Langs de fietsroutes vind je ook een keur aan fietscafé’s, fietsrestaurants en fietsenmakers. Het lijkt wat dat betreft een beetje op Nederland.

Bij een van die gelegenheden stoppen we. Het is, dat we een paar fietsers uit een poort zagen komen, anders hadden we het gemist. Het blijkt een oergezellig en drukbezocht fietsrestaurant op een binnenplaats te zijn. Erachter ligt een kleine fietscamping.

En ja, er is soep!

Om 14:15 komen we op de camping aan. Kijk, dat bedoel ik met: we kunnen het. In vorige jaren reden we wel 80, 90 of zelfs 100 kilometer. Maar dan kwamen we vaak na achten aan en dan waren de omstandigheden veel gunstiger: wind mee, dalen. Dus die langere afstanden kunnen we prima aan. Alleen: we willen niet. We willen vroeg aankomen om daarna nog een stadje te kunnen bezoeken.

We hebben nu genoeg tijd om Mikulov te bezoeken. Een leuk en oud stadje tegen de grens met Oostenrijk. Er is feest vandaag: het is Hus-dag. De nationale feestdag, genoemd naar de door mij eerder genoemde hervormer, die aan de basis stond van de Tsjechische schrijftaal, Johannes Hus.

Het is gezellig op het stadsplein, er is muziek en straattheater, de eettentjes zijn overvol. Overal is de lokale wijn te krijgen. Vaders en moeders lopen met hun gezin met een glas om hun nek van proeverij naar proeverij. De kebabmeneer haalt een omzet als nooit tevoren. Mede door de reuzenpizza die wij bestellen. Biertje en prosecco erbij. Met salade natuurlijk, want voor minder doet Joke het niet.

Morgen zijn we in Oostenrijk. Zou het daar ook gezellig zijn?

Jan Marten


  • 07 Juli 2024 - 11:45

    Aline T H:

    Heerlijke verhalen weet gisteren en vandaag. Op de zondagmorgen, cappu erbij, heb ik ze voorgelezen aan Theo. Het bracht ons ook tot diepgaande reflecties en inzichten [e-1f600].

    Evenwel keken we wel wat bedenkelijk tegen de tekening van jm op het krijtbord aan, met name het onderdeel links van de letters. Dat riep studie en vragen op.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan Marten en Joke

Een reis naar Bordeaux. De eerste stap naar Santiago de Compostella. Een reis die we van A tot Z willen maken. Zie de foto, genomen in de startplaats Haarlem: het herdenkingsmonument van Lennart Nijgh, die voor Boudewijn de Groot de volgende regels schreef: Geef de reiziger het woord, laat de reiziger vertellen -

Actief sinds 18 April 2012
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 235672

Voorgaande reizen:

24 Juni 2024 - 19 Juli 2024

Dertiende reis: Horjany - Praag - Wenen - Horjany

18 Mei 2023 - 11 Juni 2023

Twaalfde reis: Venetië - Lombardije - Venetië

26 Juni 2022 - 22 Juli 2022

Elfde reis: Venetië - Rome - Venetië

02 Juli 2021 - 25 Juli 2021

Tiende reis: Oegstgeest - Oegstgeest

02 Juli 2020 - 27 Juli 2020

Negende reis: Oegstgeest - Oegstgeest

26 April 2019 - 22 Mei 2019

Achtste reis: Roermond - Venetië

25 April 2018 - 23 Mei 2018

Zevende reis: Sevilla - Faro - Lissabon - Porto

31 Mei 2017 - 26 Juni 2017

Zesde reis: Zilverroute, Sevilla - Santiago

19 Augustus 2016 - 17 September 2016

Vijfde reis: Teruel - Granada - Malaga - Sevilla

28 Juni 2015 - 25 Juli 2015

Vierde reis: Girona - Valencia - Girona

27 Juni 2014 - 27 Juli 2014

Derde reis: Poitiers - Santiago de Compostela

28 Juni 2013 - 26 Juli 2013

Tweede reis: Maastricht - Pyreneeën

27 April 2012 - 18 Mei 2012

Mijn eerste reis: Oegstgeest - Poitiers

Landen bezocht: