Donderdag 16 juli 2020 - Reisverslag uit Oegstgeest, Nederland van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu Donderdag 16 juli 2020 - Reisverslag uit Oegstgeest, Nederland van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

Donderdag 16 juli 2020

Blijf op de hoogte en volg Jan Marten en Joke

17 Juli 2020 | Nederland, Oegstgeest

Zandpol - Ootmarsum
53 km totaal 750 km
Vandaag lijkt het droog te worden. Nou ja, een variatie op droog zal het blijken. Het blijft de hele dag dreigen en elk kwartier voelen we we wel een paar druppels. De hoeveelheid mag, in het kader van de afgelopen weken, geen naam hebben. Tot we onze tent opzetten. Dan gaat het regenen. Ach, het geeft niet. De tent was nog drijfnat van de afgelopen nacht. Als het droog is geworden, gaan we douchen. Dan willen we weer eten koken, dus het begint meteen te regenen.
Na een half uurtje stopt de bui.
De buren staan op het punt van vertrekken vanwege het slechte weer. Ze vragen zich af wat dat voor natuurverschijnsel is: die zakkende witgele bol...
De zon verschijnt heel dunnetjes en dóór de boombladeren heen en een vage herinnering aan warmte geeft.

We zijn nu in Ootmarsum, we hebben vandaag een stuk afgesneden door door Duitsland te rijden. ‘Mundschutz’ bij de hand. Verplicht in de Duitse horeca als je naar binnen wil. Ach, normaal gesproken blijven we altijd buiten, maar we zijn op zoek naar echte droogte en vooral: warmte. Ik heb dus voor het eerst van mijn leven een mondkapje op. Binnen vijftien seconden beslaat mijn bril. Ik loop als een halve blinde door het etablissement en strek mijn handen uit om te voelen of ik nergens tegenaan loop. Ik duw een paar tegenstribbelende klanten opzij. Ik heb geen idee wat mondkapjes te maken kunnen hebben met de anderhalvemeterregel. De klanten sowieso niet.
Als we buiten zijn, doe ik meteen mijn mondkapje af en zie ik de wereld weer zoals-ie is: mensen ver weg, dichtbij, mooie landschappen en een altijd dreigende wolkbreuk.

Jan Marten

• 17 Juli 2020 - 22:06

Hans Reitsma:

Tip: om zonder beslagen bril een mondkapje te dragen kun je het beste je bril even afdoen, dan mondkapje opdoen en daarna de bril daar weer overheen opzetten. Bij mij helpt het in elk geval.

• 19 Juli 2020 - 22:50

Rob:

Leuk dat jullie gisteren op de camping Buitenland zijn geweest. Zoals je hebt gemerkt regent het
    het ook op het Buitenland. Deze camping staat bekend als de camping van Floortje Dessing die samen met vier van haar vrienden eigenaar is. Het is meer een hippie-camping (vandaar dat jullie zich er thuis voelde) waar op de camping veel door gasten zelfgebouwde accommodaties staan die weer als glamping verhuurt worden. De gekste dingen staan er wat die de camping in heel aparte status geeft. Het zou zomaar in het Woodstock tijdperk passen. Een beetje flower Power.
    Op zo'n camping krijgt je toch wel weer een warm gevoel naar vroegere "vrije" tijden. Hoewel misschien je natte kleding je weer terugzet op het moment van deze dag. Nat en klam.
    Jongens, wat hebben jullie het slecht getroffen met het weer. Volgens mij zijn jullie een beetje genezen van vakantie vieren in eigen land. "Waar de blanke top der duinen schittert in de zonnegloed...." Sterkte.