Maandag 13 juli 2020 - Reisverslag uit Oegstgeest, Nederland van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu Maandag 13 juli 2020 - Reisverslag uit Oegstgeest, Nederland van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

Maandag 13 juli 2020

Blijf op de hoogte en volg Jan Marten en Joke

14 Juli 2020 | Nederland, Oegstgeest

Dokkum - Uithuizen 72 km totaal 586 km

De man met wie ik bij de afwas aan de praat raak, blijkt een Dokkumer die nu in Heiloo woont. Hij is ruim gepensioneerd en verblijft geregeld op deze camping om oude bekenden op te zoeken.
We blijken beiden afkomstig uit een middenstandsgezin met textiel als thema. ‘Jansen & Tilanus’ komt langs.
En we gaan nog een niveautje dieper als hij vertelt dat hij gisteren voor het eerst sinds de lockdown weer naar de kerk is geweest, een vrije baptistengemeente. De man is verbaasd als hij merkt dat ik weet dat er twee soorten baptisten zijn in Nederland.
Hij heeft het over het sociale belang van kerken, dat zo duidelijk werd tijdens de lockdown. Ik kan het helemaal beamen.
Dan is de afwas klaar en hoef ik me gelukkig niet verder te wagen in een theologisch moeras.

Vandaag nemen we afscheid van Friesland. We fietsen richting Waddenzee en passeren onder andere Moddergat, een dorp dat vastzit aan Paesens. Vroeger een vissersdorp.
In maart 1883 zijn tijdens een zware storm 83 vissers van Moddergat en Paesens omgekomen. Iedere familie had een of meerdere doden te betreuren. De enige overlevende was Gerben Basteleur. Samen met zijn oom bleef hij drijven in het ruim van de omgeslagen ‘Nooitgedacht’. Zijn oom verdronk en de ‘Nooitgedacht’ spoelde na 24 uur aan op Schiermonnikoog. De eilanders hoorden kloppen en de boot werd opengehakt.
Toen Gerben hersteld was ging hij weer vissen en viste hij het lichaam van zijn broer op. Een gruwelverhaal dat tot ons komt bij het passeren van dit mooie, zonnige dorp met zijn grappige naam.

We nemen afscheid van de grote Friese boerderijen met uileborden met altijd twee witte knobbelzwanen aan de buitenkant en een versierde balk in het midden, de makelaar. Deze makelaars hebben per streek verschillende motieven en de kleur kan aangeven of de boer eigenaar is of pachter.
Kerk- en steenuilen konden via het uilengat achter het uilenbord de boerderij binnen en fungeerden zo als nuttige muizenvangers.

Ik merk dat onze wereld hier heel
klein wordt. De grote boze wereld is ver weg. Trump hóren blaten op tv komt toch meer binnen dan een klein berichtje op de NOS-app.
Of komt dit door de omgeving? De rustige dorpjes en het weidse landschap daar tussen?
Maken we ons nu alleen nog maar druk om bijna nutteloze weetjes en leed uit ver vervlogen tijden?

Dan maar weer verder fietsen. Via de Lauwersmeerdijk rijden we Groningen binnen. Een prachtig natuurgebied. De reis eindigt op een kleine natuurcamping bij Uithuizen.
In een oude boomgaard staan we met nog twee andere vakantiefietsstellen. Zij van het ene stel woont sinds maart in Nederland, vanuit Schotland gevlucht voor de Brexit. Hij laat haar op de fiets kennismaken met Nederland.
Het andere stel is een fanatiek duo wereldfietsers van begin zestig. Ze zouden dit jaar fietsen in Alaska. Dan maar even een oefenrondje Nederland. Het gespierde kereltje van het stel let op alles wat we bij ons hebben. ‘We hebben dezelfde mokken, alleen wij hebben ze met een oor’. ‘Dat is wel meer gewicht’ merk ik op, omdat hun hele uitrusting efficiency uitstraalt. Heerlijk om een beetje te sarren.

Joke

• 15 Juli 2020 - 09:11

Ineke Weinreich:

Toch een beetje opgelucht dat jullie Dokkum weer uit zijn, er wordt daar nl. soms iemand vermoord
    (heb ik gehoord).

Goeie toer verder met veel mooie dagen! liefs, Ien

• 15 Juli 2020 - 22:07

Rob Vennix:

Fijn jullie weer te kunnen volgen tijdens, dit keer, de Ronde van Nederland. Het is toch weer knap dat jullie, net zoals in het buitenland altijd weer de ontberingen zoals regen, wind weer kunnen vinden.
    Alleen het klimwerk is dan het enige wat jullie moeten ontberen. het is helaas niet anders.
    Maar zonder gekheid, echt boffen met het weer doen jullie nou ook weer niet. Maar het wordt beter en dan zullen jullie daar zeker weer van gaan genieten. Morgen nog een "slechte" dag maar het weer wordt daarna stukken beter. Jammer van jullie nieuwe regenjassen misschien heb je ze wel niet meer nodig. Even op de kaart gekeken maar jullie maken echt een rondje langs de landsgrenzen zoals wij, Marianne en ik in 2016 in grote lijnen ook gereden hebben.
    Pas in Meddo wel op voor de Witte Wieven. Ze zijn in de vroege ochtend te spotten in nevelige weilanden tijdens hun ochtendtoilet, gebruik makend van de ochtenddauw. Laat ze niet schrikken want zoals jullie weten zijn er goede, maar ook zeer kwaadaardige Witte Wieven en ze zijn niet van elkaar te onderscheiden!!
    Hun reactie is als ze gezien worden onvoorspelbaar!
    Veel plezier en geniet