Dinsdag 12 juli 2022 - Reisverslag uit Firenze, Italië van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu Dinsdag 12 juli 2022 - Reisverslag uit Firenze, Italië van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

Dinsdag 12 juli 2022

Blijf op de hoogte en volg Jan Marten en Joke

13 Juli 2022 | Italië, Firenze

Siena - Florence

83 kmtotaal 981 km

Na een vliegende start om 7:00 moeten we even na Siena 350 meter stijgen. Het is wat bewolkt en af en toe valt er een spatje regen. Heel welkom, want het is drukkend warm met temperaturen boven de 30 graden.

We rijden door de streek van de Chianti-wijn. Veel aangeharkter dan de heuvels hiervoor, maar niet minder mooi. Rijen wijnranken afgewisseld met olijfboomgaarden. Daartussen schitterende villa’s. Overal staan bordjes met ‘Taste wine’. Ook in de winkels en cafeetjes is de voertaal nu Engels.

Links en rechts ‘Agriturismo’, de een nog biologischer dan de ander. Maar het deert ons niet, dit is zo schitterend fietsen. Heuveltje op en af. Met in de verte de Apennijnen. We schieten lekker op.

Maar rond drie uur komt de man met de hamer. Ik kan niet meer verder, sta rillerig op mijn benen.

Op zulke momenten stoppen we meteen. Ik rust uit op een boomstronk en eet een energiekoek, banaan en noten.

Na een half uur rijden we naar het volgende cafeetje. Daar gaat er nog een pizzapunt in.

Mijn motor is niet zuinig wat brandstof betreft, maar hij doet het weer.

We rijden rustig naar camping Hu, een paar kilometer voorbij Florence.

We zijn nogal overdonderd als we er binnenrijden. Het is een dorp op zich, met een strak stratenplan.

Wij mogen staan in de ‘Via Roma’, tussen de enorme campers en kant-en-klaaraccomodaties. Het tentenveldje, dat ergens achteraf ligt, is al vol. Nu staan we naast de ruimte met achttien wasmachines.

Aan alles is gedacht. Dit zou een perfecte noodopvang zijn voor vluchtelingen.

We gaan voor het eerst een keer niet gelijk het zwembad in. Er staan rond de 200 ligbedjes omheen. Het doet ons denken aan zo’n zwembad bij een hotel in Blanes, waar we ooit langsfietsten.

Wij voelen ons hier totaal niet thuis.

Joke

• 14 Juli 2022 - 21:23

Rob:

Hoe lelijker iets is des temeer geniet je van het mooie. Zo'n camping als dit is goed voor het onderscheid. Laat deze campings vooral bestaan en laat zo vooral overvol zijn. Des temeer kunnen wij genieten van die kleine feeërieke campings , ieder op zijn eigen ruime plek in de schaduw onder de boom met een goed glas wijn of bier, Jan Marten dat is ook goed.
    Een camping waarvan de eigenaar ziet dat je versleten aan komt en je het beste plaatsje geeft van de camping. Dit is voor jullie even een confrontatie in jullie beleving maar zorgt er wel voor dat je weer iets hebt om te vergelijken en je weer gelukkig maakt met de plek waar je dan op zit.
    Op naar het volgende onverwachte...