Woensdag 20 juli 2022 - Reisverslag uit Torcello, Italië van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu Woensdag 20 juli 2022 - Reisverslag uit Torcello, Italië van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

Woensdag 20 juli 2022

Blijf op de hoogte en volg Jan Marten en Joke

21 Juli 2022 | Italië, Torcello

Dolo - Venetie

37 kmtotaal 1357 km

We hebben heerlijk geslapen in het hotel dat een degelijk donkerbruin interieur heeft uit de jaren 70. Alles straalt soberheid en degelijkheid uit.

Het hotel wordt gerund door twee scheefgegroeide oude mannen. Het moeten wel broers zijn. De een helt vervaarlijk over naar voren, terwijl de rug van de ander van achteren gezien op vijf voor twaalf staat.

Praten doen ze weinig, maar ze zijn vriendelijk en behulpzaam in alles wat ze doen.

Speciaal voor ons wordt een bord met kaas gehaald. En ze blijven meloenen in parten snijden. Zoals altijd ontbijten wij langer dan wie dan ook. Het lijkt dat we ons vast voorbereiden op de winter. We willen natuurlijk niet overkomen als lompe Hollanders, maar we weten ook dat we anders over een uur elders weer zitten te schransen.

Onze laatste etappe is de kortste van de hele reis. Grotendeels rijden we dit stuk voor de derde keer. Toen we In 2019 van de Alpen richting Venetië reden en drie weken geleden.

We hebben geen haast en daardoor meer oog voor detail.

De route gaat een groot gedeelte langs de ‘Riviera del Brenta’, de rivier die Padua met Venetië verbindt en bekend is om de zeventiende eeuwse villa’s. We zien mooie exemplaren, maar ook veel opknappertjes, waarvan bij sommige de daken zijn ingestort en we alleen door de grootte en contouren hun vroegere grandeur kunnen vermoeden.

De laatste dag van onze tocht.

Momenten van terugblikken en vooruitzien.

Een tocht die heel pittig was vanwege de hoge temperatuur, maar de inspanning was de moeite waard.

Gelukkig zijn we gezond gebleven en hebben we geen enkel mankement aan onze fiets gehad.

En het allerbelangrijkste: we zijn elkaar nergens kwijtgeraakt,letterlijk of figuurlijk.

We willen heel graag volgend jaar weer naar Italië, maar dan moeten we wel meer dan een klein mondje Italiaans kunnen spreken, want we merkten dat zelfs onder jongeren weinig Engels wordt gesproken.

En we moeten een ander seizoen kiezen. Fietsen in zo’n hitte kan niet gezond zijn. De eerste dag van de Nijmeegse Vierdaagse is niet voor niets afgelast.

Het vertrouwen dat het een volgende keer helemaal goed komt met JM’s eigen routes groeit vandaag enorm. Hij leidt ons via landelijke weggetjes en stadsparken

langs de randen van Venetië naar ons beginpunt.

En tot onze grote vreugde zien we bij het passeren van het hek van ons hotel dat de paarse Panda nog op hetzelfde plekje staat. Bezaaid met bessen en stof is ze nauwelijks herkenbaar.

We hopen dat ze het vrijdag weer doet als we naar Oostenrijk rijden, waar we twee nachten bij Gerben, Coreisha en kleinzoon Jan op de camping gaan staan.

Morgen een weerzien met Venetië, waar we het eilandje Torcello willen bezoeken, omdat de vorige keer niet meer gelukt was.

Een bijzonder eilandje, dat in de tiende eeuw 10.000 inwoners had en tien kerken en meerdere kloosters. Nu wonen er slechts enkele tientallen mensen en er zijn er nog twee over, waaronder de oude kathedraal. We gaan de toren beklimmen om zo een beeld te krijgen van de lagune van Venetië. En we gaan dit vooral doen, om weer te varen op de vaporetto’s en zoveel mogelijk bootjes te zien.

Want fietsen is leuk, maar varen staat voor JM nog altijd net een trede hoger op zijn lijst van favoriete

bezigheden.

We vonden het weer leuk om onze reisimpressies te delen.

Ons Gerben merkte net voor vertrek op, dat hij later, als wij er niet meer zijn, vast een van onze reizen ook gaat maken.

Zo’n uitspraak houdt ons gaande.

Joke

• 21 Juli 2022 - 21:35

Hannie Waaldijk:

Top dat jullie het weer gezond gehaald hebben in geen geringe omstandigheden!
    Liefs, Paul en Hannie

• 21 Juli 2022 - 21:35

Monique:

Wat hebben jullie weer een mooie reis gemaakt en veel meegemaakt. Ik heb weer genoten. Goeie reis terug.

• 22 Juli 2022 - 07:44

Gerda.:

Wat was het weer leuk om jullie verhalen te volgen. Ik heb er van genoten!
    Petje af voor zo'n prestatie in die hitte!
    Nog veel plezier in Oostenrijk en goede reis naar huis.

• 22 Juli 2022 - 11:07

Peter:

Dag Joke en JM, dabk voor jullie prachtige verhalen.
    Goede reis terug. Tot snel
    Peter

• 22 Juli 2022 - 13:44

Marleen :

Weer genoten van jullie prachtverhalen. Ook petje af voor jullie prestatie. En dat jullie hebben genoten van het land, uitzichten, eten, bezienswaardigheden en vooral van elkaar is het belangrijkste. Goede terugreis en onderweg leker spelen met Jan.
    Groeten, Marleen

• 22 Juli 2022 - 22:24

Ab:

Beste Jan Marten en Joke.
    Wat een rijkdom voor jullie om samen op de fiets dit te volbrengen en onderweg oog te hebben voor de natuur, de cultuur en de mensen. Veel dank voor de verslagen.
    Goede reis terug naar Oegstgeest in de Paarse Panda.

• 22 Juli 2022 - 22:59

Gerben:

Ik hoor jullie nu de reacties lezen.

• 25 Juli 2022 - 11:29

Liselotte:

Het was weer een feest om te lezen, dank voor jullie mooie verhalen en levensinzichten.

Liefs
    Liselotte

• 29 Juli 2022 - 16:58

Rob:

Jan Marten en Joke,
    Het was weer fantastisch. Genoten van jullie reisverhalen en vooral de specifieke details. Gelukkig geen narigheid gehad wat vallen en/of materiaalpech betreft. Zeker de temperatuur was wel aan de hoge kant en had wat minder gemogen. Maar jullie hebben het toch weer voor elkaar gekregen en hopelijk zijn jullie niet zo uitgedroogd dat jullie als uitgedroogde appeltjes aankomen in Oostenrijk. Veel plezier in Oostenrijk met de kinderen. En straks weer een goede reis naar huis.

• 04 Augustus 2022 - 06:47

Hilde:

Uiterst kostbaar, jullie levensreis zo samen te beleven. Én met ons hier te delen.
    Behouden vaart naar jullie aardse huis!

PS
    Een heel goed voornemen van Gerben.