Dinsdag 19 juli - Reisverslag uit Torcello, Italië van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu Dinsdag 19 juli - Reisverslag uit Torcello, Italië van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

Dinsdag 19 juli

Blijf op de hoogte en volg Jan Marten en Joke

21 Juli 2022 | Italië, Torcello

Chioggia - Dolo

47 kmtotaal 1320 km

Tijdens onze reisdagen zien we heel wat gewassen langs de weg: druiven, peren, kersen, zonnebloemen, maïs. Bij één gewas hebben we vraagtekens. Wat is dat nou? Dan schiet het ons te binnen: tabak!

In de Povlakte wordt namelijk (nog) veel tabak verbouwd.

Als je het eenmaal ziet, is die tabak alom tegenwoordig.

Ik ben geboren in de nadagen van de tabak in Wageningen. Ik kan me nog herinneren dat mijn vader mij tabak op het land aanwees; en oude tabaksschuren.

Om dit te verifiëren, zoek ik het na op het web. Het allereerste plaatje dat bovenkomt is ‘Tabaksteelt in Wageningen’, een foto uit 1948, dus tien jaar voor mijn geboorte.

Twee mannen met een stapel tabaksbladeren op het land. Ik herken op de foto meteen de twee populieren die tussen de mannen in staan. Het zijn de bomen van mijn ouderlijk huis, waar ik van 1968 tot 1978 woonde. Ze waren zo ongeveer de hoogste bomen van de stad. En ons huis stond bovenop de Wageningse Berg. Kilometers in de omtrek kon je ze zien. Ik wist precies waar ik woonde.

Ik realiseer me, dat ik de bomen herken op een foto van 1948, terwijl ik ze pas sinds 1968 ken. Zoals je meteen je lief ziet staan op foto’s uit haar vroege jeugd.

Na de stormen van ‘72 en ‘73 stond een van de bomen scheef; toen hebben mijn ouders de bomen laten weghalen.

Niet meer die twee statige hemelwijzers als ik naar huis toe fietste. Het voelde bloot, het was alsof ik mijn oriëntatie kwijt was.

En nu, naar aanleiding van wat ik zie, hier in de Povlakte, kom ik ze opeens weer tegen.

Soms moet je ver om je thuis te vinden.

Jan Marten

• 21 Juli 2022 - 17:19

Marianne:

Tja, tabaksteelt. Ik had me nooit gerealiseerd dat dat zo dichtbij ( ik ben geboren en getogen in Bennekom) en nog zo kortgeleden is. Ik had het kunnen weten; ik kom met enige regelmaat i n Amerongen en daar staan een aantal tabaksschuren die fraai zijn gerestaureerd. Dat zal uit dezelfde tijd komen. Toch jammer dat het schaarse watert naar de tabak vloeit; gelukkig ook fruit

• 22 Juli 2022 - 22:18

Ab:

Wat leuk om dit oude verhaal juist nu te lezen.
    Morgen, zaterdag 23 juli, vertrekken Doranne en ik voor een weekje in Bennekom. En we gaan zeker naar het depot in...Wageningen