Dinsdag 19 juli - Reisverslag uit Torcello, Italië van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu Dinsdag 19 juli - Reisverslag uit Torcello, Italië van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

Dinsdag 19 juli

Blijf op de hoogte en volg Jan Marten en Joke

21 Juli 2022 | Italië, Torcello

Chioggia - Dolo

47 kmtotaal 1320 km

Tijdens onze reisdagen zien we heel wat gewassen langs de weg: druiven, peren, kersen, zonnebloemen, maïs. Bij één gewas hebben we vraagtekens. Wat is dat nou? Dan schiet het ons te binnen: tabak!

In de Povlakte wordt namelijk (nog) veel tabak verbouwd.

Als je het eenmaal ziet, is die tabak alom tegenwoordig.

Ik ben geboren in de nadagen van de tabak in Wageningen. Ik kan me nog herinneren dat mijn vader mij tabak op het land aanwees; en oude tabaksschuren.

Om dit te verifiëren, zoek ik het na op het web. Het allereerste plaatje dat bovenkomt is ‘Tabaksteelt in Wageningen’, een foto uit 1948, dus tien jaar voor mijn geboorte.

Twee mannen met een stapel tabaksbladeren op het land. Ik herken op de foto meteen de twee populieren die tussen de mannen in staan. Het zijn de bomen van mijn ouderlijk huis, waar ik van 1968 tot 1978 woonde. Ze waren zo ongeveer de hoogste bomen van de stad. En ons huis stond bovenop de Wageningse Berg. Kilometers in de omtrek kon je ze zien. Ik wist precies waar ik woonde.

Ik realiseer me, dat ik de bomen herken op een foto van 1948, terwijl ik ze pas sinds 1968 ken. Zoals je meteen je lief ziet staan op foto’s uit haar vroege jeugd.

Na de stormen van ‘72 en ‘73 stond een van de bomen scheef; toen hebben mijn ouders de bomen laten weghalen.

Niet meer die twee statige hemelwijzers als ik naar huis toe fietste. Het voelde bloot, het was alsof ik mijn oriëntatie kwijt was.

En nu, naar aanleiding van wat ik zie, hier in de Povlakte, kom ik ze opeens weer tegen.

Soms moet je ver om je thuis te vinden.

Jan Marten


  • 21 Juli 2022 - 17:19

    Marianne:

    Tja, tabaksteelt. Ik had me nooit gerealiseerd dat dat zo dichtbij ( ik ben geboren en getogen in Bennekom) en nog zo kortgeleden is. Ik had het kunnen weten; ik kom met enige regelmaat i n Amerongen en daar staan een aantal tabaksschuren die fraai zijn gerestaureerd. Dat zal uit dezelfde tijd komen. Toch jammer dat het schaarse watert naar de tabak vloeit; gelukkig ook fruit


  • 22 Juli 2022 - 22:18

    Ab:

    Wat leuk om dit oude verhaal juist nu te lezen.
    Morgen, zaterdag 23 juli, vertrekken Doranne en ik voor een weekje in Bennekom. En we gaan zeker naar het depot in...Wageningen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan Marten en Joke

Een reis naar Bordeaux. De eerste stap naar Santiago de Compostella. Een reis die we van A tot Z willen maken. Zie de foto, genomen in de startplaats Haarlem: het herdenkingsmonument van Lennart Nijgh, die voor Boudewijn de Groot de volgende regels schreef: Geef de reiziger het woord, laat de reiziger vertellen -

Actief sinds 18 April 2012
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 210768

Voorgaande reizen:

18 Mei 2023 - 11 Juni 2023

Twaalfde reis: Venetië - Lombardije - Venetië

26 Juni 2022 - 22 Juli 2022

Elfde reis: Venetië - Rome - Venetië

02 Juli 2021 - 25 Juli 2021

Tiende reis: Oegstgeest - Oegstgeest

02 Juli 2020 - 27 Juli 2020

Negende reis: Oegstgeest - Oegstgeest

26 April 2019 - 22 Mei 2019

Achtste reis: Roermond - Venetië

25 April 2018 - 23 Mei 2018

Zevende reis: Sevilla - Faro - Lissabon - Porto

31 Mei 2017 - 26 Juni 2017

Zesde reis: Zilverroute, Sevilla - Santiago

19 Augustus 2016 - 17 September 2016

Vijfde reis: Teruel - Granada - Malaga - Sevilla

28 Juni 2015 - 25 Juli 2015

Vierde reis: Girona - Valencia - Girona

27 Juni 2014 - 27 Juli 2014

Derde reis: Poitiers - Santiago de Compostela

28 Juni 2013 - 26 Juli 2013

Tweede reis: Maastricht - Pyreneeën

27 April 2012 - 18 Mei 2012

Mijn eerste reis: Oegstgeest - Poitiers

Landen bezocht: