Woensdag 29 juni 2022 - Reisverslag uit Ravenna, Italië van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu Woensdag 29 juni 2022 - Reisverslag uit Ravenna, Italië van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

Woensdag 29 juni 2022

Blijf op de hoogte en volg Jan Marten en Joke

30 Juni 2022 | Italië, Ravenna

Ferrara - Ravenna

103 km totaal 277 km

Ach, we kennen het in Nederland ook: een reeks gele borden langs de weg met teksten als ‘Omleiding 2 km’, gevolgd door ‘Langstraat afgesloten ter hoogte van nr. 178 van 7-6 tot 23-8’ en ‘Bakkerij Botermans bereikbaar’.

Tja, en dan? Dit is volgens mijn TomTom de rechtstreekse route naar Dwarskijkerveen en daar moet ik vanavond spelen. Moet ik dan door de Langstraat? Of moet ik afslaan vóór bakkerij Botermans?

De genoemde aanwijzingen suggereren een gedetailleerde kennis van de lokale topografie. Die heb ik niet. Ik kom hier nooit. Bovendien: wat moet ik nu met een bakker: het is na sluitingstijd…

Dertig meter verderop staat een pijl die mij een mogelijk alternatief aanwijst. Ik wordt zenuwachtig, want ik ben bang met mijn aanhanger in een fuik van zandhopen en rood-witte afzettingen te rijden.

Ik denk nog even na: waaróm eigenlijk al die lokale informatie? De omwonenden zullen na een paar dagen echt wel weten, dat er wegwerkzaamheden zijn en hoe ze bakkerij Botermans al dan niet kunnen bereiken.

De mededeling ‘Dwarskijkerveen rechts-links-rechts’ lijkt me een stuk informatiever.

Maar ja: dát staat er niet.

Een soortgelijke situatie komen we vandaag tegen: ook Italianen gebruiken gele borden. Ergens is een brug bij een dorpje afgesloten, lezen wij. Maar wij hoeven niet in het dorpje te zijn. We vervolgen gewoon onze eigen geplande route.

En ja hoor, we zijn een paar kilometer na de mededeling van de blokkade onderweg en daar staat inderdaad ineens een groot hek. In Nederland kun je vaak nog wel kruip-door-sluip-door een weggetje in zo’n zandbak vinden. Hier is de brug toch echt professioneel gebarricadeerd. Dat gaat niet lukken.

Nú zou hulp in de vorm van bewegwijzering wenselijk zijn, maar behalve het ronde witte bord met rode rand hullen de blokkeeritalianen zich hier in een visueel stilzwijgen.

We kunnen rechtsaf, zien we op onze routeplanner. Dat is vijftien kilometer omrijden. Of we moeten graag in de spits op een doorgaande weg tussen de auto’s fietsen, in dat geval is het maar drie kilometer om. Dat plan wijzen we meteen af.

We kunnen ook wat terugrijden en dan een pad door de velden om via een mogelijk iets minder drukke weg Ravenna in te rijden.

We kiezen voor het laatste. Toch nog vijf kilometer om.

Het worden niet de gezelligste momenten. De weg is namelijk drukker dan we verwachtten. Ja, dat komt omdat de brug afgesloten is. Van alles snelt dicht langs ons heen. De aangegeven maximumsnelheid is voor Italianen eerder een absoluut minimum.

Waar ‘30’ staat, rijden de meesten 70. De politie voorop.

Het wordt een rit van meer dan honderd kilometer in totaal. Dat hebben we vrijwel nooit gedaan! Het is gelukkig iets koeler dan gister: een gevoelstemperatuur van 34 graden.

Na een korte tussenstop vlak voor Ravenna zegt Joke: ‘Ik zou zo nog dertig kilometer kunnen fietsen!’ Mooi. De dagen hierna gaan we de bergen in. Joke is er helemaal klaar voor.

Jan Marten

• 30 Juni 2022 - 18:49

Hans Reitsma:

Hoi Jan Marten en Joke,

Wat jammer nou dat jullie voor vertrek niet even op mijn site gekeken hebben onder Rome-route > Aanvullingen. Daar staat het minst slechte alternatief voor de brug die helaas nog steeds is afgesloten. Het alternatief is korter dan de originele route, maar wel een beetje drukker. En het is ook nog eens in de GPS-track verwerkt.

• 02 Juli 2022 - 21:50

Marianne:

Hoi beiden
    Ik heb maar 1 devies: Blijf lachen, Joke

• 04 Juli 2022 - 12:07

Jan Marten En Joke De Vries:

Beste Hans, natuurlijk kijken we op je site. Maar iemand moet toch controleren of de brug nog steeds dicht is…