Maandag 22 augustus2016 - Reisverslag uit Tragacete, Spanje van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu Maandag 22 augustus2016 - Reisverslag uit Tragacete, Spanje van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

Maandag 22 augustus2016

Blijf op de hoogte en volg Jan Marten en Joke

23 Augustus 2016 | Spanje, Tragacete

Teruel - Albarracín
54 km totaal 104 km

Gisteravond was het later geworden dan we wilden, want we zouden vroeg opstaan, omdat de route vandaag in kilometers niet lang is, maar wel grotendeels klimmen. We hadden de kamer in Hostal Aragon dan ook zonder ontbijt geboekt.

Toen we in Teruel aankwamen, deden we eerst nog de sightseeingtour die Carlos ons had aanbevolen en had aangegeven op een plattegrond, met een bezoek aan de kathedraal en de iglesia San Pedro. Onze eerste kennismaking met de 'estilo mudéjar', de mudéjar-stijl, een vermenging van moorse en christelijke elementen.

Pas na deze indrukwekkende toer zijn we neergestreken op een terrasje, waar we na wat drankjes, pas rond 22.00 uur konden eten.

Maar de plannen voor vandaag zijn aangepast, omdat we toch naar een fietsenmaker willen voor JM's rem. Die is pas om 10.00 uur open.
We zijn er al een kwartier eerder, maar helaas. De winkel is dicht. Vakantie. Hadden we toch beter gisteravond even kunnen checken....

Op internet vinden we nog een fietsenmaker, maar wel 4 km verderop en niet in de richting van onze route.
We gaan toch, want een fiets met twijfelachtige remmen is linke soep.
Met onze trouwe vriend Google Maps zijn we er heel snel.
Gingen we vijf jaar geleden nog met één iPhone. Nu hebben we drie iPhones en een iPad-mini en daarbij diverse accupacks en niet te vergeten Jan Martens zonnepaneel. Eigenlijk kunnen we een hele week zonder stopcontacten.
De iPad wordt vooral door JM gebruikt, omdat hij af en toe nog wat moet werken aan Laetare, het blad waarvan hij eindredacteur is. Vrijdag heeft hij pas echt vakantie.

Voor de route hebben we nog steeds een boekje, maar ook de tracks op onze iPhone, die we via Pocket Earth ook offline kunnen volgen.
Het blijft alleen wel zaak om niet meer op je apparaatjes te kijken dan naar de omgeving, hoewel JM vroeger ook zeker zoveel aandacht had voor de kaart dan voor de omgeving. "Kijk nu komen er een paar huisjes", terwijl ik dan allang gezien had dat er huisjes stonden.

Bij de fietsenmaker aangekomen blijkt er helemaal geen moertje los. Nog thuis bij de controle van de remblokjes had JM, ondanks zijn padvindersinsigne 'fietsenmaker', het een en ander niet goed terug gezet. Ieder zijn vak.
Gelukkig zijn er tot dusver geen ongelukken gebeurd, dankzij de ducktape waarmee hij het geval had vastgezet. Ook met ducktape is inmiddels het spatbord van zijn fiets gerepareerd. Dit gecombineerd met de vier plakkers op zijn binnenband en de vandaag aan het licht gekomen versleten lagers van zijn trappers maken zijn fiets een gammel en onbetrouwbaar vervoermiddel dat mogelijk nog veel problemen gaat opleveren. Maar we doen het er maar mee.

Ik ben blij met mijn nieuwe Koga.
Voor het eerst van mijn leven haal ik in een afdaling bijna 50 km per uur. Alsof ik op een brommer rijd... maar dan verdiend hard.
Aan deze heerlijke afdaling gaan ongeveer 40 km klimmen vooraf in de brandende zon. Het is echt afzien voor mij, terwijl JM steeds weer redelijk gemakkelijk boven komt. Toch een verschil in conditie.
Die van mij moet wel heel slecht zijn, want volgens mij niet zo geavanceerde kilometerteller verbruik ik op een dag fietsen net zoveel kcal als wanneer ik op een sukkelgangetje 5 km hardloop.
JM merkt fijntjes op dat ding niet meerekent dat er zo'n 25 kg bagage op de fiets zit, dat het geen vlak terrein is en dat de temperatuur ook niet echt fietsvriendelijk is. Gelukkig. Ik kan doorgaan met alles eten waar ik zin in hen. Thuis kijken we wel weer wat her eindresultaat is.

Om 16.30 rijden we de camping bij Albarracín op. Een camping zoals je je wenst. Mooie plaatsen in de schaduw, blinkend schoon sanitair en alleen maar leuke Spanjaarden als buren.

Aan het begin van de avond fietsen we maar het sfeervolle middeleeuwse stadje en laten ons op het pleintje meenemen in de sfeer van borrelen, eten, zien en gezien worden.

Joke

• 23 Augustus 2016 - 20:37

Wilma:

Nu komt de vaart er in, letterlijk en figuurlijk. Over figuur gesproken..... Joke jij hoeft je daarover echt geen zorgen te maken! Kijk liever uit bij die snelle afdalingen want ook een lelijke valpartij kan 'verdiend' zijn. Hopelijk blijft Jan Martens fiets goed functioneren de rest van de vakantie. En anders voor hem ook een Koga volgend jaar??
    Geniet van jullie welverdiende vakantie, ik beleef het mee op afstand.

• 23 Augustus 2016 - 22:26

Rob:

De kop is er af. Hopelijk gaat het met de fiets van Jan Marten verder allemaal goed. Ook een fiets bijeen geplakt met ducktape ziet er wel erg interessant uit. Vooral in het kader van zien en gezien worden. En je kunt er ver mee komen. Joke niet te overmoedig in de afdalingen, want een Koga is tenslotte ook maar een fiets. Maar wel een hele goede dan. Veel plezier in de volgende etappes.

• 24 Augustus 2016 - 10:59

Marga:

Ik val er zo even in, ik was toch wel benieuwd naar je reis.
    Ik heb toevallig de weerkaart uit de krant hier op tafel.
    Spanje hartstikke donker rood.
    Lekker warm dus.
    Nog veel plezier, maar ga niet te hard van de berg af.

• 24 Augustus 2016 - 15:01

Jacqueline:

waaauw 50km......ik wil ook zo'n koga ;-)

• 24 Augustus 2016 - 22:12

Aline:

Ik geniet al weer van jullie leuke verhalen en belevenissen. En de foto´s er bij ook erg leuk. Geniet, en fiets vooral niet te hard die berg af! Veuls te eng en gevaarlijk.
    we houden het weerbericht ook al goed in de gaten. Deze temperaturen kunnen jullie denk ik goed aan? En over 1,5 week mogen we zelf die kant op :)

• 27 Augustus 2016 - 18:01

Anneke:

Het klinkt weer fantastisch. Maar wel bikkelen hoor! Fijn dat je eindelijk de afdalingen kunt benutten Joke.
    Maar.............wees voorzichtig!!!!!!!!!!!!