Maandag 27 juni 2022 - Reisverslag uit Ferrara, Italië van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu Maandag 27 juni 2022 - Reisverslag uit Ferrara, Italië van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

Maandag 27 juni 2022

Blijf op de hoogte en volg Jan Marten en Joke

28 Juni 2022 | Italië, Ferrara

Motta - Ferrara

73 km totaal 158 km

Open

Het is kwart voor zeven als we ons plaatsje verlaten. We moeten immers vroeg vertrekken, want we hebben een hete dag voor de boeg: 36 tot 37 graden met op onze route weinig schaduw.‘s Morgens voor elven willen we dus de meeste kilometers maken.

Het viel ons gister al op, dat er veel barretjes langs de weg zijn. Vandaag zien we dat ze om 7 uur in de ochtend ook open zijn en dat er behoorlijk veel Italianen gebruik van maken. Nee, geen alcohol, maar vooral: koffie, in alle mogelijke Italiaanse varianten.

Om 7:30 passeren we een lokaal kerkje, waarvan de deur uitnodigend open staat. Natuurlijk gaan we even naar binnen. Drie vrouwen zitten vóór in de kerk te bidden.

Waar zou je zoiets op dit tijdstip in Nederland vinden?

Italië leeft al vroeg in de ochtend.

Dicht

Om 15:30 zijn we in Ferrara. We richtenonze hotelkamer voor twee nachten in en gaan op pad om deze mooie stad te verkennen.

We willen de kathedraal bekijken, maar die is half ingepakt en voor langere tijd gesloten. Om 19:00 strijken we op een terrasje neer en kijken we wat we morgen gaan doen. Met de huidige temperaturen is het goed om niet de hele dag buiten te lopen, dus zoeken we naar een interessant museum. Ferrara telt er vele.

Allereerst hadden we naar het museum van de kathedraal gewild, maar dat is nu, samen met de kerk, niet toegankelijk.

Bij het Italiaans museum van het jodendom zien we ook ‘tijdelijk gesloten’. Dan is er het lokale joodse museum: ook voor langere periode dicht. De synagoge is tot onze blijdschap wel open. Behalve op dinsdag. Morgen ís het dinsdag…

Het meest in het oog springende gebouw van Ferrara is het kasteel van de Este-familie. Dat is de hele week open, behalve op… dinsdag.

Het museum van de beide wereldoorlogen is voorlopig ‘buiten gebruik’.

Het museum van de impressionistische schilder Giovanni Boldini houdt zijn deuren deze dagen ook gesloten.

De Galerie van moderne en hedendaagse kunst, met een interessante collectie, geeft dit seizoen ook niet thuis.

Dan hebben we nog het Museo Civico Lapidario. Geen idee wat daar wordt getoond, maar het klinkt wel indrukwekkend. Ook dicht…

Het enige dat we morgen kunnen bezichtigen, is de Pinakotheek. Door Joke hardnekkig ‘Pino-theek’ genoemd. Ik laat haar maar in de waan: morgen gaan we gezellig naar een verzameling grote blauwe vogels kijken met een suppoost in Meneer-Aart-tenue.

Jan Marten

• 28 Juni 2022 - 19:21

Marianne:

Wat is het weer heerlijk met jullie mee te leven. Vanuit een comfortabele 22 graden dan wel. Ik ben heel benieuwd naar de italiaanse versie van onze nationale Pino-held.

• 28 Juni 2022 - 20:11

Anneke:

Een heel fijne vakantie en een bijzondere reis toegewenst met mooie fietstochten en als beloning lekkere zwembaden en restaurantjes waar je heerlijk kunt eten.