Zondag 29 april 2018 - Reisverslag uit Monte Gordo, Portugal van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu Zondag 29 april 2018 - Reisverslag uit Monte Gordo, Portugal van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

Zondag 29 april 2018

Blijf op de hoogte en volg Jan Marten en Joke

29 April 2018 | Portugal, Monte Gordo

Huelva (Spanje) - Monte Gordo (Portugal) 58 km
totaal 187 km

Nu we in het uiterste zuiden van het Iberisch schiereiland fietsen, en we, in onze hemdjes, van zonnebrand en zonnebril voorzien, ons humeur extra proberen op te vijzelen, valt mijn oog op de gemiddelde Spanjaard. Die ziet er duidelijk anders uit dan wij verwachten.
Hij heeft een trui aan, een lange broek en een dikke jas. Met de handen in de zak en het hoofd in de kraag loopt hij of zij tegen de wind in. Paraplu in de aanslag. Fietsers hebben een sjaal voor hun mond, geregeld zie ik een muts.

De zon schijnt zo af en toe. Dat brandt dan flink. Toch is de temperatuur niet hoger dan 15, misschien 16 graden. 's Morgens bij het opstaan begint het met een graad of 8.
Geen wonder dat wij zo vaak met een vreemde blik worden aangekeken. Het is alsof wij hier de 'vergistoeristen' zijn.
Omdat wij graag een praatje maken, hebben we het volgende begrepen van autochtonen, voorjaarstoeristen en overwinteraars.

Je kan hier over het algemeen het hele jaar door in de zon aan het strand liggen en in zee zwemmen. Daarom overwinteren hier veel noorderlingen.
Tot eind januari van dit jaar was dat ook mogelijk. Daarna is de temperatuur flink gedaald, zoals maar zelden gebeurt. Het heeft ook nog eens geregend. De Spanjaarden ervaren dit als 'een koude winter'. Elfstedentochtweer of zoiets.
En dan zien ze ons aankomen met korte broek en blote armen, zonnepetje, en vegen zonnebrand in het gezicht.
Zie ik daar een meewarige glimlach?

Vanavond zijn we net de grens met Portugal overgestoken. Een kleine ferry bracht ons over de grensrivier, de Guadiana.
Laat die Spanjaarden achter ons maar denken wat ze willen. In Portugal zal ons dit niet meer overkomen. Morgen doen we weer onze warme kleren aan.

Jan Marten

• 02 Mei 2018 - 16:13

Rob:

"Vergistoerist" een nieuw Nederlands woord. Zal het wel goed doen in het scrabblespel, vooral als het valt op 3x woordwaarde.
    Wij hebben dit fenomeen een keertje in Frankrijk meegemaakt, Wij liepen bij 16 graden met een lange broek en een trui en de Schotten die daar op vakantie waren liepen in een korte broek en hemd. Voor hun was deze temperatuur zomers.
    Jullie hebben het tempo er wel in zitten als je nu al de Guadiana bent overgestoken. Het vissersplaatsje Monte Gordo ook bekend om zijn casino (niet geweest zeker?) is een druk bezocht toeristisch plaatsje. Hoe gaan jullie verder? Jullie fietsen naar Faro en dan door naar Albufeira of
    gaan jullie eerder "naar boven". (Genoeg Nederlanders ontmoet) Overigens komen jullie als het goed is ook nog door Tavia-Santiago. Toch al een klein beetje het Compostela gevoel. Faro moet een heel mooie plaats zijn om even te rusten. Veel historie o.a. in 1257 geplunderd tijdens de kruistochten oftewel door religieus geïnspireerde legers bestaande uit Kruisvaarders. Nou, weer veel plezier