woensdag 7 juni 2017 - Reisverslag uit Coto y Daca, Spanje van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu woensdag 7 juni 2017 - Reisverslag uit Coto y Daca, Spanje van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

woensdag 7 juni 2017

Blijf op de hoogte en volg Jan Marten en Joke

09 Juni 2017 | Spanje, Coto y Daca

Mérida - Camping-Restaurante El 301
56 km totaal 320 km

We hebben vandaag een korte rit gepland. Als we vroeg vertrekken komen we misschien wel rond het middaguur aan op de camping.
De camping! Het zal de eerste keer zijn dat we deze vakantie in de tent slapen. Tot nu toe waren er geen mogelijkheden om kamperend te overnachten. Ja, er waren wel campings onderweg, maar ze moeten wel op een redelijke afstand van een volgende plek liggen. Anders krijg je wel heel vreemde reisschema's. Of je moet 20 kilometer omrijden. Nu dus de eerste. Wat kijken we naar de camping uit! Op de website hebben we ook het bijbehorende zwembad gezien.

Ik heb sinds twee dagen de gewoonte om veel in de berm te kijken. Vandaag is dat extra leuk, want de hele fietstocht gaat langs kleinere en grotere wateraanvoeren voor de landbouw. Als doorgewinterde Hollander heeft dat mijn bijzondere interesse. Waar komt het water vandaan (oftewel: fietsen we licht omhoog of omlaag)? Wat hebben ze hier ingenieuze systemen om het land te bevloeien. Kanaaltjes, zijstroompjes. Sluisjes en schuiven. Overal horen we zinderende watervalletjes en tot badderen uitnodigende beekjes. De hele reis verheugen we ons dan ook op het zwemparadijs dat op de camping aanwezig zal zijn! De grote stroom naast ons is zo'n drie meter breed. Ik stel me voor dat je daar nét kan kanoën. Of in ieder geval zwemmen. Het moet mogelijk zijn om stroomopwaarts te zwemmen terwijl de stroomsnelheid exact de zwemsnelheid is. Waarmee je dus op dezelfde plaats blijft.
We hebben vals plat omhoog maar wel een klein beetje meewind, er staan naast de weg bomen, waardoor we heerlijk in de schaduw rijden.

Onze zin in zwembad en de ideale fietsomstandigheden zorgen ervoor dat we om 11:15 al op de camping aanwezig zijn. Dit is nog nooit vertoond, zo vroeg! Het terrein ligt vlak langs de snelweg (minpuntje), en er is verder niets: drie huizen een restaurant. En een bij het restaurant horende camping, met zwembad. Dat het terrein niet tot de goedkoopste hoort, nemen we voor lief. Zelfs voor de fietsen wordt een apart bedrag gerekend.
Nadat we hebben afgerekend, wordt ons verteld dat 'het zwembad niet open is.' Oei, kwamen we daar dan niet voor? Hebben we daarvoor niet zo hard gereden?

We geloven het eigenlijk niet. En ja, het in ons gewortelde optimisme, tenminste dat van vandaag, laten we ook niet door een tegenslag verdampen. We kijken uit naar de rest van de camping. De andere gasten, de rest van de voorzieningen.

De poort van de camping wordt voor ons van een groot hangslot ontdaan. Dat is vreemd, want dat zou betekenen dat alle medekampeerders vast zouden hebben gezeten...! Ik zie rondom de camping een afrastering van twee meter hoog met deels prikkeldraad. Nog steeds blijven de resten optimisme de overhand voeren. Maar onze verbazing groeit ook. We krijgen een plaats naast een caravan, zo te zien een vaste standplaats waar niemand aanwezig is. Verder is de hele camping leeg...

Joke moet toch eerst even naar de wc. Ergens staat een gebouw met een mannetje en vrouwtje boven de deur. Joke wil er naar binnen gaan. Na 30 seconden komt ze terug, zo ontdaan als ik haar nog nooit heb gezien. Alsof ze een geestverschijning heeft gezien. Toen ze binnen wou lopen werd ze tegengehouden door de schoonmaakster, althans: ze was met schoonmaken bezig. Zo kort afgebeten 'No!!!!!' en met zo'n afwerende beweging was Joke nog nooit tegemoet getreden. Joke vond haar goed gecast voor een 'Kapo' in een oorlogsfilm. Ik hoorde de honden al in de verte.

We douchen en gaan wat middageten in het restaurant. Het hek blijkt toch niet op slot gedaan, dat valt mee! Ach, zo erg zou dat ook niet geweest zijn, want in de verste verte is toch niets te beleven. Alleen de snelweg op 50 meter afstand maar omdat wij toch geen suïcidale gedachten hebben...

We willen eten, maar dat kan pas na een half uur, om 13:30 uur. Als we de lunch ophebben informeert Joke naar de tijden van het avondeten. Dat kan tot 15:30. Eh, we hebben de lunch net op. Nou ja, goed dan: een uur na de lunch gaan we avondeten.

Op dat moment komen twee Nederlandse fietsers aan. 's Avonds praten en drinken we nog wat met ze. Ook zij hadden uitgekeken naar het zwembad. Maar ze waren gewaarschuwd: twee dagen eerder stonden ze ook op een camping met een prachtig zwembad. Niet open dus. Het blijkt om onze volgende camping, over twee dagen, te gaan.

We maken ons geen illusies meer. Dat wordt niet zwemmen deze vakantie.

Jan Marten

• 13 Juni 2017 - 21:34

Rob:

Waardeloos, heb je een boel kilometers gefietst en dan kun je nog niet badderen. Hopelijk wordt het niet een te stoffige fietstocht. Ik leef met jullie mee.