Vrijdag 3 juli 2015 - Reisverslag uit L' Espluga de Francolí, Spanje van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu Vrijdag 3 juli 2015 - Reisverslag uit L' Espluga de Francolí, Spanje van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

Vrijdag 3 juli 2015

Blijf op de hoogte en volg Jan Marten en Joke

04 Juli 2015 | Spanje, L' Espluga de Francolí

Manresa - Vallbona de les Monges
96 km totaal 266 km

Plannen kan handig zijn, maar vandaag staat mijn planning me wat tegen. Ik had thuis al een hotel geboekt, terwijl er op ongeveer dezelfde afstand ook een camping is, maar dan zou het morgen maar zo'n klein stukje fietsen zijn. Al heel snel wordt het mij duidelijk dat dit juist heel welkom zou zijn.
Om half acht verlaten we ons superdeluxe appartement. Ook weer gevonden via booking.com. Voor een prikkie. Compleet met keuken, badkamer, wasmachine. En natuurlijk hebben we gisteren gekookt. Hoe luxe ook, we hebben vannacht toch maar de airco uitgezet en de balkondeuren opengedaan en de gordijnen open. Zo hoorden we de geluiden van de stad en zien in de verte de bergen met daarboven de volle maan. Enig nadeel van dit mooie plaatje is de enorme hoeveelheid muggenbulten op mijn lijf. Vooral mij hebben ze uitgekozen.
Ook al is het in ons normale leven niet onze sterkste kant, hier kunnen we vóór zessen opstaan.
Tot elf uur is het dan heerlijk fietsen. Zalige temperatuur, het mooie licht van de morgen. De bomen geven nog veel schaduw en de vogels zorgen voor de muziek.
Voor mij een tijd voor mijmeringen. Vandaag, 3 juli, is de dag dat mijn moeder jarig was en dat blijft ze, ook al is ze niet meer onder ons. Vandaag is ook de verjaardag van het zoontje van een vriendin die twee weken terug vrij plotseling is overleden. Hij wordt vandaag acht jaar.
Ze had zijn feestje nog georganiseerd.
Na deze droeve gedachten komt ook langs dat ik zelf in deze vakantie 55 ga worden.
Voor mij bijzonder dat dit gebeurt tijdens deze, zoals mijn directeur het noemde, 'helse tocht'. Calvinistisch als ik ben voel ik vooral dankbaarheid dat ik dit nog kan, terwijl zoveel leeftijdgenoten al blij zijn als ze met een e-bike de hoek van de straat halen of soms een fiets helemaal geen optie meer is. Het is louter genade dus.
Toch is er ook een stemmetje in mij dat zegt dat het gewoon reteknap en stoer is.
Toch weet ik dat er een dag komt dat ook ik dit niet meer kan. Heel troostrijk is het dan ook dat er vandaag twee leuke mannen, die toch wel ruim 20 jaar méér bejaard zijn dan wij, ons inhalen notabene tijdens een pittige klim op het heetst van de dag.
Ik hoorde ze al aankomen. Gezellig koutend. Het bevreemde me al wat. Niet het jargon van de renners dat ik ken van Tim Krabbé (De renner).
Bij het passeren wordt duidelijk waarom. We zien de eerste Spaanse e-bikes. Op dat moment besluiten we dat dat ook voor ons een optie wordt als het op de gewone fiets niet meer lukt.
En dan is het mijmeren voorbij. De zon staat hoger, minder schaduw, warm, erg warm. En we moeten vandaag 85 km, waarvan ruim 40 klimmen. Na ons tweede ontbijt of voor-lunch komt de tweede 20 km klimmen. Uren doen we er erover, steeds vaker stoppen, helm af, hoofd luchten, drinken, veel drinken. De tocht begint wat helse vormen aan te nemen. In totaal drinken we deze dag ieder vijf liter. Rond half vier bereiken we pas ons lunchplaatsje Santa Coloma de Queralt. Weer brood en ons allerlaatst restje cola (temperatuur van een kopje soep) verdund met koud water uit de thermoskan. Dan toch nog maar wat bier erbij op een terrasje en wachten tot 17 uur om toch weer het nodige vocht in te slaan. Ook al weer voor morgen. Weer veel extra kilo's dus.
We gaan nu van de route afwijken, dertig km oostwaarts langs een rivier om uiteindelijk in de buurt van Vallbones de Monges te komen. Moet een mooi stadje zijn met een indrukwekkend klooster. Ons hotel is een kuurhotel met een mooi zwembad. Ik heb al beelden van een heerlijke massage na een paar baantjes zwemmen. En als alle spieren los zijn nog net even de completen meemaken in het klooster.
Nog steeds is het loeiheet, 30 km voor de boeg. Gelukkig is de zon milder en daalt de weg de eerste twintig km door een schitterend dal langs de rivier. Wijngaarden, graanvelden met daar tussendoor heel mooie oude stadjes, met huizen gestapeld in de rotsen.
We hopen rond 19 uur bij ons hotel te zijn. Nog wel even een klein hellinkje over. Nog geen 90 meter hoger ligt het plaatsje. Dat dit absoluut gezien klopt, dáár twijfel ik niet aan. Wat JM niet kon weten is dat er tussendoor nog meerdere zeer steile hellingen van rond de 15% zijn. Ik moet geregeld een kilometer lopen. Dat is niet echt erg. Wel voel je dan extra dat een fiets met zo'n 25 kg bagage heel zwaar is.
Meerdere malen denk ik aan een e-bike of liever nog een motor. Heerlijk scheuren zonder ieder spiertje en peesje te voel, terwijl het zweet langs je lijf druipt.
Ruim een uur later zien we het stadje. We zoeken op waar het hotel is. Schrik. Bijna 5 km verderop en klimmen. Om half negen zien we het vijf sterren hotel Balneari. We worden heel gastvrij ontvangen ook al detoneren wij behoorlijk tussen dit kuuroord-publiek. Als ik mijn inmiddels standaard Spaanse praatje houdt, dat we morgen om zeven uur willen vertrekken en ons gereserveerde ontbijt dan lastig wordt, want in Spanje is dat veel te vroeg, wordt er gelijk gebeld voor een picknickpakket voor morgenochtend. Weer één superdeluxe kamer met airco. De douche,na 13 uur onderweg zijn, is weldadig.
Om half tien gaan we aan tafel in het luxe restaurant en voor de prijs van bij ons alleen een hoofdgerecht is er een buffet met de meest heerlijke amuses, voorgerechten, salades, hoofgerechten en nagerechten, kaasjes, taartjes. Vlees en vis worden ter plekke gebakken. Flesje witte wijn erbij. We zijn alleen te moe om echt in te nemen. We kiezen de lekkerste hapjes uit en kunnen nauwelijks de wijn opkrijgen.
Als we daarna terugsloffen naar onze kamer en we even later de goddelijke bedden voelen, vallen we als een blok in slaap. Geen completen, geen weldadige massages.

Joke

  • 04 Juli 2015 - 20:10

    Anneke:

    Ha lief zusje en zwager

  • 04 Juli 2015 - 20:12

    Anneke:

    zo te lezen zit de vaart er goed in. Een warme reis. Passen jullie goed op elkaar!!!!! Joke, een fijne oudjaarsavond toegewenst.
    Groeten,
    Max&Anneke

  • 05 Juli 2015 - 00:14

    Marianne Vd Kaaij:

    Gefeliciteerd Joke,
    Nu midden in de nacht aan het begin van je 55ste levensjaar.
    Geniet van de tocht. Ik hoop dat je op je verjaardag n beetje rustig aan kunt doen.
    Eerlijk gezegd krijg ik t al warm als ik aan jullie gezwoeg denk.
    Heb t fijn en liefs,
    Marianne

  • 05 Juli 2015 - 05:58

    Auke:

    Voorzichtig fietsen hoor! Probeer het stuur zo nu en dan te draaien in de richting die je op wil, dat helpt. Je bent al een tijdje jarig hier in Nieuw Zeeland. Felicitaties van Ruth, Frodo en Auke.

  • 05 Juli 2015 - 10:44

    Gerda:

    Gefeliciteerd met je verjaardag! Vandaag maar niet al te veel fietsen en lekker genieten van een rustige verjaardag.
    Groetjes,
    Gerda.

  • 05 Juli 2015 - 12:55

    Marianne:

    GEFELICITEERD JOKE, heb een fijne verjaardag. Ik neem straks een lekker glaasje koude, droge witte wijn op jou. Dikke XX

  • 05 Juli 2015 - 13:19

    Peter En Henny:

    Joke van harte gefeliciteerd. Met het bereiken van deze mijlpaal!
    Niemand kan het "zachtjes doodgaan op de muur" * mooier verwoorden dan jij, Tim Krabbe kan nog wat van je leren. behouden reis.
    *afzien in de bergen.

  • 05 Juli 2015 - 15:27

    Wilma:

    Joke, 55 is nog hartstikke jong (hoewel 54 véél jonger is....). Voorlopig zie ik jou nog wel doorzwoegen op de fiets en Jan Marten sowieso. Over twintig jaar wat extra ondersteuning (op je fiets bedoel ik), wat kan jou 't schelen. Hopelijk op je eigen verjaardag veel vrolijke gedachtes, een serenade van je echtgenoot en een zalige picknick. Gefeliciteerd!

  • 06 Juli 2015 - 11:11

    Andere Joke:

    Joke gefeliciteerd ! Een bijzondere verjaardag zo op de fiets en dan 55 jaar worden ik neem mijn petje ervoor af. Hou de vaart erin en geniet van de mooie momenten met af en toe een pauze voor de nodige ontspanning.
    Het ga jullie goed, liefs andere Joke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan Marten en Joke

Een reis naar Bordeaux. De eerste stap naar Santiago de Compostella. Een reis die we van A tot Z willen maken. Zie de foto, genomen in de startplaats Haarlem: het herdenkingsmonument van Lennart Nijgh, die voor Boudewijn de Groot de volgende regels schreef: Geef de reiziger het woord, laat de reiziger vertellen -

Actief sinds 18 April 2012
Verslag gelezen: 404
Totaal aantal bezoekers 211867

Voorgaande reizen:

18 Mei 2023 - 11 Juni 2023

Twaalfde reis: Venetië - Lombardije - Venetië

26 Juni 2022 - 22 Juli 2022

Elfde reis: Venetië - Rome - Venetië

02 Juli 2021 - 25 Juli 2021

Tiende reis: Oegstgeest - Oegstgeest

02 Juli 2020 - 27 Juli 2020

Negende reis: Oegstgeest - Oegstgeest

26 April 2019 - 22 Mei 2019

Achtste reis: Roermond - Venetië

25 April 2018 - 23 Mei 2018

Zevende reis: Sevilla - Faro - Lissabon - Porto

31 Mei 2017 - 26 Juni 2017

Zesde reis: Zilverroute, Sevilla - Santiago

19 Augustus 2016 - 17 September 2016

Vijfde reis: Teruel - Granada - Malaga - Sevilla

28 Juni 2015 - 25 Juli 2015

Vierde reis: Girona - Valencia - Girona

27 Juni 2014 - 27 Juli 2014

Derde reis: Poitiers - Santiago de Compostela

28 Juni 2013 - 26 Juli 2013

Tweede reis: Maastricht - Pyreneeën

27 April 2012 - 18 Mei 2012

Mijn eerste reis: Oegstgeest - Poitiers

Landen bezocht: