Vrijdag 11 juli 2014 - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu Vrijdag 11 juli 2014 - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

Vrijdag 11 juli 2014

Blijf op de hoogte en volg Jan Marten en Joke

12 Juli 2014 | Spanje, Burgos

Santo Domingo de la Calzada - Burgos
94 km totaal 974 km

Wat gister niet lukte gaat vandaag juist wel: vroeg opstaan, strak fietsschema. Gisteren was het toonbeeld van hoe het in kleine dingen kan tegenzitten. Fijn natuurlijk dat Joke dat mocht beschrijven.
Wat zij nog vergeten was, was de wind. De voorspellingen waren dat we gister de wind helemaal mee zouden hebben. Helaas was de waarheid 180 graden anders. Ja, de wolken volgden wel de aanwijzingen van de Spaanse weervrouw (overigens een genot om naar te kijken vergeleken met Marjon de Hond en Willemijn Hoebert), die we zo vaak kunnen bewonderen tijdens onze avondetentjes, maar de werkelijke wind was echt precies de andere kant.
Dat scheelt uiteindelijk veel: een electrische fiets wordt meestal vergeleken met het 'wind-mee-gevoel'. Gisteren hadden we dus ook een electrische fiets, maar wel één met de motor in zijn achteruit. Boudewijn de Groot zong er al jaren geleden een liedje over. Ik denk dat hij inmiddels ook een electrische fiets heeft.
Maar goed: vandaag werkte onze wind-motor weer prima méé.
We hadden trouwens om drie minuten over zeven alles al ingepakt! De wekker stond namelijk op 5:45 u. Dat zijn nog eens tijden, je hebt vakantie of niet.

De voortgang van vandaag wordt ons ook door de omstandigheden makkelijk gemaakt, want de bezienswaardige kerken zijn allemaal gesloten, dat scheelt een hoop tijd, omdat we meestal in elk onooglijk dorpje wel een flard van schoonheid in het lokale godshuis willen ontdekken.

Als enig negatief punt wil ik toch wel de temperatuur noemen. Nooit gedacht, dat ik midden juli in Spanje zou fietsen met vier lagen kleren aan. En mijn dikke handschoenen, waarin ik toch nog dooie vingers krijg. Elke dag zien we op de weersvoorspelling dat het 'morgen mooi weer wordt'. De laatste weken krijgen we vanuit ons thuisland ook vaak zulke reacties: 'Wat fijn voor jullie dat het weer morgen beter wordt!'
Jaja: mañana, mañana. Maar de werkelijkheid is dat het bij het opstaan 7 graden is, dat het in de loop van de ochtend naar 14 graden stijgt en dat het daarbij vaak miezerregent. Vanmiddag wordt het eindelijk bijna 20 graden, maar mensen: dit is Spanje, half juli!! Met weemoed denk ik terug aan mijn korte fietsreis met Niek Verra in IJsland. Half juni en nooit meer dan een t-shirt aangehad! (En een broek natuurlijk, ik ben geen semi-nudist.) Ik ben toen zelfs bruin geworden.
Maar het weer wordt vandaag in de middag beter. Prettig! Joke valt zelfs bijna in slaap tijdens een afdaling. Dan heeft ze haar koffiemomentje nodig, al is het, zoals nu, nog geen tien kilometer vóór de camping.

Om 17:30 uur rijden we de camping op. Dat is ook nog eens vroeg voor ons doen. De camping ligt in de groenstrook naar Burgos toe, dus ik heb het idee om na het opzetten van ons kampement, het douchen (na 94 km doorpezen niet onnodig) naar de stad te lopen om uit eten te gaan en de kathedraal te zien.

Het is een eind lopen, zo'n vier kilometer, naar Burgos. Maar de moeite waard! Wat een prachtige kathedraal, wat een gezellige stad! We eten wat en proberen de lokale eetgewoontes te begrijpen. Terug nemen we toch een taxi, Joke is te moe om te lopen. Ze heeft haar nieuwe sandalen aan, en dat zijn, hoewel zeer verantwoord van vorm en zool, geen langeafstandsschoenen. De taxichauffeur spreekt alleen Spaans en probeert zich begrijpbaar te maken door losse woorden te herhalen en telkens luider te spreken. Tegen de tijd dat wij met zware industriële gehoorbescherming op onze hoofden getaped zitten, zijn we bij de camping aangekomen.
Fijn, we gaan naar bed.

Jan Marten

• 15 Juli 2014 - 13:46

Marianne M.:

Hoi jullie,

Zijn net zelf terug uit Lanzarote. Heerlijk gehad. Nu gesmuld van jullie verslagen. Wat een belevenissen weer. Ik smul nog even verder. XX