Zaterdag 12 juli 2014 - Reisverslag uit Castrogeriz, Spanje van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu Zaterdag 12 juli 2014 - Reisverslag uit Castrogeriz, Spanje van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

Zaterdag 12 juli 2014

Blijf op de hoogte en volg Jan Marten en Joke

13 Juli 2014 | Spanje, Castrogeriz

Burgos
0 km totaal 974

Vrijdag wasdag. Althans voor mij. Na een heerlijk ontbijt, heerlijk in de zon, gaat JM op zoek naar een locatie om piano te spelen.
Ik ga samen met de schoonmaakster de wasmachine aanzetten, terwijl we gezellig keuvelen, waar ik dan natuurlijk nauwelijks iets van snap. Wel blijft ze me de hele dag vriendelijk groeten en wijst dan weer naar de was die zo lekker droogt in de wind en de zon. In de campingwinkel heb ik 15 meter nylon touw gekocht, om de afstand tussen de bomen te overbruggen. Maar dan heb je ook wat.
Tijdens het drogen ga ik in mijn badpak zonnen op het gras, terwijl ik verder lees over de verschrikkingen tijdens de bizonjacht.

Ondertussen belt JM dat het nog niet erg wil vlotten met de zoektocht naar een studieruimte, maar even later krijg ik een berichtje dat hij in de vierde muziekschool een paar uur kan studeren op een vleugel.
Tegen drie uur is hij terug en we eten eindelijk een gezond maal met heerlijke linzensoep en een maaltijdsalade. Dan zijn we eindelijk dat blikje linzen ook weer kwijt dat we al anderhalve week meezeulen. Ieder pondje telt.

Dan gaan we weer over het prachtige pad langs de rivier lopend naar Burgos. Tegen zes uur zijn we bij de kathedraal, die, heel anders dan gisteravond, omgeven wordt door drommen mensen. We moeten toegang betalen, maar pelgrims krijgen korting.
We vragen de man achter de balie om een pelgrimskaartje en een stempel in ons 'Credencial' (pelgrimspaspoort). Hij begint gelijk te schelden. Hij mist allerlei stempels van steden hiervóór, en na onze uitleg, dat we helemaal uit 'Olanda' komen en er dan onvoldoende ruimte is in het credencial, begint hij nog harder te schelden. Hij denkt dat we de boel flessen. Een man achter ons neemt het nog voor ons op. Kansloos.
We kopen geen kaartje en krijgen geen stempel.
Voor JM hoeft de hele kathedraal al niet meer. Dat vind ik toch wel jammer en ik ga nu in een andere rij staan. Ik probeer hetzelfde te vragen aan de nieuwe dame als aan de driftkop hiernaast, maar zij valt haar collega niet af. Ik koop gewone kaartjes en vraag nog waar de 'Informacion' voor toeristen is.
We bekijken de gigantische kathedraal, wat vooral een overkill is aan heel veel kunst, veel barok, maar geen ruimte waar mensen wat beleven. Er branden bijvoorbeeld geen kaarsjes, er zijn geen biddende mensen, maar bijna alleen toeristen met een audio-tour aan hun oor.
Onze ontvankelijkheid voor de schoonheid van de kathedraal wordt ook niet gestimuleerd door onze nasmeulende boosheid op dat nare mannetje.

We eindigen in een museum gedeelte met vooral schilderijen uit de 16e eeuw. Ik maak wat foto's van schilderijen die niet té vroom zijn, zelfs wat humor hebben. Was wel nodig in die barre tijden.

Na de kathedraal spoeden we ons naar de 'Informacion' en we krijgen daar alsnog een stempel voor ons Credencial, met de excuses voor het gedrag van de lomperik! We hebben het vertrouwen in de mensheid weer terug en blijven toch maar stempels vragen, tenzij er meer van dit soort incidenten plaatsvinden. Dan maken we wel onze eigen Compostelaat ('diploma' dat je krijgt in Santiago). Genoeg creativiteit in huis.

Nu is het tijd voor drank en hapjes. We willen nu niet een pegrimsmenu, wat alle restaurants toeristen/pelgrims aanbieden. Zo rond half acht staan er in de bars en restaurants de lekkerste tapas op bordjes op de bar, maar er zijn ook mensen die taart zitten te eten of alleen een drankje doen met wat olijven. Met dit laatste beginnen we op het zonovergoten plein. We kijken naar wat straatartiesten. Dan bestellen we ergens wat tapas, stellig het aangeboden pelgrimsmenu afwijzend. Ná drie tapas bieden ze ons het dessert aan. Kennelijk hebben we het nog steeds niet door óf passen we niet in hun beeld van toeristen/pelgrims. Na het overheerlijke toetje wandelen we in drie kwartier terug naar de camping, want een taxi gaat nu boven het budget, omdat die sukkel van de kathedraal ons geen pelgrimskorting gaf.

We kunnen op de camping nog net de tweede helft Nederland-Brazilië zien. Binnen vijf minuten val ik in slaap. Het is 2-0, dus ze zullen wel winnen. Wij gaan lekker slapen.

Joke

• 15 Juli 2014 - 08:37

Wilma:

Wat een domper zeg, zo'n nare man. Ook vreemd dat hij jullie verkeerd inschatte want natuurlijk zal er misbruik gemaakt worden. Qua klantvriendelijkheid kan hij van ons bij de bieb nog wel wat leren! Gelukkig hebben jullie verder wel genoten en ook fijn dat JanMarten zijn vingers weer eens los heeft kunnen maken. Leuke foto's ook. Na deze rustdag weer vol goede moed verder fietsen in mooi weer, als ik dat goed lees.