Dinsdag 1 mei 2012 - Reisverslag uit Noyon, Frankrijk van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu Dinsdag 1 mei 2012 - Reisverslag uit Noyon, Frankrijk van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

Dinsdag 1 mei 2012

Door: Jan Marten en Joke

Blijf op de hoogte en volg Jan Marten en Joke

04 Mei 2012 | Frankrijk, Noyon

Tournai - Les Rues-des-Vignes
82 km totaal 426 km

Dit verslag was al bijna af en nu blijkt dat het opnieuw moet. Kennelijk niet goed opgeslagen. Ik moet wennen aan de IPhone. Verder moet deze ook nog voldoende opgeladen zijn. Een hele klus, ondanks de batterij zonnepanelen, die we meezeulen. Dus een nieuw poging. Waarom doe ik dit eigenlijk? Zo heb ik minder last van heimwee, vooral door de reacties van het thuisfront en het thuisfront weet ongeveer waar we zitten.
Vandaag 1 mei, alle winkels dicht, maar daar hebben wij even niet aan gedacht. Gelukkig hebben we nog wat brood met kaas.
Om 9.00 uur vertrekken we naar Cambrai en we bekijken daar de enorme kathedraal die door allerlei ingewikkelde constructies bij elkaar wordt gehouden, omdat een windhoos in 1999 nogal heeft huisgehouden. Daarna de St. Jacobuskerk. Deze is veel kleiner (12/13 eeuw), mooi, sober en stil. Een goed begin van de dag.
Langs de Schelde naar de Franse grens.
In het laatste Belgische dorpje is nog wel een winkeltje open en kopen we brood en kaas.
De Franse grens: we hebben in ieder geval Frankrijk gehaald.
De lucht is grijs, het is koud en we willen ergens binnen wat drinken. Vaak is zo'n plekje moeilijk te vinden in de meestal uitgestorven dorpjes, maar we hebben geluk en op aanraden van een charmante ober zitten we heerlijk te schransen van een bord met een soort kaasfondue, met bier in plaats van wijn, met daarbij heerlijk vette frieten. Stevige kost, maar het werkt wel, want we fietsen daarna door tot de B&B van Mme Bretzner, waar we tent in de tuin aan de Schelde kunnen zetten. Mme is de Franse variant van onze tante Jans (inside familie informatie). Met hart en ziel runt ze dit bedrijfje, waar vooral Nederlandse pelgrims aanwaaien. Er zijn al twee stellen voor ons gearriveerd. We krijgen handdoeken van 'tante Jans'
en ze wil ook nog voor ons koken. Dat slaan we af, want we moeten ons budget in de gaten houden. We eten in de avondzon ons Belgische broodje met kaas. Daarna samen badderen in de badkamer van Mme Bretzner. We gaan vrij vroeg slapen, met het vooruitzicht op het ontbijt van Mme Bretzner.

Joke

• 04 Mei 2012 - 12:16

Liselotte:

Jullie verslagen zijn heerlijk om te lezen, ik fiets in mijn hoofd een beetje mee. Geniet!

• 04 Mei 2012 - 12:18

Roos:

Nog steeds heerlijk om jullie verhalen te lezen! Wat leuk dat jullie in Frankrijk zijn aangekomen, echt stoer.

Let op, komende week dinsdag 8 mei is het hier weer een 'nationale feestdag' en zijn er weer veel winkels dicht. Al is er waarschijnlijk wel iets meer open dan op 1 mei.

Nu lekker genieten van de Franse frietjes!

Groetjes,
    Roos

• 04 Mei 2012 - 16:50

Gerda:

Jullie hebben er al heel wat kilometers opzitten. Jammer dat het weer nog steeds niet erg meewerkt. Of is het inmiddels bij jullie beter? Hier is het nog steeds koud. Ik heb bewondering voor jullie. Ik hoop wel dat jullie doorgaan met de verslagen ook al moet je ze soms opnieuw doen.
    Het is leuk om jullie op deze manier te volgen. Goede reis verder!