Maandag 14 mei 2012 - Reisverslag uit Poitiers, Frankrijk van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu Maandag 14 mei 2012 - Reisverslag uit Poitiers, Frankrijk van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

Maandag 14 mei 2012

Door: Jan Marten en Joke

Blijf op de hoogte en volg Jan Marten en Joke

15 Mei 2012 | Frankrijk, Poitiers

Poitiers, beterende hand?

Ook met het plaatsen van de verslagen gaat af en toe wat mis, maar we leiden nu ook wel een beetje een gek bestaan. Aan het verslag van gisteren heeft JM nog wat toegevoegd, voor de trouwe volgers natuurlijk zonde om te missen.
Vandaag mag ik weer. Ik vraag me wel af of ik dit nog wil, want wie zit er nu te wachten op een verhaal van zo'n buikgrieppatiënt, maar het geeft mij wel weer de gelegenheid om dankbaar te reagerende op alle bemoedigende reacties. Heel leuk om te lezen allemaal. Er zijn zelfs al twee aanbiedingen om ons te komen halen. Super! Toch hoop ik dat we vrijdag de trein in Poitiers kunnen nemen. Ik heb nog 4 dagen.
Na een doorwaakte en doorweekte nacht ben ik 's morgens koortsvrij, maar de darmen leiden nog steeds een heel eigen en irritant leven. De hotelier belt met le docteur en ik kan om 16.45 uur terecht.
Ik ontbijt behoorlijk en besluit dat ik wel weer even naar buiten wil.
Mijn wereld is wel erg klein geworden: kamer 354, met als uitzicht het dak van de kerk ernaast, gelukkig op het noorden en aan de achterkant van het hotel. Rustig en koel, maar ook heel saai.
JM is inmiddels al heel bekend in Poitiers en wil me graag rondleiden, wat hij naast zijn rol als ziekenverzorger prima blijkt te kunnen. Zo ontdek je opeens ongekende kwaliteiten als je in een afhankelijke positie bent. Een rol die mij normaal niet echt goed af gaat, maar ik doe een poging.
Ook wil ik graag lunchen op JM's vaste stek, zodat de bediening kan zien dat die 'arme' man alleen wel degelijk een vrouw heeft (gevonden).
We gaan eerst naar de Notre Dame, die prachtig is, maar erg donker, toch bovenal erg muf ruikt en dat kan ik nu slecht hebben.
Dan naar de kathedraal St. Pierre. Groot, met prachtige ramen. Over het meest indrukwekkende raam is een filmpje te zien: een 12e eeuws raam over de kruisiging. Ook nu weer valt me op hoe ongelooflijk knap en mooi die middeleeuwers zoveel symboliek en emotie konden stoppen in zo'n raam, terwijl ik vroeger geleerd heb dat die emotie er niet zo in zat in middeleeuwse kunst. De afbeeldingen doen soms zelfs eigentijds aan - of ben ik zelf soms blijven stilstaan in de Middeleeuwen.
Na het raam is de koek op. Nog een kaarsje gebrand. Deze keer lekker voor onszelf.
Op het pleintje bij het hotel lunch ik wat mee, maar laat JM, met nog een halve salade te gaan, achter. Eten wordt steeds weer genadeloos afgestraft.
Net op tijd haal ik kamer 354. Daarna moet opoe nodig rusten.
Af en toe lees ik in één van de dwarsliggers die ik heb meegenomen 'Extreem luid & ongelooflijk dichtbij' van Jonathan Safran Foer, een heel bijzonder boek met heel veel ontroerende verhalen en bizarre associaties, die dan weer alle kanten uitgaan. Het sluit aan bij mijn denken en dromen van de afgelopen dagen.

Dan is het tijd voor le docteur. Het is een dokter zoals een dokter hoort te zijn: een man van onze leeftijd met een energieke, gezonde en fitte uitstraling. Want aan een amechtig en corpulent baasje wil je je leven niet graag toevertrouwen.
Achter hem hangen diverse indrukwekkende diploma's, zelfs dat van duikinstructeur.
Hij hoort mijn verhaal aan (ik heb de nodige woorden opgezocht, want het gaat wel in het Frans). Hij bevoelt en beklopt de buik en stelt heel duidelijke vragen. Daarna luistert hij naar hart en longen, maar ik mag dan wel mijn kleren aanhouden. Dit doen we in Nederland anders, maar kennelijk was de aanblik van mijn buik voor hem voldoende reden om de rest maar lekker ingepakt te laten. Zijn conclusie is dat het waarschijnlijk iets viraals is, uit de lucht opgepikt. En ik nog denken dat dat fietsen op het Franse platteland gezond is.
Ik krijg poeders en pillen voor 5 dagen om de boel wat rustiger te krijgen en geen antibiotica.

Ik zal niet langer doorgaan over mijn fysieke ongemak en zeker niet over mijn bijna onvermogen om vieze drankjes of pillen in te nemen, maar ik wil nog wel één ding hier over kwijt.
Ik herinner mij opeens wat ik ooit hoorde van een ons bekende wetenschapper. Hij vertelde dat medicijnen helemaal niet vies hoeven te zijn, maar dat de mensen dat willen, anders denken ze dat ze niet helpen. Ik hoor daar niet bij!!! Ik denk dat aanzienlijk meer mensen met darmstoornissen zouden blijven leven als de pilletjes en poeders überhaupt inneembaar zijn. Het ene heet notabene 'Smecta'. "Nee, dat smekt niet, dat is goor!!!" Gelukkig heeft JM een grote zak met pepermunten gekocht. En zoals deze vroeger verlichting gaven als de veel te lange kerkdiensten erg bitter werden, zo werken zij ook nu weer de bittere nasmaak weg.
JM gaat nog even naar een concertje in het conservatorium en ik eet op kamer 354 een potje babyvoeding voor 6 maanden. De substantie doet me erg denken aan iets wat ik de laatste dagen veelvuldig heb zien langskomen, maar als je dat wegdenkt is het best te eten.
De vreugde is van korte duur.....
Voordeel is dat ik snel weer honger hen en met JM meega naar de Chinees die inmiddels op de hoogte is van mijn afwijkend eetgedrag: riz nature en thé.
We worden vriendelijk welkom geheten door de driekoppige bediening en we zijn en blijven de enige gasten.
Bij de rijst vraag ik om bouillon met groenten en rundvlees, omdat ik daar erg trek in heb, waarschijnlijk omdat ik erg slap ben geworden.
Ook nu is de vreugde weer voor korte duur. Terug naar het hotel. Daar ontdekt JM dat je bij de vier TV-zenders die we hebben via teletekst ondertiteling bij kan. JM maakt het restant van het verslag van gisteren en ik kijk maar de nagesynchroniseerde versie van een film over Alexander de Grote, met vooral een uitgebreide weergave van zijn overwinning op de Perzen. Een enorme bloederige oorlog. Gruwelijke beelden. Dan denk je: doe mij maar lekker diarree in Poitiers (moest even voor de poëzie).

Joke

  • 15 Mei 2012 - 15:56

    Marja:

    Wat fijn weer wat van je te horen, hoewel de verhalen nog niet echt positief zijn. Is het wel verstandig om met zo'n ondervoed lijf nog een aantal dagen te gaan fietsen, of hebben jullie nu besloten dat Poitier inderdaad het eindpunt is.
    Je bent wel een kanjer, als je dan toch nog zo'n verslag weet te schrijven. Sterkte!!

  • 15 Mei 2012 - 16:04

    Theo T:

    Joke en JM, dit is ieg een vakantie die je nooit meer zult vergeten. Of dat een troost is weet ik niet. Ik ben het met Marja eens, wat een kanjers dat je nog zulke mooie en beeldende verslagen weet te maken. We leven daarom dagelijks met jullie mee! Tot gauw..

  • 15 Mei 2012 - 19:11

    Marianne Vd Kaaij:

    He Joke, je bent er weer!
    Goed je weer te lezen en dat je ondanks je ellende je dosis humor hebt behouden.
    Ik maakte me wel een beetje zorgen.
    Ik hoop dat de medicijnen helpen.

    Ik vind trouwens Poitiers een hele prestatie waar jullie trots op kunnen zijn.
    Dus ik zou zeggen, neem je rust en laat je maar lekker verwennen, zodat je herinnering aan Poitiers ook leuke wordt.

    Sterkte en liefs.


  • 16 Mei 2012 - 23:53

    Gerben:

    Volgende bestemmingen:

    Pijn in de buik in Cuijk
    Waterige drek in Krimpen aan de Lek
    Een natte scheet in Muggenbeet
    Nat en bruin in Kijkduin
    Broekhoest in Soest

    Bedankt voor de poëzie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan Marten en Joke

Een reis naar Bordeaux. De eerste stap naar Santiago de Compostella. Een reis die we van A tot Z willen maken. Zie de foto, genomen in de startplaats Haarlem: het herdenkingsmonument van Lennart Nijgh, die voor Boudewijn de Groot de volgende regels schreef: Geef de reiziger het woord, laat de reiziger vertellen -

Actief sinds 18 April 2012
Verslag gelezen: 494
Totaal aantal bezoekers 206397

Voorgaande reizen:

18 Mei 2023 - 11 Juni 2023

Twaalfde reis: Venetië - Lombardije - Venetië

26 Juni 2022 - 22 Juli 2022

Elfde reis: Venetië - Rome - Venetië

02 Juli 2021 - 25 Juli 2021

Tiende reis: Oegstgeest - Oegstgeest

02 Juli 2020 - 27 Juli 2020

Negende reis: Oegstgeest - Oegstgeest

26 April 2019 - 22 Mei 2019

Achtste reis: Roermond - Venetië

25 April 2018 - 23 Mei 2018

Zevende reis: Sevilla - Faro - Lissabon - Porto

31 Mei 2017 - 26 Juni 2017

Zesde reis: Zilverroute, Sevilla - Santiago

19 Augustus 2016 - 17 September 2016

Vijfde reis: Teruel - Granada - Malaga - Sevilla

28 Juni 2015 - 25 Juli 2015

Vierde reis: Girona - Valencia - Girona

27 Juni 2014 - 27 Juli 2014

Derde reis: Poitiers - Santiago de Compostela

28 Juni 2013 - 26 Juli 2013

Tweede reis: Maastricht - Pyreneeën

27 April 2012 - 18 Mei 2012

Mijn eerste reis: Oegstgeest - Poitiers

Landen bezocht: