Vrijdag 4 juli 2014 - Reisverslag uit Dax, Frankrijk van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu Vrijdag 4 juli 2014 - Reisverslag uit Dax, Frankrijk van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

Vrijdag 4 juli 2014

Blijf op de hoogte en volg Jan Marten en Joke

04 Juli 2014 | Frankrijk, Dax

Dax
5 km totaal 532 km

De laatste dag dat ik 53 ben. Een rustdag vandaag. En dat op een camping waar vooral gegoede senioren verblijven om te kuren in de thermen van Dax. Ideaal om hier mijn afgelopen levensjaar te overdenken, loom liggend op een van de ligstoelen bij het zwembad, waarin we gisteren bij aankomst nog hebben gezwommen. Af en toe even een frisse duik nemend, beetje soezelen, wit wijntje erbij. De was hangt heerlijk fris droog te waaien. Vakantie!
De realiteit is anders. Na een nacht met veel regen worden we wakker van nog meer regen.
We ontbijten een stukje verderop aan een overdekte picknicktafel. JM gaat met de fiets naar St.-Paul-lès-Dax waar hij gaat piano spelen. Hij heeft al in Nederland contact gehad met de muziekwinkel daar en hij is welkom om daar in een van de studieruimtes te spelen.
Ik wandel wat rond op de camping die zo anders is dan de vorige: bijvoorbeeld: in je badjas een broodje gaan kopen is hier heel gewoon...
Ik ontdek de laverie en ga dan toch maar een wasje draaien. Of het ooit weer droog zal worden is van later zorg.
Ondertussen lees ik in mijn Spaanse taalgidsje om mijn minimale kennis wat op te frissen, afgewisseld met stukken uit een dwarsligger: John Williams Butcher's crossing', over de bizonjacht in 1870 in het Westen van Amerika. Dagenlang op een paard zitten, met de fysieke gevolgen van dien. Er is enige verwantschap in de duur van de reis, het ritme van de dagen en de ongemakken. Een parallel met de bizons kan ik nog niet verzinnen.
Om 13.30 uur is JM weer terug voor de lunch, want de winkel is dan natuurlijk gesloten. Fransen zijn wat dat betreft heel verstandig: rustig eten tussen de middag, niet continu doorjakkeren.
JM gaat weer voor een middagsessie naar de muziekwinkel en ik ga proberen te dutten omdat ik mij niet lekker voel.
Zou het toch de tartaar zijn die ik gisteravond in het restaurantje bestelde, niet wetend dat je dan rauw vlees krijgt. Ik gruwde ervan, maar vond het wel erg lomp om het niet op te eten.
Ik denk dat ik acuut weer vegetariër word.
Het dutje helpt niet. Als JM terugkomt, fietsen we nog door Dax, bezoeken de kathedraal, krijgen er een tampon (stempel) in ons credencial (bewijs voor straks in Compostella).
Terug op de camping kook ik een gezond prutje, waar ik een half bordje van weg krijg.
Terwijl JM wel zijn bord leeg eet kijk ik de laatste minuten van Frankrijk - Duitsland. Na het eindsignaal verlaten de keurige Franse pensionado's heel gelaten de tv-ruimte. Duitsers zijn er helaas niet bij.
We besluiten de dag met een wandelingetje naar Dax, waar we een klein stukje van een concert van een mannenkoor meemaken. Bretonse en Spaanse volksmuziek. Met een enorm volume, waar Johnny Jordaan jaloers op zou zijn, brullen de mannen zich de longen uit het lijf. Ze houden het vast heel lang vol, maar wij komen niet verder dan een half uur.
Op een pleintje drinken we nog wat in de nabijheid van twee schermen met Brazilië - Colombia. Geen topavond voor JM dus.

Joke

  • 05 Juli 2014 - 11:30

    Henny En Peter:

    Joke van harte gefeliciteerd met je verjaardag. JanMarten ook. Met een nieuw jaar erbij veranderd er niets.
    Wij wisten niet dat JM de ploegen Frankrijk en Colombia als favoriet in zijn poule had.
    Vandaag gaan jullie weer op de fiets, gelijk met le grande bouclé. We wachten jullie relaas weer af en ondertussen op de bank met nu petit vin rouge de tour volgen.
    Hoe simpel kan het leven zijn
    Groet en kus Henny en Peter

  • 05 Juli 2014 - 13:35

    Aline:

    Ha luitjes, gefeliciteerd met Jokes verjaardag!!Hopelijk een dag zonder regen zodat jullie lekker op terras van je verjaardagsmaaltje en wijntje kan genieten. Hopelijk ook is de rauwe tartaar weer verwerkt en voelt Joke zich weer fit. We genieten van de kleine pareltjes die worden voortgebracht door jullie dagelijkse beslommeringenen op de fiets. Ga zo door, zowel met fietsen als met schrijven :)
    Groeten Aline

  • 05 Juli 2014 - 14:01

    Theo:

    Hoi Joke en JM,

    Ik geniet van jullie beeldend geschreven blogs! Heel stoer van jullie zo'n tocht met de nodige ontberingen!
    van harte gefeliciteerd en veel succes met de sportieve climax zo meteen, de Pyreneeën!

    Groeten,
    Theo

  • 05 Juli 2014 - 20:17

    Wilma:

    Joke, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Ha, ik ben weer even de jongste! Mijn SMSje staat al van af vanochtend te 'stampen' dus ik denk niet dat je die ooit gaat ontvangen; voor de zekerheid dus nog maar een keer. En nee, dit is geen geslijm bij de 'baas' .... Hopelijk knap je snel weer op en kun je vol goede moed verder. Succes voor jullie allebei!

  • 07 Juli 2014 - 09:20

    Wilma:

    Joke, nog een (te late) tip: kijk bij YouTube naar "The curse of the steak tartar" met Mr. Bean.

  • 07 Juli 2014 - 13:06

    Margo Buijs:

    Hoi Joke en JM,

    Joke, alsnog van harte met je verjaardag, lekker rustig met z'n tweetjes gevierd dus!
    Na al die regen in het begin kan het alleen maar beter worden en te veel zon is ook niet lekker!
    De kop is er iig van af en nu komen jullie vast in je ritme.
    Ik keek op internet en de atlas naar de route. Vanaf Dax gaan jullie dus ws via Saint
    -Jean pied-de-port naar Pamplona en dan rechtstreeks (!?) naar Santiago de Compostela?
    Ik dacht altijd dat Santiago de Compostela halverwege de noordkust lag, maar het ligt bijna tegen de westkust aan! Respect voor jullie tocht hoor!!
    Geniet van al het moois dat jullie zien en veel succes met het fietsen, vooral in de Pyreneeën!
    Groetjes, Margo Buijs.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan Marten en Joke

Een reis naar Bordeaux. De eerste stap naar Santiago de Compostella. Een reis die we van A tot Z willen maken. Zie de foto, genomen in de startplaats Haarlem: het herdenkingsmonument van Lennart Nijgh, die voor Boudewijn de Groot de volgende regels schreef: Geef de reiziger het woord, laat de reiziger vertellen -

Actief sinds 18 April 2012
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 207715

Voorgaande reizen:

18 Mei 2023 - 11 Juni 2023

Twaalfde reis: Venetië - Lombardije - Venetië

26 Juni 2022 - 22 Juli 2022

Elfde reis: Venetië - Rome - Venetië

02 Juli 2021 - 25 Juli 2021

Tiende reis: Oegstgeest - Oegstgeest

02 Juli 2020 - 27 Juli 2020

Negende reis: Oegstgeest - Oegstgeest

26 April 2019 - 22 Mei 2019

Achtste reis: Roermond - Venetië

25 April 2018 - 23 Mei 2018

Zevende reis: Sevilla - Faro - Lissabon - Porto

31 Mei 2017 - 26 Juni 2017

Zesde reis: Zilverroute, Sevilla - Santiago

19 Augustus 2016 - 17 September 2016

Vijfde reis: Teruel - Granada - Malaga - Sevilla

28 Juni 2015 - 25 Juli 2015

Vierde reis: Girona - Valencia - Girona

27 Juni 2014 - 27 Juli 2014

Derde reis: Poitiers - Santiago de Compostela

28 Juni 2013 - 26 Juli 2013

Tweede reis: Maastricht - Pyreneeën

27 April 2012 - 18 Mei 2012

Mijn eerste reis: Oegstgeest - Poitiers

Landen bezocht: