Donderdag 18 juli 2013 - Reisverslag uit Maubourguet, Frankrijk van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu Donderdag 18 juli 2013 - Reisverslag uit Maubourguet, Frankrijk van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

Donderdag 18 juli 2013

19 Juli 2013 | Frankrijk, Maubourguet

Moissac - Castéra-Verduzan

Vandaag wordt een dag van veel ontmoetingen en veel kerken en kerkjes. We zijn dan ook heel lang onderweg en daarbij is het ook nu weer erg warm. Deze keer helaas weinig schaduw, dus het is midden op de dag echt afzien, lijden soms. De enige manier om nu nog verkoeling te krijgen is na een flinke klim afstappen. Het water loopt dan met bakken van je lijf. Dan aan de afdaling beginnen. Dat geeft even een 'fris' gevoel. Ik kan me zo voorstellen dat een opvlieger zo moet aanvoelen, maar die heb ik nog niet. En als ik die nu zou hebben, zou ik ze niet herkennen.
We passeren veel wandelende pelgrims. Is ook echt afzien denk ik. Dan heb je niet de verkoelende afdalingen. Steeds weer vriendelijke bonjours zeggen en horen is erg leuk. 'Bon courage' wordt ook geregeld toegeroepen.
De wandelende pelgrims reageren niet op fietsbellen. Het lijken haast slaapwandelaars. Of zouden ze mediteren? Op de fiets moet je toch iets alerter zijn. Ik zou niet willen ruilen.
We zijn inmiddels goed op elkaar ingespeeld, alleen de interpretatie van de route verschilt wel eens. We hebben ieder ons eigen boekje. Tekst en kaart. De tekst kan ik goed lezen zonder leesbril. De kaart veel minder. Heeft trouwens ook weinig zin, want we rijden van noord naar zuid en dat is op de kaart van beneden naar boven. In mijn hoofd moet ik dan de kaart steeds omdraaien. Dan snap ik niet dat we opeens links een rivier hebben. Die moet rechts liggen. Voor JM is dit onvoorstelbaar. En als kleinzoon van zijn opa, die leraar aardrijkskunde was, legt hij me weer van alles uit over rivieren, kanalen en sluizen. Tevergeefs. Wel leuk te horen dat we langs het kanaal Entre-Deux-Mers fietsen. Het kanaal tussen de Middellandse Zee en Atlantische Oceaan. Ik ken het alleen van de witte wijn.
We ontmoeten meerdere malen een Frans gezin, dat dezelfde route fietst. Zij doen hooguit 60 km. Ze bieden ons zelfs eten aan onderweg als ze zitten te picknicken. We nemen toch maar ons eigen brood.
Een Nederlandse man alleen komen we een paar keer tegen. Hij kampeert niet en kon vannacht eerst geen slaapplaats kon vinden. Uiteindelijk mocht hij ergens in een tent slapen.
Een maffe rondbuikige Belg, die naar eigen zeggen elke dag twee uur kookt op de camping en alleen verse produkten gebruikt. Hij gaat ook af en toe een stukje met de bus, met fiets en al.
Twee wandelende dames met een ezel die de bagage draagt, rijden we voorbij.
Het is een bonte stoet, die je ook in de kerkjes ziet, mensen die ook blij zijn met een morsig kruidenierswinkeltje met een heel beperkt repertoire.
Zo komen we pas om 19.30 u op de camping. Ik ben helemaal kapot. De tent staat snel. De douche doet wonderen. Nog even kletsen met een Nederlandse De Waard-campinggast en tegelijk vragen naar een betaalbaar eettentje.
Om 21.00 u zitten we aan een heerlijke forel met een verrukkelijke Entre-Deux-Mers.

• 20 Juli 2013 - 10:10

Aline:

Woh, wat zijn jullie al ver! Wat hebben jullie het super goed volgehouden. Lijkt ook wel alsof jullie nu steeds meer Pelgrims tegen komen. De verhalen doen me een beetje denken aan de film ´the way´ over een bont gezelschap Santiago Pelgrims met bizarre ontmoetingen en situaties. Best leuke film vond ik, ook al was ie ook wel wat ´fout´. Veel plezier nog de komende dagen. Wij stomen nu ook op richting vakantie! xxx

• 20 Juli 2013 - 14:15

Joost:

Wat een prestatie, we vinden het helemaal top. En bovendien een leuk reisverslag. Niet voor niets meer dan 10000 keer gelezen! aJullie zitten in de laatste fase? Hou nog ff vol, ondanks het te warme weer. Je ontmoeten een hoop maffe en leuke mensen. Sterkte met de laatste loodjes, liefs joost en barbara

• 20 Juli 2013 - 15:23

Wilma:

Ben blij dat alles gisteren nog goed is afgelopen. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Nu weer 'lekker' doorfietsen.... Weet niet of ik jullie er op de foto nu zo gezegend uit vind zien, maar ja, jullie hebben als pelgrims toch wel het nodige te verduren gehad. Veel succes bij het laatste deel!

• 21 Juli 2013 - 15:13

Marleen:

Met bewondering volg ik jullie schitterende reisverslagen. Eerst te koud en nu te heet. Petje af! Maar die moeten jullie juist op om zonnesteek te voorkomen. Sterkte met de laatste loodjes en geniet van de omgeving, van elkaar en de ontmoetingen onderweg.