Vrijdag 9 juni 2017 - Reisverslag uit Coto y Daca, Spanje van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu Vrijdag 9 juni 2017 - Reisverslag uit Coto y Daca, Spanje van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

Vrijdag 9 juni 2017

Blijf op de hoogte en volg Jan Marten en Joke

10 Juni 2017 | Spanje, Coto y Daca

Trujillo - Plasencia
86 km totaal 463 km

We gaan weer naar een camping! Fijn! We weten van onze fietscontacten van eergister dat het zwembad gesloten is, dus we hoeven ons geen illusies te maken. Vandaag gaan we door het natuurpark van Monfragüe, bekend door de gieren. In 2013 zagen we in de Pyreneeën hoe een compleet paard in een oogwenk door tientallen gieren werd opgegeten. Het is nu 2017 en we zijn niet in de Pyreneeën, maar: gieren zijn gieren.
We kennen gieren vooral uit stripverhalen zoals Donald Duck. Ze zitten te wachten tot een levend wezen stervende is. Of ze zweven met een aantal hoog in de lucht, in afwachting van een lekker maal.
Geregeld cirkelen de vogels boven ons hoofd. Gieren eten alleen als je echt de laatste adem hebt uitgeblazen. Zo terminaal zien we er toch niet uit? Onze benen gaan aardig op en neer. Helling op, helling af. Maar, zou het niet kunnen dat deze vogels je gewoon bang willen maken, willen afleiden? Zodat je de afgrond in rijdt, of je evenwicht verliest, tegen een tegenligger rijdt. Daarna hebben de gieren dan een fijn maal.
Nee, wij zijn nog jong en fris. Voldoende eten en water bij ons. Vocht is bij deze temperaturen van tegen de 36 graden (in de schaduw; maar waar is die dan?) wel het belangrijkste. Nu we zeker weten dat het zwembad op de volgende camping niet open is, zijn we toch geneigd de eigen watervoorziening tot een maximum op te schroeven.

We hopen dat we vandaag Plasencia halen. Het is toch minstens 85 kilometer fietsen, deels door onherbergzaam gebied. Het valt bij nader inzien wel mee. En we zijn inmiddels een stuk beter getraind. Om 16:50 uur rijden we de camping op. Kijk, dat is het betere werk!

Als we ons aanmelden vertelt de receptioniste tot slot: 'En daar, daar is het zwembad!' Eerst denken wij dat zij het zegt vanwege ons, kennelijk aan de buitenkant af te lezen, historisch besef. Joke merkt, vol ongeloof, op dat het dan toch wel heel snel dicht zal gaan. Maar nee hoor, het bad blijft open tot 21:00 uur!

We zetten de tent rustig op, Joke doet een wasje, en dan gaan we zwemmen. In de avondzon gaan we nog even rusten op de zwembadweide, ach we zijn zo ongeveer de laatsten.

We vallen in slaap.
Boven ons cirkelen de gieren.

Jan Marten

• 13 Juni 2017 - 12:12

Marianne:

Zou GIER lekker smaken????

• 13 Juni 2017 - 21:51

Rob:

Levensgevaarlijk!! In slaap vallen bij een zwembad als er gieren boven je cirkelen. De gieren weten, als ze jullie te grazen nemen, dat ze jullie minder lekkere delen door kunnen slikken in combinatie met het aanwezige zwemwater. Niet doen dus. Wel fijn dat jullie een zwembad hebben om het stof af te spoelen.