Donderdag 16 juli 2015 - Reisverslag uit l'Hospitalet de l'Infant, Spanje van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu Donderdag 16 juli 2015 - Reisverslag uit l'Hospitalet de l'Infant, Spanje van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

Donderdag 16 juli 2015

Blijf op de hoogte en volg Jan Marten en Joke

18 Juli 2015 | Spanje, l'Hospitalet de l'Infant

Valencia - Marina d'Or (Orpesa)
117 km totaal 997 km

Wat een afwisselende route vandaag! Eerst nog de grote stad, daarna 30 km naar het noorden over de weg zoals we ook gekomen zijn. Hoe ziet een weg eruit als je hem terug rijdt?
Hoe vind je dat weggetje trouwens? We zoeken op de grootste verkeersrotonde van Valencia maar zien vooral rode borden 'eenrichtingsverkeer' staan. Opeens komt er met duidelijke gebaren een politieagent op ons af lopen. Hij zag ons al van ver klungelen. Joke denkt natuurlijk meteen dat we op de bon geslingerd worden, maar hij wil alleen maar behulpzaam zijn. Hij wijst ons een klein paadje dat net-wel, net-niet uitkomt op de rotonde. Natuurlijk staat daar een eenrichtingsbord (niet inrijden) voor. O, maar dat moet je gewoon negeren, is de strekking van oom agent.
Kom daar in Nederland eens om!

In de Cosmopolitan van afgelopen week staat een artikel over de hoge verwachtingen en ideaalbeelden die meestal aan vakanties voorafgaan. En de daarop volgende tegenvallers. Met natuurlijk de verplichte suggesties voor een betere vakantie: 'Stel je doelen en beelden niet zo hoog.'
Ja, dat kan ik ook verzinnen! Daar hoef ik de Cosmopolitan niet voor te lezen. Voor degene die nu denkt dat dit blad tot mijn dagelijkse leesstof behoort: nee, ik zag de aankondiging van het artikel in mijn digipost.
Onze tocht van Gerona naar Teruel was beschreven, dus volgens het boekje. Verder tot Valencia summier beschreven. De terugweg naar Girona langs de kust is een idee van Joke. In eerste instantie had ik er mijn bedenkingen bij. Van kermisachtige toeristenplek naar toeristenplek en af en toe over de langs de zee lopende doorgaande wegen. Parallel aan snel- en spoorweg. Nee, daar had ik zin aan!

Een beter uitgangspunt had ik niet kunnen hebben volgens de Cosmopolitan! Want wat valt dat mee. Dit is echt fantastisch! Als je echt geen idee hebt wat je te wachten staat kijk je anders. Is alles mooi? Nee, zeker niet. We zien heel veel verlaten bouwwerken. Gevolgen van de economische ineenstorting. Vaak megalomane projecten. We rijden over grote en lege parkeervelden, herkenbaar aan de mathematisch geplaatste lantaarnpalen, omdat de infrastructuur van een groot complex eerst aangelegd wordt. Verder: ongebruikte oprijlanen, rotondes die je net zo goed linksom kunt nemen. Ruime fietsstroken die niet bereikbaar zijn. Als beeld van de afgelopen periode. We zien ook oude hotels die destijds alvast maar opgedoekt zijn. Een hoop actualiteit dus waarvan je je op afstand kunt afvragen wat de zin ervan is.
Verder rijden we op mooie wegen en natuur tussen de plaatsjes in. Vaak direct langs de zee. Bij het eerste strand trek ik gelijk mijn broek uit. Niet dat ik dat altijd doe als ik strand zie. De Katwijkse politie zou het maar druk hebben met mij. Nee, het is hier een nudistenstrand. En ik pas me graag aan. Joke zet alleen haar fietshelm af, iemand moet tenslotte op de kleren passen. Misschien dat we morgen een plekje vinden?!

Jan Marten

  • 19 Juli 2015 - 19:58

    Wilma:

    Waar blijven de foto's?? Ben zo benieuwd naar Jan Marten op het strand. Waarschijnlijk word ik dan geblokkeerd door mijn computerbeveiliging (ouderlijk toezicht) dus eigenlijk hoef je de foto ook niet hierbij te plaatsen. ik zie 'm later wel. Geniet verder!!!

  • 20 Juli 2015 - 12:00

    Marianne:

    IK GENIET WEER MEE!!! XX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan Marten en Joke

Een reis naar Bordeaux. De eerste stap naar Santiago de Compostella. Een reis die we van A tot Z willen maken. Zie de foto, genomen in de startplaats Haarlem: het herdenkingsmonument van Lennart Nijgh, die voor Boudewijn de Groot de volgende regels schreef: Geef de reiziger het woord, laat de reiziger vertellen -

Actief sinds 18 April 2012
Verslag gelezen: 401
Totaal aantal bezoekers 209009

Voorgaande reizen:

18 Mei 2023 - 11 Juni 2023

Twaalfde reis: Venetië - Lombardije - Venetië

26 Juni 2022 - 22 Juli 2022

Elfde reis: Venetië - Rome - Venetië

02 Juli 2021 - 25 Juli 2021

Tiende reis: Oegstgeest - Oegstgeest

02 Juli 2020 - 27 Juli 2020

Negende reis: Oegstgeest - Oegstgeest

26 April 2019 - 22 Mei 2019

Achtste reis: Roermond - Venetië

25 April 2018 - 23 Mei 2018

Zevende reis: Sevilla - Faro - Lissabon - Porto

31 Mei 2017 - 26 Juni 2017

Zesde reis: Zilverroute, Sevilla - Santiago

19 Augustus 2016 - 17 September 2016

Vijfde reis: Teruel - Granada - Malaga - Sevilla

28 Juni 2015 - 25 Juli 2015

Vierde reis: Girona - Valencia - Girona

27 Juni 2014 - 27 Juli 2014

Derde reis: Poitiers - Santiago de Compostela

28 Juni 2013 - 26 Juli 2013

Tweede reis: Maastricht - Pyreneeën

27 April 2012 - 18 Mei 2012

Mijn eerste reis: Oegstgeest - Poitiers

Landen bezocht: