Zondag 28 mei 2023 - Reisverslag uit Cremona, Italië van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu Zondag 28 mei 2023 - Reisverslag uit Cremona, Italië van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

Zondag 28 mei 2023

Door: Jan Marten en Joke

Blijf op de hoogte en volg Jan Marten en Joke

30 Mei 2023 | Italië, Cremona

Iseo - Crema 68 kmtotaal 403 km

Zondagochtend. Pinksteren. Een feestdag.

Ik lees dat Pinksteren in Italië veel minder een feestdag is dan Kerstmis. Een uitzondering hierop is Rome. Jaarlijks vindt hier een ritueel met rozenblaadjes plaats. De Romeinse brandweer gooit de blaadjes tijdens een speciale pinkstermis door het gat in de koepel van het Pantheon, waarna ze als de tongen van vuur op de gelovigen neerdalen.

Hier in Iseo geen rozenblaadjes, wel veel mensen die flaneren op onze route langs het meer.

Vooral de vrouwen zijn gekleed in chique outfits. Het viel ons gisteren al op dat in het kleine centrum zoveel winkels zijn met jurkjes, schoenen en tassen. En dat is dan een heel lompe aanduiding van wat hier te koop is. Stuk voor stuk jurken die voor mij veel te uitdagend en ‘glamorous’ zijn. En natuurlijk bijpassende schoentjes met veel glitter en ranke hoge hakjes en ieniemienie tasjes waar geen drol inpast.

Eén vrouw valt me vooral op. Een lange strakke jurk met een split opzij waarbij een van haar perfect gebruinde benen voor het grootste deel zichtbaar is.

Vanzelfsprekend moet ik gelijk denken aan de opmerking van Godfried Bomans over Marlene Dietrich: ‘Had mijn vrouw maar één zo'n been’.

Maar er is meer. De vrouw is zeer royaal behangen met een variëteit aan sieraden, strikjes en sjaaltjes. Naast haar loopt een wat weke man, strak in het pak. Het lijkt alsof hij vol trots zijn poedel uitlaat. Een heel dure, van een topfokker.

En daar fiets ik langs. Niet een rank Italiaans fietsje, maar een stevig exemplaar beladen met zes tassen. Een lompe helm, zwart hemdje en zwarte fietsbroek. Met als kers op de taart of beter onder de taart: de teva sandalen.

Zien de mensen wel dat hier een vrouw fietst?

Boeit me dat op dit moment? Ik wil me nog net niet non-binair noemen, maar het zit er dicht tegenaan.

Gisteren, tijdens onze rustdag aan het meer van Iseo, heb ik uitgebreid de zaterdageditie van Trouw gelezen.

Hierin was veel aandacht voor de oproep van haar dochters aan Sigrid Kaag om te stoppen met haar baan, omdat ze het ergste vrezen als gevolg van de vele verwensingen en bedreigingen. Een deel van deze drek is seksistisch van aard.

Dat er mensen zijn die er niet tegen kunnen dat vrouwen belangrijke posten innemen, is van alle tijden, maar de noodzaak om hiertegen in opstand te komen, blijft nodig. Altijd.

Ik hoop dat Kaag standhoudt, en dat ze gesteund en beschermd wordt.

Hoe dan ook, al heb ik zelf niet zo veel met frivole vrouwelijke kleding, natuurlijk vind ik het prima dat anderen zich zo uitdossen. Het resultaat moet alleen wel meer zijn dan een poedel om mee te pronken.

Met deze stellige overtuiging in mijn lijf fiets ik vandaag heel stoer het twintig kilometer lange onverharde pad langs de rivier de Serio. Meestal is het niet breder dan 40 centimeter en reiken gras en struiken aan weerskanten tot onze knieën. Af en toe een bramenstruik.

Mijn benen worden er niet mooier op. Bemodderd en met bloedende schrammen.

Geen camping dit keer, maar een kamer in een agriturismo, net buiten Crema.

Om de ingang te bereiken, moeten we net na een bocht een drukke weg oversteken. De maximumsnelheid is er 50 kilometer. JM stopt, kijkt en steekt over. Ik hoor een auto aankomen die ruimschoots meer dan 50 rijdt. Ik schrik enorm. De auto gaat vol in de remmen. JM raakt ietwat uit balans, maar bereikt veilig de overkant.

We zijn behoorlijk geschrokken en moeten even bijkomen. Zelfs JM neemt deze keer een lange warme douche.

Even later wandelen we naar Crema. Ik in mijn verkreukelde vakantiejurkje, met bekraste benen en de teva’s.

Stiekem hoop ik dat JM best trots is op dit verfomfaaid keffertje.

Joke


  • 30 Mei 2023 - 17:03

    Susan:

    [e-1f602]Susan


  • 30 Mei 2023 - 17:51

    Marianne Van Der Kaaij:

    Mooi beschreven, Joke!

    Je kunt maar beter benen hebben die wat hebben meegemaakt dan zachte poedelbenen.

    Wees er maar trots op!

    Doet mij denken aan Jenny Arean met

    “is dat mijn lijf”

    Liefs en zetumop[e-1f4aa][e-1f3fb]

    Marianne van der Kaaij

    Ter aanmoediging:

    https://youtu.be/IirgLEtLVcI


  • 31 Mei 2023 - 10:50

    Monique Van Zwieten :

    [e-1f602][e-1f602]


  • 31 Mei 2023 - 17:04

    Marianne Van Steenbergen:

    Joke, je bent mijn held. Of heldin?


  • 31 Mei 2023 - 17:04

    Marianne Van Steenbergen:


  • 31 Mei 2023 - 23:13

    Tamara Taylor-Veira :

    [e-1f601]


  • 01 Juni 2023 - 11:57

    Hilde:

    Mooie respons van Marianne van der Kaaij!

    G'dzijdank zijn jullie behouden bij de kamer beland.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan Marten en Joke

Een reis naar Bordeaux. De eerste stap naar Santiago de Compostella. Een reis die we van A tot Z willen maken. Zie de foto, genomen in de startplaats Haarlem: het herdenkingsmonument van Lennart Nijgh, die voor Boudewijn de Groot de volgende regels schreef: Geef de reiziger het woord, laat de reiziger vertellen -

Actief sinds 18 April 2012
Verslag gelezen: 140
Totaal aantal bezoekers 210688

Voorgaande reizen:

18 Mei 2023 - 11 Juni 2023

Twaalfde reis: Venetië - Lombardije - Venetië

26 Juni 2022 - 22 Juli 2022

Elfde reis: Venetië - Rome - Venetië

02 Juli 2021 - 25 Juli 2021

Tiende reis: Oegstgeest - Oegstgeest

02 Juli 2020 - 27 Juli 2020

Negende reis: Oegstgeest - Oegstgeest

26 April 2019 - 22 Mei 2019

Achtste reis: Roermond - Venetië

25 April 2018 - 23 Mei 2018

Zevende reis: Sevilla - Faro - Lissabon - Porto

31 Mei 2017 - 26 Juni 2017

Zesde reis: Zilverroute, Sevilla - Santiago

19 Augustus 2016 - 17 September 2016

Vijfde reis: Teruel - Granada - Malaga - Sevilla

28 Juni 2015 - 25 Juli 2015

Vierde reis: Girona - Valencia - Girona

27 Juni 2014 - 27 Juli 2014

Derde reis: Poitiers - Santiago de Compostela

28 Juni 2013 - 26 Juli 2013

Tweede reis: Maastricht - Pyreneeën

27 April 2012 - 18 Mei 2012

Mijn eerste reis: Oegstgeest - Poitiers

Landen bezocht: