Zondag 28 mei 2023 - Reisverslag uit Cremona, Italië van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu Zondag 28 mei 2023 - Reisverslag uit Cremona, Italië van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

Zondag 28 mei 2023

Door: Jan Marten en Joke

Blijf op de hoogte en volg Jan Marten en Joke

30 Mei 2023 | Italië, Cremona

Iseo - Crema 68 kmtotaal 403 km

Zondagochtend. Pinksteren. Een feestdag.

Ik lees dat Pinksteren in Italië veel minder een feestdag is dan Kerstmis. Een uitzondering hierop is Rome. Jaarlijks vindt hier een ritueel met rozenblaadjes plaats. De Romeinse brandweer gooit de blaadjes tijdens een speciale pinkstermis door het gat in de koepel van het Pantheon, waarna ze als de tongen van vuur op de gelovigen neerdalen.

Hier in Iseo geen rozenblaadjes, wel veel mensen die flaneren op onze route langs het meer.

Vooral de vrouwen zijn gekleed in chique outfits. Het viel ons gisteren al op dat in het kleine centrum zoveel winkels zijn met jurkjes, schoenen en tassen. En dat is dan een heel lompe aanduiding van wat hier te koop is. Stuk voor stuk jurken die voor mij veel te uitdagend en ‘glamorous’ zijn. En natuurlijk bijpassende schoentjes met veel glitter en ranke hoge hakjes en ieniemienie tasjes waar geen drol inpast.

Eén vrouw valt me vooral op. Een lange strakke jurk met een split opzij waarbij een van haar perfect gebruinde benen voor het grootste deel zichtbaar is.

Vanzelfsprekend moet ik gelijk denken aan de opmerking van Godfried Bomans over Marlene Dietrich: ‘Had mijn vrouw maar één zo'n been’.

Maar er is meer. De vrouw is zeer royaal behangen met een variëteit aan sieraden, strikjes en sjaaltjes. Naast haar loopt een wat weke man, strak in het pak. Het lijkt alsof hij vol trots zijn poedel uitlaat. Een heel dure, van een topfokker.

En daar fiets ik langs. Niet een rank Italiaans fietsje, maar een stevig exemplaar beladen met zes tassen. Een lompe helm, zwart hemdje en zwarte fietsbroek. Met als kers op de taart of beter onder de taart: de teva sandalen.

Zien de mensen wel dat hier een vrouw fietst?

Boeit me dat op dit moment? Ik wil me nog net niet non-binair noemen, maar het zit er dicht tegenaan.

Gisteren, tijdens onze rustdag aan het meer van Iseo, heb ik uitgebreid de zaterdageditie van Trouw gelezen.

Hierin was veel aandacht voor de oproep van haar dochters aan Sigrid Kaag om te stoppen met haar baan, omdat ze het ergste vrezen als gevolg van de vele verwensingen en bedreigingen. Een deel van deze drek is seksistisch van aard.

Dat er mensen zijn die er niet tegen kunnen dat vrouwen belangrijke posten innemen, is van alle tijden, maar de noodzaak om hiertegen in opstand te komen, blijft nodig. Altijd.

Ik hoop dat Kaag standhoudt, en dat ze gesteund en beschermd wordt.

Hoe dan ook, al heb ik zelf niet zo veel met frivole vrouwelijke kleding, natuurlijk vind ik het prima dat anderen zich zo uitdossen. Het resultaat moet alleen wel meer zijn dan een poedel om mee te pronken.

Met deze stellige overtuiging in mijn lijf fiets ik vandaag heel stoer het twintig kilometer lange onverharde pad langs de rivier de Serio. Meestal is het niet breder dan 40 centimeter en reiken gras en struiken aan weerskanten tot onze knieën. Af en toe een bramenstruik.

Mijn benen worden er niet mooier op. Bemodderd en met bloedende schrammen.

Geen camping dit keer, maar een kamer in een agriturismo, net buiten Crema.

Om de ingang te bereiken, moeten we net na een bocht een drukke weg oversteken. De maximumsnelheid is er 50 kilometer. JM stopt, kijkt en steekt over. Ik hoor een auto aankomen die ruimschoots meer dan 50 rijdt. Ik schrik enorm. De auto gaat vol in de remmen. JM raakt ietwat uit balans, maar bereikt veilig de overkant.

We zijn behoorlijk geschrokken en moeten even bijkomen. Zelfs JM neemt deze keer een lange warme douche.

Even later wandelen we naar Crema. Ik in mijn verkreukelde vakantiejurkje, met bekraste benen en de teva’s.

Stiekem hoop ik dat JM best trots is op dit verfomfaaid keffertje.

Joke

• 30 Mei 2023 - 17:03

Susan:

[e-1f602]Susan

• 30 Mei 2023 - 17:51

Marianne Van Der Kaaij:

Mooi beschreven, Joke!

Je kunt maar beter benen hebben die wat hebben meegemaakt dan zachte poedelbenen.

Wees er maar trots op!

Monique Van Zwieten :

[e-1f602][e-1f602]

• 31 Mei 2023 - 17:04

Marianne Van Steenbergen:

Joke, je bent mijn held. Of heldin?

• 31 Mei 2023 - 17:04

Marianne Van Steenbergen:

• 31 Mei 2023 - 23:13

Tamara Taylor-Veira :

[e-1f601]

• 01 Juni 2023 - 11:57

Hilde:

Mooie respons van Marianne van der Kaaij!

G'dzijdank zijn jullie behouden bij de kamer beland.