Maandag 12 juni 2017 - Reisverslag uit Cabrerizos, Spanje van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu Maandag 12 juni 2017 - Reisverslag uit Cabrerizos, Spanje van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

Maandag 12 juni 2017

Blijf op de hoogte en volg Jan Marten en Joke

14 Juni 2017 | Spanje, Cabrerizos

Hervás - San Pedro de Rozados
78 km totaal 597 km

Het eerste waaraan ik denk als ik om 5.00 uur wakker word is mijn zonnebril.
Gisteravond was ik hem kwijt. Ik vermoedde dat ik hem had laten liggen bij het zwembad. Ik had het gemeld bij de receptie, maar hij was niet gevonden.
Ik baal ervan en hoop hem toch nog te vinden.

Wie denkt dat we als pelgrims totaal onthecht raken heeft het mis. We kunnen het prima stellen zonder de meesten dingen van thuis; ook zonder het huis zelf. We verlangen niet eens naar ons eigen bed.
Maar daartegenover staat een enorme gehechtheid aan de spullen die we bij ons hebben, sommige al voor het achtste jaar.
Bijvoorbeeld de slaapzakken, de fietsbroeken, de fietstassen, een zwaar gehavend bestekzakje, zeer versleten badslippers en mijn zonnebril.
Ze horen zo bij onze reis dat ze bijna een soort cultstatus hebben.

En natuurlijk zijn we af en toe iets kwijt. Meestal omdat we het niet op het vaste plekje hebben opgeborgen. JM's spullen in de linker zwarte fietstassen en die van mij in de linker rode fietstassen. Overige zaken gaan in de rechter tassen.

Ook raken we gemakkelijk onderweg wat kwijt. Je strijkt vermoeid ergens neer en bij vertrek vergeet je de laatste check te doen. Zo zijn we in de loop der jaren mijn rode fleecevest kwijt geraakt, mijn dure sport-BH, een oplaadsnoer van JM, JM's iPhone (gelukkig teruggevonden) en mijn paspoort (ook gelukkig teruggevonden).

Sinds al deze rampjes ben ik erg van de final check en heb juist ik de onhebbelijke, maar vaak ook noodzakelijke gewoonte om steeds vooral JM's spullen in de gaten te houden, omdat hij beduidend hoger scoort als het om verstrooidheid gaat.

Bij het inpakken kijk ik nog in alle tassen. Geen zonnebril. Ik kan heel boos worden op mezelf, maar ik kan ook bedenken dat het maar een zonnebril is.

Om kwart voor zeven zitten we aan ons ontbijt met een stokbrood van gisteren en wat geitenkaas uit het campingwinkeltje.
De schoonmaker groet ons en vraagt of ik het was die haar 'gafas de sol' kwijt was. Hij is gevonden. Ik kan hem wel zoenen.

Juist als ik dit verhaal aan het opschrijven ben in een kroegje waar we schuilen tegen de hitte, komt er een ander Nederlands fietsstel binnen. Gezien hun verweerde fietsstassen vermoeden we dat het rotten in het vak zijn.
Dat krijgen we dan ook snel te horen. Ze fietsen vanuit Faro via Sevilla en Santiago naar Porto.
Ze zijn beiden 71 en maken al fietstochten sinds 1971 en gaan bij voorkeur over onverharde wegen en zonder helm.
Vergeleken bij hen zijn wij dan angsthazige groentjes of beter gezegd: ben ik een angsthazig groentje, want JM is veel meer van het afzien dan ik. Wat betreft helm en geel hesje zijn we het gelukkig eens. Gewoon altijd doen.

Ik was dan ook blij dat ik vanmorgen mijn helm op had toen ik bij een pittige afdaling op een onverhard pad in de laatste bocht onderuit ging. Ik en de fiets hadden gelukkig geen letsel, maar de schrik zat er wel even in.
Het andere stel was precies op dezelfde plek ook onderuit gegaan Hij had een behoorlijke wond aan zijn elleboog en zij had niets, maar de helm blijft wat hen betreft in de fietstas. Die nemen ze alleen mee om een bekeuring te voorkomen.

In het uur dat volgt krijgen we een verslag van minuut tot minuut hoe hij een paar dagen terug zijn smartphone op een bankje had laten liggen. Hij vertelt over aardige behulpzame Spanjaarden en een taxichauffeur die in Amsterdam had gewerkt en dus Nederlands sprak. Toch kwam de telefoon niet terug. Blokkeren dus. Gedoe.
Als JM even met de man naar buiten gaat en de wederzijdse fietsen- en bagagekeuring plaatsvindt, vertelt de vrouw dat haar man gisteren ook zijn bankpas kwijt was. Rekening blokkeren dus. Gedoe.
Tenslotte vertelt ze dat hij ook geregeld bij een hostal of aubergue zijn onderbroek laat liggen. Ze kopen dan een nieuwe. Gedoe.

Het geeft mij hoop dat 70-plussers ook deze tocht fietsen, maar de toenemende vergeetachtigheid lonkt minder.

Door deze te lange pauze moeten we meer dan ons lief is fietsen op het heetst van de dag. Hadden we vanmorgen de zwaarste klim van twaalf kilometer van 500 meter naar 1000 meter, nu komt er nog een flink aantal hellingen waarbij rond de 300 meter geklommen moet worden. Vanmorgen, nog in de schaduw, ging het fluitend. Nu nemen we veel pauzes om te drinken, eten en af te koelen. Fanta, cola, broodjes, water, fanta, cola, water, water, ijsje, water, water, water.
Rond 18.00 uur moeten we nog achttien kilometer. Normaal denk ik dan aan de afstand naar Lisse en terug. Dat moet in tijd nu zeker keer twee.
Ik bel met het hostal dat we tussen 20.00 en 21.00 uur hopen aan te komen. 'No problema' klinkt het aan de andere kant heel vriendelijk. Dat geeft moed om verder te gaan.
Rond 19.00 uur krijgen we steeds meer vliegen om ons heen. Even lijkt het alsof ze denken dat ons laatste uur geslagen is, maar dan zien we donkere wolken en bliksemflitsen in de verte.

Met het laatste restje energie fietsen we flink door.
Ondertussen stelt JM mij gerust dat de bui nog heel ver weg is.
Ook wat onweer betreft ben ik weer de angsthazige. Gelukkig krijgt JM gelijk.

Na dertien uur onderweg te zijn bereiken we behoorlijk gaar ons hostal in een achteraf straatje. Binnen worden we hartelijk welkom geheten in een oase van rust.

Op de binnenplaats is een terras waar een Duitse en een Oostenrijkse vrouw zitten bij te komen van hun dagelijkse pelgrimsetappe. We wisselen ervaringen uit.

Na een verfrissende douche genieten we van het maal dat voor ons gekookt wordt. Aan het eind van het maal vallen aan tafel al de ogen toe.

Joke

  • 14 Juni 2017 - 18:59

    Wilma:

    Jullie hebben groot gelijk: veiligheid voor alles. Daar is de sport b.h. ook een belangrijk onderdeel van, let er dit jaar goed op. Wat fijn dat je zonnebril net op tijd gevonden was! Blijf voorzichtig en geniet van al deze nieuwe ervaringen samen. Oja, succes bij je sollicitatie op Schiphol.

  • 17 Juni 2017 - 22:56

    Rob:

    Wat een verhaal weer. Heerlijke ontberingen en vervelende vermissingen. Allemaal zo herkenbaar. Dat je bijna op je wenkbrauwen fietst en dan moet je er nog een tig kilometers. En dan de spullen die je onderweg kwijt raakt. Ook heel herkenbaar maar je baalt er wel van. Het verliezen van een sport bh kwam bij mij niet voor maar wel diverse petjes en jassen en bijna een IPhone die in een niet voor de hand liggende zak gestoken was en daardoor bijna onvindbaar Het werd ook bij mij bijna traumatisch en een lichte dwangmatigheid kwam ook bij om de hoek kijken. Stoppen op de meest vreemde momenten om te kijken of hetgeen wat ik dacht te missen er nog wel was. Pas maar op en zorg dat je de meest elementaire dingen nog aan je lijf hebt zitten als je Santiago binnen fiets.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan Marten en Joke

Een reis naar Bordeaux. De eerste stap naar Santiago de Compostella. Een reis die we van A tot Z willen maken. Zie de foto, genomen in de startplaats Haarlem: het herdenkingsmonument van Lennart Nijgh, die voor Boudewijn de Groot de volgende regels schreef: Geef de reiziger het woord, laat de reiziger vertellen -

Actief sinds 18 April 2012
Verslag gelezen: 424
Totaal aantal bezoekers 206260

Voorgaande reizen:

18 Mei 2023 - 11 Juni 2023

Twaalfde reis: Venetië - Lombardije - Venetië

26 Juni 2022 - 22 Juli 2022

Elfde reis: Venetië - Rome - Venetië

02 Juli 2021 - 25 Juli 2021

Tiende reis: Oegstgeest - Oegstgeest

02 Juli 2020 - 27 Juli 2020

Negende reis: Oegstgeest - Oegstgeest

26 April 2019 - 22 Mei 2019

Achtste reis: Roermond - Venetië

25 April 2018 - 23 Mei 2018

Zevende reis: Sevilla - Faro - Lissabon - Porto

31 Mei 2017 - 26 Juni 2017

Zesde reis: Zilverroute, Sevilla - Santiago

19 Augustus 2016 - 17 September 2016

Vijfde reis: Teruel - Granada - Malaga - Sevilla

28 Juni 2015 - 25 Juli 2015

Vierde reis: Girona - Valencia - Girona

27 Juni 2014 - 27 Juli 2014

Derde reis: Poitiers - Santiago de Compostela

28 Juni 2013 - 26 Juli 2013

Tweede reis: Maastricht - Pyreneeën

27 April 2012 - 18 Mei 2012

Mijn eerste reis: Oegstgeest - Poitiers

Landen bezocht: