Woensdag 9 mei 2012 - Reisverslag uit Poitiers, Frankrijk van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu Woensdag 9 mei 2012 - Reisverslag uit Poitiers, Frankrijk van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

Woensdag 9 mei 2012

Door: Jan Marten en Joke

Blijf op de hoogte en volg Jan Marten en Joke

12 Mei 2012 | Frankrijk, Poitiers

Morée - Tours
83 km totaal 928 km

Vandaag naar Tours. Een flink stuk fietsen. Gisteravond hebben we met het inmiddels bekende drietal gekeken of er een camping is in Tours. Het boekje noemt er geen, maar met wat iPhone-speurwerk blijkt er een te zijn.
JM zorgt voor heerlijke broodjes van de super een stukje verderop, alleen moet hij een kwartier buiten in de kou wachten, want de winkel gaat pas om 8.00 uur open. Een ongekende actie van JM om zo vroeg bij een supermarkt te zijn.
Een goed ontbijt is echt nodig om het fietsen vol te houden. Een volgende stop mag dan pas 2 uur later, wat meestal zo'n n 20 km is. We rijden wel meer dan 10 km per uur, maar geregeld stoppen we om de route te bekijken, jasje aan, jasje uit, regenbroek aan of uit.
En dan niet te vergeten de sanitaire stops. Gelukkig heeft JM een blaas ter grootte van een kathedraal, de mijne is een heel klein kapelletje.
Het zoeken van een geschikte locatie neemt veel tijd, omdat door de frequente regenval heel Frankrijk overwoekerd lijkt door brandnetels.
Als ik er dan een vind achter een struikje of heggetje schrik ik keer op keer van de zooi die de Fransen in de vrije natuur dumpen: volle vuilniszakken, jerrycans met afgewerkte motorolie, plastic flessen, terwijl in de supermarkt alleen nog biologisch afbreekbare tasjes te koop zijn voor
? 0,07 En dan moet je dat ook precies betalen, want de 1 en 2 centen zijn heilig.
Na 20 km stoppen we in Vendôme, waar een St. Jacobuskapel staat - helaas gesloten. We zoeken de Information op voor een tampon en laat deze nu net tegenover de bibliotheek staan.
We hebben ontdekt dat je het best kunt vragen naar een 'tampon de Compostella'. De eerste keer deed ik dat heel aarzelend, omdat ik toch bang was uitgelachen te worden, maar nu vraag ik het alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Ik kan het niet laten de bibliotheek binnen te stappen. Drie verdiepingen groot, ruim voorzien van heel vriendelijke personeel. Er hangt een heel relaxte sfeer. De boeken zijn duidelijk handmatig geplastificeerd en hebben handgeschreven etiketten. Wel wordt er uitgeleend met de computer door de medewerkers.
Wat boeken betreft vond ik het een oude zooi, maar die ontspannen sfeer gaf mij te denken........
De rest van de dag wordt ploeteren tegen de wind in. Het drietal heeft zich alweer geïnstalleerd als wij aankomen.
's Avonds weer gezellig borrelen.
Op de camping zijn ook twee wandelende pelgrims. Een Belgisch stel met twee honden die twee bagagekarretjes trekken. Begin april vertrokken, maar na twee weken was het eelt van een van de hondenpootjes zo versleten dat de vrouw met die hond is teruggegaan. Nu lopen ze met beschermende sokkels. Iedere twee weken wordt er 30 kg hondenvoer ergens in het voren naar toe gestuurd, want de 'beestjes' zijn lastige eters.

Joke

• 12 Mei 2012 - 19:14

Aline:

Mooie fleece Joke! Daar heb je vast en zeker een goede koop aangedaan en zo heb je halverwege de vakantie nog eens een andere outfit aan. Ook leuk voor de foto´s :)
    Gezellig dat jullie zo regelmatig anderen ´meekomen´ en met hen kletsjes en borreltjes hebben. Lijkt me een fijne afwisseling cq beloning na al die wind en regen op je pad. En hopelijk ook het juiste tegenwicht voor al het religieuze. Ik word al een beetje bezorgd...:)
    Nou, succes maar weer en hopelijk komt er wat meer zon en warmte (maar jullie hebben al wel een lekker buitenkleurtje).
    Liefs, Aline

• 12 Mei 2012 - 19:37

Willy:

Heb genoten van jullie verslagen. Joke, misschien is het handig om die schelp(en) ketting(?) nooit meer af te doen. Hij schijnt goed te helpen. Alleen voor de weergoden helpt hij niet altijd.
    Jullie hebben wel veel gezien he? Volgens mij zijn jullie daar al in meer kerken geweest dan in heel jullie leven in Nederland.
    Nog een fijne reis en we blijven jullie volgen.
    Groeten, Willy en ook van Cees

• 12 Mei 2012 - 20:47

Marianne Vd Kaaij:

Wat een tocht, mensen..
    Stoer hoor:)
    Leuk om herkenbare plekken lang te zien komen.
    De gelijkenis van jullie blaas met een kathedraal en een kapelletje geeft te denken...
    Op zich grappig, maar toch..:(
    Het zal inderdaad wel komen door het hoge religieuze gehalte van de tocht.

liefs, en hou vol..