Zaterdag 5 mei 2012 - Reisverslag uit Chartres, Frankrijk van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu Zaterdag 5 mei 2012 - Reisverslag uit Chartres, Frankrijk van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

Zaterdag 5 mei 2012

Door: Jan Marten en Joke

Blijf op de hoogte en volg Jan Marten en Joke

07 Mei 2012 | Frankrijk, Chartres

Hénonville - Condé-sur-Vesgre
78 km totaal 705 km

We worden wakker en voelen dat alles klam en koud is, maar wel droog.
JM haalt lekkere broodjes in het dorp en we ontbijten aan één van onze grote tafels, terwijl de iPhone aangeeft dat het 8 graden is.
We vertrekken in dichte mist: nat en koud. Al aan het begin krijgen we een bemoedigende groet van een groep Franse wielrenners en ook allebei een Mars. De Fransen zijn veel aardiger dan de hun Belgische collega's.
Al snel passeren we drie Nederlanders die op een camping even verder zaten. Een man alleen en een stel die elkaar onderweg ontmoet hebben, apart fietsen, maar wel al een paar keer op dezelfde camping hebben gestaan.
JM kletst even met de man alleen die uit Leiden blijkt te komen. We fietsen snel verder, want je moet je eigen tempo houden, war voor JM lastig is met mij als (fiets)maatje. Steeds weer moet hij op mij wachten.
Verder gaan we door de Vexinstreek, een heuvelachtige streek van overwegend kalksteen met soms pittige hellingen. 'Vexin' is afgeleid van een Gallische bevolkingsgroep die hier woonde. Ik citeer hierbij het boekje van Clemens Sweerman 'St. Jacobs fietsroute langs pelgrimswegen naar Santiago de Compostella', tijdens deze tocht onmisbaar als routebeschrijving, informatie over wat je tegenkomt en overnachtingsadressen.
Vlakbij de Seine zit het drietal van vanmorgen te lunchen en wij sluiten aan. We maken nader kennis en we blijken op weg te zijn naar dezelfde camping. Steeds weer ontmoeten we elkaar. Toch komt het drietal eerder op de camping aan, omdat wij nog wat biertjes moeten scoren voor JM. Dit wordt gelijk afgestraft, want de laatste kilometers die ook nog klmmend zijn, fietsen we voor ons leven, met een gitzwarte lucht boven ons en onweer gerommel steeds dichterbij.
Onze tent staat met 10 minuten. Al heel snel daarna begint het echte onweer met plensbuien en hagel.
We brengen de rest van de avond door met de man alleen en het stel in de doucheruimte.
Het wordt een bijzonder gesprek, waarbij we koffie, thee, wijn, bier en nootjes delen. Over politiek, werk, kinderen, kleinkinderen en de ervaringen van de reis tot nu toe. we horen o.a. van twee zussen van rond de 80 die ook deze tocht per fiets doen. De een zonder en de ander met accu, maar dan wel een heel speciale van rond de ? 5000,-.
Ook horen we over een groep van 5 verstandelijk gehandicapten die per fiets onderweg zijn naar Santiago. Elk heeft een begeleider die meefietst. De bagage gaat per busje, waarin twee kwartiermakers steeds vooruit gaan. De fietsen zijn gesponsord. Ze mogen ze houden als ze Santiago halen. Ze kamperen onderweg en zijn heel fanatiek om het te halen.
Zo wordt het vanzelf bedtijd en terwijl het nog steeds regent douchen we toch onze klamme lijven schoon en ik, in mijn thermosetje met sokken aan, hoop het vannacht niet koud te hebben.

Joke

• 08 Mei 2012 - 06:41

Roos:

Wat ziet het er allemaal knus en gezellig uit! Wel stoer hoor, met die regen en kou.

Toevallig zijn jullie vlak langs ons huis op het platteland gefietst, nog steeds veel mooie koolzaadvelden zeker?

Goeie dag weer vandaag!

• 08 Mei 2012 - 07:09

Gerda:

Zo, ineens een inhaalslag met verslagen.Leuk! En wat leuk dat jullie zoveel Nederlanders ontmoeten.
    Wat een rotweer treffen jullie. Maar het is bij ons niet anders. Alleen hoeven wij niet buiten te zitten eten bij een temperatuur van 8 graden. Dat lijkt me geen lolletje. Ik hoop dat jullie snel beter weer krijgen.
    Veel plezier verder.

• 08 Mei 2012 - 19:09

Wilma:

Ondanks dat jullie genieten van de kleine geluksmomenten heb ik toch met jullie te doen. Waar blijft dat welverdiende mooie weer? Na 705 km. nog geen zon te zien! Nouja, nu zal het toch wel snel beter worden; nog even doortrappen. Succes!

• 08 Mei 2012 - 20:24

Auke:

Hebben jullie ook gehoord van 11 kindsoldaten die dezelfde reis afleggen op één tandum. Een tandum met een noodaggregaat. elk kindsoldaat heeft een eigen gehandicapte die meefietst. De kindsoldaten zijn gesponsord, dus die mogen ze in Santiago houden. Maar alleen als ze de Vinexwijk in Vexinstreek bereiken

Succes met de thermosokken

Auke