Zaterdag 28 april 2012 - Reisverslag uit Westmalle, België van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu Zaterdag 28 april 2012 - Reisverslag uit Westmalle, België van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

Zaterdag 28 april 2012

Door: Jan Marten en Joke

Blijf op de hoogte en volg Jan Marten en Joke

29 April 2012 | België, Westmalle

Zwijndrecht - Malle
87 km totaal 162 km

Begon de dag gister met de portemonnee die ik had vergeten, vandaag was ik bij de start weer de vertragende factor: mijn achterderailleur deed niet wat die zou moeten en een bezoek aan de Zwijndrechtse fietsenmaker was nodig. Tweemaal zelfs want het probleem bleek verschillende oorzaken te hebben. O.a. was de derailleurbeschermer die ik(!) erop had gemonteerd iets verbogen, waardoor de derailleur klem kwam te zitten. Mooi pelgrimsthema: beschermen contra ruimte geven. Niet dat ik daar verder over na heb gedacht, maar dat is meer iets voor de lezers. Ik hoor het wel als we terug zijn.
Bij het ontbijt, voorafgaande aan de fietsenmaker, haalden we onze Credencial tevoorschijn. Dat is een stempelkaart die je onderweg kan laten aftekenen om zo te bewijzen dat je de hele tocht volbracht hebt. De stempelplaatsen mag je zelf kiezen, dit in tegenstelling tot de Elfstedentocht, maar het is natuurlijk prettig als ze enigszins geloofwaardig zijn. Vooral kerkelijke stempels schijnen in trek te zijn. Wij hadden nog geen ervaring met deze manier van verificatie (alleen de startstempels staan er nog in), maar de geloofwaardigheid van de familie Van de Pol is boven elke twijfel verheven, dus zet Max met een ernstige blik het persoonlijke stempel in ons boekje.
Verder vandaag met behoorlijk wat regen gefietst. Uiteindelijk kwamen we aan in Oostmalle, waar we toch maar een B&B hadden gereserveerd.
Voor de bierliefhebbers: Westmalle ligt om de hoek, maar net iets te ver weg. Wisten jullie trouwens dat de monniken daar drie bieren brouwen? Tripel, de sterkste, Dubbel, de minder sterke en tenslotte de normale variant, die ze, vreemd genoeg Extra noemen.
En die is dan niet te koop, maar die houden ze voor zichzelf.... Malle jongens.
We kregen ons avondmaal, dat Joke natuurlijk ook gelijk maar telefonisch had gereserveerd, opgediend in de serre. Alles uit eigen tuin, de kervelsoep, de aardappels, het rabarbertoetje; alleen de zalm niet, die kwam gewoon uit zee.
Er was nog een ander stel, dat het hele weekend logeerde, maar die twee aten elders. Het waren Duitsers, die wij onder ons meteen maar Knut und Helga hebben gedoopt.
Zo rond half elf begonnen we met het verslag dat, zoals jullie inmiddels begrijpen, een aanzienlijk deel van onze vakantietijd inneemt.
Geeft niet, hoor, we doen het graag voor jullie...

Jan Marten

• 29 April 2012 - 22:39

Aline:

Zo te lezen zijn jullie goed op dreef met al jullie observaties, dus van verveling of op elkaar uitgekeken zijn lijkt geen sprake gelukkig :). Veel plezier, we delen graag en begerig in jullie beschrijvingen :)