Woensdag 7 juni 2023 - Reisverslag uit Montagnana, Italië van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu Woensdag 7 juni 2023 - Reisverslag uit Montagnana, Italië van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

Woensdag 7 juni 2023

Door: Jan Marten en Joke

Blijf op de hoogte en volg Jan Marten en Joke

08 Juni 2023 | Italië, Montagnana

Motagnana - Padova (Padua) 56 kmtotaal 824 km

Afscheid van de bergen deel 2

We hadden ze vorig jaar al gezien. Op deheen- en terugreis. Ook dit jaar, op weg naar het Gardameer, hebben we ze links laten liggen. Zelfs in de planning van vandaag hadden we ze omzeild.

Het was niet omdat we ze niet aankonden, maar aan het begin of eind van je reis wil je niet al te veel hobbels nemen.

Gisteren opperde JM voorzichtig of ik er misschien toch nog over na wilde denken. Zo op het eind van onze trip nog een keer de wereld van bovenaf bekijken, voordat we weer in het stramien van rechttoe rechtaan en alles plat terugvallen.

Hadden we niet een onuitgesproken afspraak dat we niet voor de gemakkelijkste weg gaan, maar voor de mooiste?

Ik ga akkoord. Mijn nek en schouders zijn voldoende hersteld om het erop te wagen. En na een kort bezoekje aan de kathedraal en de Lidl van het schitterende stadje Montagnana kiezen we voor de moeilijke weg.

We rijden recht op de ‘Colli Euganei’ (Euganische Heuvels) af. Een reeks donkergroene heuvels, tussen de 300 en 600 meter hoog, van vulkanische oorsprong. Achter ons de veel hogere Alpen.

Twee van deze bulten gaan we doen. De eerste klim gaat van nul naar 270 meter. Het is behoorlijk warm. Met een licht protesterend lijf bereik ik de top, waar JM al op een bankje zit.

Ik ben behoorlijk uitgeput en binnen een paar minuten val ik kort in slaap.

De volgende klim is korter, maar wel 700 meter lang 14 procent. Er is een alternatief: nu afdalen en plat verder fietsen.

Ik weet en voel dat ik die 14 procent niet op eigen kracht kan en ik wil niet nog een keer toeschouwer zijn van JM’s kwaliteiten als berggeit.

Dus besluit ik dat we voor nu echt afscheid moeten nemen van de bergen en ook een beetje van mijn idee dat als ik iets heel graag wil, dat vast wel gaat lukken.

De afdaling is spectaculair. Ik rem extra veel om er heel lang van te kunnen genieten. Het donkergroen van de bomen wordt onderbroken door frisgroene veldjes met druivenranken. Schots en scheef. Allerlei rassen. We passeren wijnboeren met aanlokkelijke proeverijen. Wij racen door en bereiken nuchter en wijzer zeeniveau.

JM zit natuurlijk alweer een tijdje op me te wachten.

Joke