Woensdag 7 juni 2023 - Reisverslag uit Montagnana, Italië van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu Woensdag 7 juni 2023 - Reisverslag uit Montagnana, Italië van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

Woensdag 7 juni 2023

Door: Jan Marten en Joke

Blijf op de hoogte en volg Jan Marten en Joke

08 Juni 2023 | Italië, Montagnana

Motagnana - Padova (Padua) 56 kmtotaal 824 km

Afscheid van de bergen deel 2

We hadden ze vorig jaar al gezien. Op deheen- en terugreis. Ook dit jaar, op weg naar het Gardameer, hebben we ze links laten liggen. Zelfs in de planning van vandaag hadden we ze omzeild.

Het was niet omdat we ze niet aankonden, maar aan het begin of eind van je reis wil je niet al te veel hobbels nemen.

Gisteren opperde JM voorzichtig of ik er misschien toch nog over na wilde denken. Zo op het eind van onze trip nog een keer de wereld van bovenaf bekijken, voordat we weer in het stramien van rechttoe rechtaan en alles plat terugvallen.

Hadden we niet een onuitgesproken afspraak dat we niet voor de gemakkelijkste weg gaan, maar voor de mooiste?

Ik ga akkoord. Mijn nek en schouders zijn voldoende hersteld om het erop te wagen. En na een kort bezoekje aan de kathedraal en de Lidl van het schitterende stadje Montagnana kiezen we voor de moeilijke weg.

We rijden recht op de ‘Colli Euganei’ (Euganische Heuvels) af. Een reeks donkergroene heuvels, tussen de 300 en 600 meter hoog, van vulkanische oorsprong. Achter ons de veel hogere Alpen.

Twee van deze bulten gaan we doen. De eerste klim gaat van nul naar 270 meter. Het is behoorlijk warm. Met een licht protesterend lijf bereik ik de top, waar JM al op een bankje zit.

Ik ben behoorlijk uitgeput en binnen een paar minuten val ik kort in slaap.

De volgende klim is korter, maar wel 700 meter lang 14 procent. Er is een alternatief: nu afdalen en plat verder fietsen.

Ik weet en voel dat ik die 14 procent niet op eigen kracht kan en ik wil niet nog een keer toeschouwer zijn van JM’s kwaliteiten als berggeit.

Dus besluit ik dat we voor nu echt afscheid moeten nemen van de bergen en ook een beetje van mijn idee dat als ik iets heel graag wil, dat vast wel gaat lukken.

De afdaling is spectaculair. Ik rem extra veel om er heel lang van te kunnen genieten. Het donkergroen van de bomen wordt onderbroken door frisgroene veldjes met druivenranken. Schots en scheef. Allerlei rassen. We passeren wijnboeren met aanlokkelijke proeverijen. Wij racen door en bereiken nuchter en wijzer zeeniveau.

JM zit natuurlijk alweer een tijdje op me te wachten.

Joke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan Marten en Joke

Een reis naar Bordeaux. De eerste stap naar Santiago de Compostella. Een reis die we van A tot Z willen maken. Zie de foto, genomen in de startplaats Haarlem: het herdenkingsmonument van Lennart Nijgh, die voor Boudewijn de Groot de volgende regels schreef: Geef de reiziger het woord, laat de reiziger vertellen -

Actief sinds 18 April 2012
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 208067

Voorgaande reizen:

18 Mei 2023 - 11 Juni 2023

Twaalfde reis: Venetië - Lombardije - Venetië

26 Juni 2022 - 22 Juli 2022

Elfde reis: Venetië - Rome - Venetië

02 Juli 2021 - 25 Juli 2021

Tiende reis: Oegstgeest - Oegstgeest

02 Juli 2020 - 27 Juli 2020

Negende reis: Oegstgeest - Oegstgeest

26 April 2019 - 22 Mei 2019

Achtste reis: Roermond - Venetië

25 April 2018 - 23 Mei 2018

Zevende reis: Sevilla - Faro - Lissabon - Porto

31 Mei 2017 - 26 Juni 2017

Zesde reis: Zilverroute, Sevilla - Santiago

19 Augustus 2016 - 17 September 2016

Vijfde reis: Teruel - Granada - Malaga - Sevilla

28 Juni 2015 - 25 Juli 2015

Vierde reis: Girona - Valencia - Girona

27 Juni 2014 - 27 Juli 2014

Derde reis: Poitiers - Santiago de Compostela

28 Juni 2013 - 26 Juli 2013

Tweede reis: Maastricht - Pyreneeën

27 April 2012 - 18 Mei 2012

Mijn eerste reis: Oegstgeest - Poitiers

Landen bezocht: