Maandag 5 juli 2021 - Reisverslag uit De Koog, Nederland van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu Maandag 5 juli 2021 - Reisverslag uit De Koog, Nederland van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

Maandag 5 juli 2021

Blijf op de hoogte en volg Jan Marten en Joke

07 Juli 2021 | Nederland, De Koog

De Koog - De Koog
fiets 36 km totaal 234 km
boot 0 km totaal 5 km

‘Het is zijn tweede dag hier’ vertelt zijn collega. ‘We hebben hem van de straat geplukt, het wordt steeds drukker hier en personeel is lastig te krijgen. Als je ze van de overkant moet halen, moeten ze ook woonruimte hebben en dat is niet te betalen. Toeristen huisvesten brengt meer op’.
Ik schat hem midden dertig. Kort stekelig blond haar. Mooie ogen. Het meest in het oog springend zijn de vele tattoos op armen en nek. Ik meen een paar Hebreeuwse letters te herkennen.

We hadden gisteravond laat dit Italiaanse restaurantje al
uitgekozen. Niet in de hoofdstraat, waar je over de hoofden kunt lopen van het schreeuwerige jeugdige Chersonissos-publiek.
Bij ons restaurantje hoorden we het personeel Italiaans spreken en na een praatje was het besluit snel genomen.
Uit eten gaan plannen we zelden, het overkómt ons meestal, maar omdat ik vandaag jarig ben, leek ons het wel gepast.
De eerste felicitatie kwam gister al en vanaf vanmorgen vroeg stroomden de felicitaties binnen. Ik ben niet zo goed in jarig zijn, maar al die felicitaties geven je wel handvatten om zo’n dag door te komen. Je moet cadeautjes krijgen, taart eten en vooral heel veel genieten, juist nu omdat je op vakantie bent.

Laat ik maar eerlijk zijn. Ik kon vanmorgen mijn draai niet vinden. Ik mopperde, omdat ik ons oude vertrouwde tentje miste. Deze tent, die we vorig jaar hadden gekocht, is groter dan de vorige, maar niet wat betreft het slaapgedeelte. Elke beweging kost moeite.
Door de eerste dagen fietsen ben ik stram en beweeg ik als een dame op leeftijd. Uitgerekend nu wil ik niet weten dat er wéér een jaar aan mijn leeftijd is toegevoegd.
Toen ik me eenmaal uit het tentje had geworsteld, begon het ook nog te regenen. Op de planten rondom de tent krioelde het van de schitterende gekleurde rupsjes, waarvan we sinds gisteren weten
dat het bastaardsatijnrupsen zijn, die dezelfde klachten veroorzaken als de processierups.
Even later is mijn humeur aanzienlijk verbeterd. JM heeft heerlijke verse broodjes gehaald en we ontbijten, in de miezer, heel knus onder een parapluutje, want een luifeltje heeft de tent ook niet.
De rest van de dag het nog steeds beter met mijn stemming.
JM heeft een prachtig rondje Texel uitgezet en hij geeft veelvuldig uitleg over oude dijken, nieuwe dijken, inpoldering, slufters, kerkjes en nog veel meer. Aan het eind van de middag borrelen we een half uurtje bij mijn collega Roxanne, die met man en dochtertje bivakkeert in een schitterende safaritent met echte bedden, keuken, badkamer. Daar past ons huidige tentje vijfentwintig keer in.
Maar mij hoor je niet meer klagen.

‘Zijn dat Hebreeuwse letters?’ vraag ik de van-de-straat-geplukte als hij het voorgerechtje komt brengen. Na zijn bevestigende antwoord vraag ik wat het betekent. ‘Geloof, liefde’. Met het tweede heb ik meer dan het eerste. Ik vraag hem wat het woord voor hem betekent. Hij vertelt over zijn zwerftocht als kok over de wereld en dat dit woord de kern vormt van alles. We zijn onder de indruk.
Het eten smaakt heerlijk en we sluiten af met een bolletje ijs, gemaakt van huisgemaakt Texels schapenmelkijs.
Een mooie verjaardag.

Joke






  • 07 Juli 2021 - 13:53

    Ray:

    Wat een prachtig verjaardagscadeau moet dat zijn geweest, Joke, zo heerlijk intens afzien en genieten van ongemak en discomfort. Calvijn kan trots op je zijn! Daar het nu echter vakantie is en jij op jaren, ik kan er over meepraten, mag je nu wat luxer gaan leven, dacht ik zo! Een apart slaaptentje wellicht?!

  • 07 Juli 2021 - 14:28

    Susan:

    Mooi hè Texel. Nog in Oosterend geweest? Vroeger kwamen we er regelmatig toen mijn zus en zwager daar dominee waren. Geniet van het mooie eiland!

  • 07 Juli 2021 - 15:11

    Krijnie:

    Dag Joke, nog gefeliciteerd met je verjaardag. Het heeft toch ook iets knus om dit met zijn tweetjes te vieren.
    Vooral op zo,n prachtig eiland , wij vonden het net Nederland in het klein, zee, bos en weiland en prachtige natuur. Wij waren er destijds in de herfst dan zijn er niet zoveel vakantiegangers. Nog vele mooie fiets kilometers met Jm.

  • 07 Juli 2021 - 16:08

    Hilde:

    Lieve Joke,

    5 juli dame, nog van harte gefeliciteerd! Herma is ook op 5 juli geboren, dat zijn me toch een aparte types ; )!
    Jan Marten ook van harte!
    Een heerlijke verjaardag lijkt me, zo samen en grotendeels buiten.
    Je nieuwe levensjaar ben je goed begonnen, auguri, nog heel veel gezonde en mooie jaren toegewenst!


  • 07 Juli 2021 - 19:42

    Monique Van Zwieten :

    Joke, van harte gefeliciteerd!

  • 07 Juli 2021 - 20:34

    Rob:

    Joke van harte gefeliciteerd met je verjaardag, ook Jan Marten uiteraard van harte gefeliciteerd. Dat jullie dit mogen vieren op het mooie eiland Texel. Een eiland waar wij ook graag met de kinderen onze vakantie hebben gevierd. Het is Nederland op zijn smalst. Hopelijk blijven de boze weergoden een beetje op afstand. Veel plezier en hop ze. (van eiland naar eiland)

  • 08 Juli 2021 - 16:32

    Ineke Weinreich :

    Van Harte Joke,
    ik herinner me nog goed het verslag van vorig jaar toen je dat kroonjaar vierde in jullie vakantie.
    Nog een goeie tocht verder!


  • 09 Juli 2021 - 17:02

    Geertje Bakx:

    Ik lees niet iedere dag maar nu een paar dagen tegelijk. Ik ga ook niet iedere keer reageren, maar als je jarig bent dan moet ik mijn baas natuurlijk wel feliciteren. Dus bij deze, van harte en nog veel plezier met fietsen. ik benijd jullie niks.
    Groetjes,
    Geertje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan Marten en Joke

Een reis naar Bordeaux. De eerste stap naar Santiago de Compostella. Een reis die we van A tot Z willen maken. Zie de foto, genomen in de startplaats Haarlem: het herdenkingsmonument van Lennart Nijgh, die voor Boudewijn de Groot de volgende regels schreef: Geef de reiziger het woord, laat de reiziger vertellen -

Actief sinds 18 April 2012
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 208067

Voorgaande reizen:

18 Mei 2023 - 11 Juni 2023

Twaalfde reis: Venetië - Lombardije - Venetië

26 Juni 2022 - 22 Juli 2022

Elfde reis: Venetië - Rome - Venetië

02 Juli 2021 - 25 Juli 2021

Tiende reis: Oegstgeest - Oegstgeest

02 Juli 2020 - 27 Juli 2020

Negende reis: Oegstgeest - Oegstgeest

26 April 2019 - 22 Mei 2019

Achtste reis: Roermond - Venetië

25 April 2018 - 23 Mei 2018

Zevende reis: Sevilla - Faro - Lissabon - Porto

31 Mei 2017 - 26 Juni 2017

Zesde reis: Zilverroute, Sevilla - Santiago

19 Augustus 2016 - 17 September 2016

Vijfde reis: Teruel - Granada - Malaga - Sevilla

28 Juni 2015 - 25 Juli 2015

Vierde reis: Girona - Valencia - Girona

27 Juni 2014 - 27 Juli 2014

Derde reis: Poitiers - Santiago de Compostela

28 Juni 2013 - 26 Juli 2013

Tweede reis: Maastricht - Pyreneeën

27 April 2012 - 18 Mei 2012

Mijn eerste reis: Oegstgeest - Poitiers

Landen bezocht: