Vrijdag 23 juli 2021 - Reisverslag uit Ulvenhout, Nederland van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu Vrijdag 23 juli 2021 - Reisverslag uit Ulvenhout, Nederland van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

Vrijdag 23 juli 2021

Blijf op de hoogte en volg Jan Marten en Joke

23 Juli 2021 | Nederland, Ulvenhout

Borkel - Ulvenhout
fiets 83 km totaal 1171 km
boot 0 km totaal 151 km

Het was precies een jaar geleden 23 juli 2020 dat we weer met R. en zijn vrouw M. in Brabant hadden afgesproken, tijdens onze fietstour door Nederland. Toen in Baarle-Nassau, nu in Reusel.
En het was precies zeven jaar geleden, op 23 juli 2014, dat we R. na een aantal ontmoetingen onderweg weer zagen in Santiago de Compostella. Die datum is geen opzet, net als dat het destijds geen opzet was om elkaar steeds weer tegen te komen.
Wel vermoed ik dat Jacobus hierin een rol speelt.

R. en M. zijn ons allebei heel dierbaar geworden, ook al zien we elkaar niet zo vaak.
We praten een jaar bij en delen lief en leed. Er worden herinneringen opgehaald en mooie verhalen verteld, waarbij hun Brabantse humor steevast om de hoek komt kijken.

Na twee uur nemen we afscheid en stappen we weer op de fiets. Zij richting Tilburg en wij met een grote bocht om Tilburg heen naar Ulvenhout.
We passeren zeven keer de grens met België. ‘Leuk voor kinderen’ merk ik op, ‘maar ook voor jou, hoor’, want ik zie dat JM dat iedere keer weer leuk vindt. En ik geniet daar dan weer van.

In Ulvenhout blijkt de camping vlak naast de snelweg te liggen. De camping vinden we maar matig. Veel te groot en te veel vaste gasten met gedrochtige stacaravans met foute tuintjes. We zien ook nog wat Poolse en Roemeense seizoenarbeiders binnen komen scheuren. De corpulente campingbaas komt aanrijden in een elektrisch golfkarretje. Een type waar je geen ruzie mee wil krijgen.
We zetten ons al schrap voor een onvriendelijke ontvangst.
Hij wurmt zich uit het karretje en blijkt dan een heel aardige en relaxte man te zijn.
Eerst vraagt hij over onze fietsdag. Dan komt hij met een fietsroute naar een Lourdesgrot in de buurt. Ik vertel hem dat wij naar het echte Lourdes zijn gefietst. Hij is daar ook geweest en ook in Santiago.

Onze vooroordelen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Opeens is het wel een leuke camping met wat autogeruis op de achtergrond.
Misschien wilde Jacobus ons een lesje leren.

Joke

• 24 Juli 2021 - 21:02

Rob:

Langzaam gaan jullie het Brabantse landschap verlaten met als uitsmijter "unne dikke gezellige Brabander" die ondanks zijn corpulentie en zijn in den beginne nors gezicht, een mens blijkt te zijn die met jullie op een lijn zit qua reisbestemmingen. Afgezet aan zijn grote verschijning lijkt in jullie ogen de camping en de stacaravans ineens een minicamping met lief ogende tiny-houses. Zijn interesse naar jullie fietsdag heeft jou Joke erg mild gestemd en heeft meteen de eerste indruk over de camping getorpedeerd. Hier heeft "onze" Jacobus de hand niet in gehad maar het is jouw karakter.
    "Wie leefde ontvangt zal liefde geven" en/of andersom of zoiets in die geest. (Wordt een beetje ingewikkeld) Veel plezier tijdens het laatste stukje.