Maandag 27 juli 2020 - Reisverslag uit Oegstgeest, Nederland van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu Maandag 27 juli 2020 - Reisverslag uit Oegstgeest, Nederland van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

Maandag 27 juli 2020

Blijf op de hoogte en volg Jan Marten en Joke

28 Juli 2020 | Nederland, Oegstgeest

Oudenhoorn - Oegstgeest 71 km totaal 1379 km

Van Oudenhoorn naar huis zijn we vaker gereden, maar net als de hele route tot nu toe slaagt JM er steeds weer in om verrassende routes te maken. Dit doet hij al zolang we elkaar kennen, maar in de tijd dat er nog stapels gedetailleerde kaarten meegingen en ook het gebruik van het kompas niet werd geschuwd, resulteerde dit vaak in tochten over onbegaanbare paden. Ook die kunnen verrassend zijn, maar als de verrassing bestond uit benen vol brandnetelbulten of levensgevaarlijke gletsjerspleten, stak ik mijn ongenoegen niet onder stoelen of banken.
De route die hij voor deze vakantie gemaakt heeft met Pocket Earth wekt de indruk dat Nederland een land is vol met bossen, weiden, natuurgebieden, rivieren, kanalen, molens, meren en vennen. Grote steden zijn er wel, maar die zie je niet. Wel zijn er talloze mooie stadjes en dorpjes, waarin de historie duidelijk zichtbaar aanwezig is.
Infustrie is soms zichtbaar in de verste verte.

Vanuit Oudenhoorn gaat het eerst door het boerenland, via het oude pleintje van Heenvliet naar de pont die ons de Nieuwe Waterweg over brengt. Onderweg plukken we bramen en krijgen we even verderop van andere plukkers heerlijke pruimen aangereikt. Het paradijs onder de rook van Rotterdam.

De pont brengt ons naar Maassluis. We passeren Maasdam en Schipluiden. Alledrie heel sfeervol.
Ondertussen zijn er veel grazende koeien, paarden, schapen en vogels te zien. Diverse stroompjes, vaarten en haventjes laten zien dat ook hier weer de waterwegen tot de komst van de trein geheel bepalend waren voor de infrastructuur.

We lunchen op het plein voor de Nieuwe Kerk in Delft. Het is er heerlijk rustig. Geen hordes Amerikanen, Japanners en Chinezen.
Corona komt zo weer in beeld. Veel minder toeristen hier. Op de pont moesten we een mondkapje op.
Ik krijg een mailtje van het werk over collega’s die getest zijn. Gelukkig geen corona.
Zo gaan we richting huis. En zo keren we weer terug in het leven van alledag.
Wel zijn we een ervaring rijker. Ruim drie weken fietsen in twaalf provincies.
Een aanrader voor iedereen, die misschien meer landen dan provincies heeft bezocht.

Joke

• 28 Juli 2020 - 08:31

Hans:

Beste Joke en JM,
    Bravo, wie durft dat nog te zeggen, een vakantie in eigen land. Jullie, wederom zeer lezenswaardige, verslag bewijst dat het loont. Ondertussen ben ik, geboortige Zeeuw én zeiler, wel erg benieuwd naar die verkapte zeilles v JM. Kun je op de fiets idd profiteren van tegenwind? Ik heb veel liever een berg die beklommen moet worden dan tegenwind, omdat de berg je tenminste een afdaling teruggeeft. In Zeeland baden wij vaak “Och Here, geeft dat de wind mag kere!” Wat dan ook prompt gebeurde, zodat je hem op de terugweg wéér tegen had.
    Groet, Hans

• 28 Juli 2020 - 11:50

Hella:

Niet alles maar veel met plezier gelezen. Jullie verslag van een “gewone fietstocht” door Nederland doet niet onder voor een verslag van een trektocht door welke verre bestemming dan ook. Heel leuk.

• 28 Juli 2020 - 14:04

Rob:

Nadat jullie 1379 fietskilometers onder je fietsbanden door hebben laten zoeven is ook dit fietsfestijn weer teneinde. Ondanks de vele dagen met slecht weer is hele fietstocht in eigen land toch een eyeopener geweest om te beseffen dat we een mooi land hebben. Met de mooiste plekjes waar je niet altijd bij stil staat omdat de ingeslopen gedachte is dat je ver weg moet gaan om het leuk te hebben en te kunnen genieten van de landschappen. Jullie hebben ons dit weer duidelijk gemaakt door jullie mooie met humor gevulde reisverslagen, daarvoor mijn hartelijke dank.