Maandag 19 juli 2021 - Reisverslag uit Schin op Geul, Nederland van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu Maandag 19 juli 2021 - Reisverslag uit Schin op Geul, Nederland van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

Maandag 19 juli 2021

Blijf op de hoogte en volg Jan Marten en Joke

20 Juli 2021 | Nederland, Schin op Geul

Epen - Ohé en Laak
fiets 54 km totaal 989 km
boot 0 km totaal 135 km

Vandaag gaan we afscheid nemen van de Limburgse heuvels. Het uitzicht vanaf ons hoge plekje op de camping is magnifiek. Veel tinten groen met halverwege wat nevel.
We staan samen even in stilte te genieten.
Dan moeten we weer in actie komen voor het dagelijkse ochtendritueel. Luchtbedje, slaapzakken en een kletsnat tentje oprollen. Tassen inpakken. De natte was achterop binden, zodat deze onderweg kan drogen. Water koken en ontbijten.
Daarna heuvel op, heuvel af en al vrij snel kunnen we niet verder. Hoogwater. Het alternatief is de Gulperberg. Een helling met 14% Ik stap gelijk af. JM gaat in een keer fietsend naar boven. ‘Een echte pittige kuitenbijter ideaal voor hen die zeer explosief zijn’, lees ik later.
Ik vind dat stoer van hem, maar ben ook trots op mijzelf, dat ik mijn fiets met zo’n 25 kilo vracht naar boven geduwd krijgt. Verlang ik dan naar een e-bike? Nee, maar wel naar minder ballast.
We fietsen langs Geul, Gulp en Geleenbeek en zien hoe hoog het water heeft gestaan. Velden met graan zijn compleet platgeslagen. Aan hekjes hangen bossen meegesleurd prut. Sommige huizen zijn nog helemaal leeg.
Overal liggen doelloos hoopjes met zandzakken, ontdaan van hun status van laatste redmiddel.
We lezen de dringende oproep om geen zandzakken te legen op de dijken. Dat kan levensgevaarlijk zijn.
Ik denk dat er binnenkort veel meer Limburgse kinderen in een zandbak kunnen spelen…
Helaas niet op de camping on Ohé en Laak. Het blijkt een keurig aangeharkte ‘Only Adult Camping’, waar kinderen slechts op bezoek mogen komen, maar voetballen en andere balspelen zijn uitdrukkelijk verboden. Er heerst een serene rust. We zien alleen seniore stellen in hun voortent met standaard twee blinkende e-bikes ernaast.
We groeten zoals gewoonlijk vriendelijk en krijgen welwillende knikjes terug.

Joke

  • 20 Juli 2021 - 14:01

    Rob:

    Ik vind een camping waar een serene rust heerst door het weren van kinderen niet de meest gezellige campings. Laatst was ik op een adult-camping i.v.m. mijn vrijwilligerswerk en zag alleen maar grijze duiven (met alle respect, ik hoor ook in die categorie) zittend voor in hun voortent te lezen of een spelletje te doen om hun tijd te doden. Het gaf me het gevoel dat ik een begraafplaats betrad, ik ging meteen zachter praten. Er bewoog niets, er lag nergens een speeltje, je hoorde geen kinderstemmetje, er was niets en je hoorde niets. Toch als je de ondernemers spreekt is het booming business en is het voor het gehele jaar volgeboekt. Daarbij, bij de term Adult Only komen bij mij altijd vreemde gedachten op aan iets waar ik niet aan mag denken. Misschien toch de bijwerkingen van mijn medicijnen? Ik zal er eens met de huisarts over hebben.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan Marten en Joke

Een reis naar Bordeaux. De eerste stap naar Santiago de Compostella. Een reis die we van A tot Z willen maken. Zie de foto, genomen in de startplaats Haarlem: het herdenkingsmonument van Lennart Nijgh, die voor Boudewijn de Groot de volgende regels schreef: Geef de reiziger het woord, laat de reiziger vertellen -

Actief sinds 18 April 2012
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 210763

Voorgaande reizen:

18 Mei 2023 - 11 Juni 2023

Twaalfde reis: Venetië - Lombardije - Venetië

26 Juni 2022 - 22 Juli 2022

Elfde reis: Venetië - Rome - Venetië

02 Juli 2021 - 25 Juli 2021

Tiende reis: Oegstgeest - Oegstgeest

02 Juli 2020 - 27 Juli 2020

Negende reis: Oegstgeest - Oegstgeest

26 April 2019 - 22 Mei 2019

Achtste reis: Roermond - Venetië

25 April 2018 - 23 Mei 2018

Zevende reis: Sevilla - Faro - Lissabon - Porto

31 Mei 2017 - 26 Juni 2017

Zesde reis: Zilverroute, Sevilla - Santiago

19 Augustus 2016 - 17 September 2016

Vijfde reis: Teruel - Granada - Malaga - Sevilla

28 Juni 2015 - 25 Juli 2015

Vierde reis: Girona - Valencia - Girona

27 Juni 2014 - 27 Juli 2014

Derde reis: Poitiers - Santiago de Compostela

28 Juni 2013 - 26 Juli 2013

Tweede reis: Maastricht - Pyreneeën

27 April 2012 - 18 Mei 2012

Mijn eerste reis: Oegstgeest - Poitiers

Landen bezocht: