Zondag 25 juli 2021 - Reisverslag uit Scheveningen, Nederland van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu Zondag 25 juli 2021 - Reisverslag uit Scheveningen, Nederland van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

Zondag 25 juli 2021

Blijf op de hoogte en volg Jan Marten en Joke

27 Juli 2021 | Nederland, Scheveningen

Oudenhoorn - Oegstgeest
fiets 85 km totaal 1339 km
boot 1 km totaal 154 km

En weer zijn er gisteren in België overstromingen geweest. In Dinant dreven de auto’s door de straten.
Ook in West-Brabant was het gisteravond bal. Nog een keer waren we de dans ontsprongen. Wij waren er net weg. Met een lekker windje in de rug en af en toe een streepje zon hadden we gefietst.
Toen de tent stond, begon het te plenzen. Deze keer geen ramp. De voortent van Anneke en Max is voorzien van een prima kuipzeil.
Terwijl het met bakken uit de hemel kwam, dineerden wij bij bliksemlicht.
Helaas waren de vooruitzichten voor vandaag niet goed. We vreesden dat we voor het eerst, na 23 nachten kamperen, de tent in de regen moesten opvouwen.
Maar de weergoden zijn ons welgezind. Het is heerlijk weer en we genieten met ons vieren van het door Anneke bereide driesterrenontbijt. Max probeert ons ondertussen enthousiast te maken voor zijn nieuwe hobby: luisteren naar radio Gelderland.

Om tien uur stappen we op de fiets. Ik zie er tegenop om weer richting Randstad te gaan.
Al fietsend ontdekken we echter dat zo richting thuis ook veel moois te zien is: via het fietspad langs de Bernisse naar de pont die ons naar
Maassluis brengt.
JM legt voor de zoveelste keer aan iemand uit dat zijn zonnepanelen hem drie weken lang voldoende stroom hebben gegeven voor zijn drie accupacks en zelfs meer dan dat.
Maar als we weer verder rijden, blijkt zijn telefoon bijna leeg en het opladen lukt niet meer. Genoeg stroom, maar de laadpoort is stuk. Sneu.
Nu moet ik dus de navigatie doen, Eerst rijd ik even voorop, maar dat werkt niet goed. Bij fietsen (maar dan alleen) ben ik graag volgzaam.
We besluiten nu heel 1.0 de bordjes van de Kustroute te volgen. Geen slechte keus.
Bij de Nieuwe Waterweg bekijken we vanaf een heuvel de Maeslantkering, het laatste onderdeel van de Deltawerken.
Deze zorgt er voor dat
De inwoners van Zuid-Holland droge voeten houden.
Sinds Limburg weten we heel goed wat stijgend water betekent.
We zien de zandmotor bij Monster, een kunstmatig schiereiland, dat ons moet beschermen tegen de zeespiegelstijging en ruimte biedt aan planten en dieren.
We herkennen het landschap. Het heeft veel weg van het waddengebied.

Tot Scheveningen houden we het droog. Daar moeten we schuilen voor een flinke onweersbui.
We besluiten om dan maar een hapje te eten.
Daarna weer verder door de duinen naar Katwijk. Het is inmiddels na zessen. Nauwelijks nog e-bikes of racefietsen. Een prachtige avondzon.
Tot het laatst genieten we van onze tocht, ook hier in de Randstad.
Tegen acht uur zijn we weer in Oegstgeest. We worden verwelkomd door de buren.
Dat is fijn thuiskomen.
Later op de avond gaan de hemelsluizen weer open. En dan is het heel fijn dat we niet in een krap, klam tentje hoeven te kruipen.

Joke

• 27 Juli 2021 - 08:56

Hans Reitsma:

Hoi Jan Marten en Joke,

Bedankt voor alke mooie verhalen. Ik heb er van genoten!

• 27 Juli 2021 - 09:06

Susan :

Welkom thuis! Prachtige verhalen die ik met een (glim)lach elke keer heb gelezen.

• 27 Juli 2021 - 10:40

Marianne:

Fijn om weer thuis te zijn toch?? Bedankt voor de verhalen!!!!

• 27 Juli 2021 - 15:59

Gerda:

Hallo Joke en Jan Marten,
    Bedankt voor zoveel leesplezier!
    Ik heb genoten van jullie fietsavonturen!

• 27 Juli 2021 - 22:16

Marianne:

Wat was het weer fijn met jullie mee te lezen en mee te leven.
    Als jullie geen levenskunstenaars zijn... altijd het mooie kunnen zien. heel mooi.

• 28 Juli 2021 - 07:08

Monique :

Bedankt voor de leuke verhalen. Jullie hebben weer veel meegemaakt.

• 28 Juli 2021 - 22:20

Rob:

Mijn moeder zaliger zei vroeger altijd " een eigen bedje is een hemeltje op aarde". En daar had ze gelijk in. Het is allemaal heel mooi dat gereis en dat je in den vreemde je sponde op kunt slaan als een geïmproviseerd nest waar je moe van de afpijgeringen, opgedaan tijdens de gehele dag, eindelijk de botjes ten ruste kunt leggen.
    Dat is allemaal leuk na 23 nachten en een kleine 1500 km verder, het geeft toch ook weer een overwinningsroes. Maaaar...dan de thuiskomst, je herkent weer die fijne zit van de bank, het comfort van die stoel, afgestemd op de hoogte van de tafel en niet dat gepruts op dat eenpittertje, koken als een race tegen de klok want in de verte zie je alweer de buien aan komen. Nee , nu is er de rust en weer het 24uurs systeem wat je weer door de dagen heen helpt met de onweerstaanbare drang om
    de bepakking op de fiets te laten!
    Bedankt voor jullie verslagen en welkom thuis!

• 30 Juli 2021 - 17:43

Ab:

Bedankt voor dit prachtige parelsnoer van verhalen.
    Voelde me echt op reis in mijn luie stoel.