Zondag 19 mei 2019 - Reisverslag uit Tessera, Italië van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu Zondag 19 mei 2019 - Reisverslag uit Tessera, Italië van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

Zondag 19 mei 2019

Blijf op de hoogte en volg Jan Marten en Joke

19 Mei 2019 | Italië, Tessera

Bassano del Grappa - Tessare (Venezia) 106 km
totaal 1515 km

Als we vanmorgen om 6:00 uur wakker worden, regent het flink.
Ook de rest van de ochtend blijft het regenen, al zijn er momenten dat het haast droog lijkt. Maar dat blijkt dan eerder een fata morgana dan werkelijkheid.
We hebben ons helemaal ingepakt tot en met onze schoenregenhoezen. Dit houdt ons lekker droog.
Denken wij. De fietshandschoenen die ik in Noord-Italië heb gekocht en waarvan de verkoper op zijn blote knieën bezwoer, dat ze waterdicht waren, houden het twee uur droog. Daarna lopen ze vol. Halverwege de dag kan ik ze als een slappe vaatdoek uitwringen.
Toch valt het wel te doen: de temperatuur is 11 tot 16 graden. Voor ons heerlijk aangenaam. Gisteravond zagen we het Alpini-museum. Met foto’s en verhalen van bergsoldaten op
3000 meter hoogte in de Eerste Wereldoorlog. Ach, na dergelijke verschrikkingen moet je gewoon niet zeuren. Onderweg krijgen we nog een update van F. en N. Zij zijn richting Rome gegaan en zitten nu in flinke buien met onweer, terwijl de stroom in de hele omgeving is uitgevallen.
Dan gaat het met ons toch prima. Al zien we heel veel overstroomd bouwland. De weg bestaat vaak voor tachtig procent uit plassen. We rijden er niet meer om heen. Soms zijn de riviertjes zo hoog dat ze bijna overstromen. Een keer komen we de plaatselijke controleploeg met blauwe zwaailichten tegen.

Vanaf 15:00 uur wordt het droog. Droog! Zelfs de zon kijkt af en toe om de hoek. Aarzelend doen we de regenjassen uit. De rest blijft aan.
Als we terug in Nederland zijn, zal niemand kunnen zien dat we in Italië zijn geweest. ‘Goh, wat zie jij er bleek uit!’ ‘Ja, zomervakantie geweest.’

We volgen de gps-track van Reitsma. Joke probeert naast de track ook nog het boekje te lezen, maar ik rij gewoon alleen op de track, die ik lees van mijn telefoon. Wat een mooie manier om een grote stad binnen te komen. Fijn dat iemand het eerder heeft uitgezocht. Deze route is rustig (het is vandaag zondag) en, waar het kan, landelijk. Al moet ik zeggen dat dit toch echt het minst mooie stuk is. Zeker aan het eind. Ik roep af en toe mijn associaties: eerst nog ‘Amstel!’ en ‘Spaarne’, vanwege de fraaie buitenhuizen (lees: kastelen). Maar later ‘Hoofddorp!’, ‘De A44 bij Wassenaar!’ en ‘Stieltjeskanaal!’
Het is dan al vier uur geleden dat wij achterom keken en de laatste bergen zagen, in grijze regenvlagen.

Om 18:00 uur bereiken we ons einddoel. Nu ja, Venetië zelf mag je niet in met de fiets. Een voorstadje dan: Tessera. We hebben het gehaald en dit jaar meer dan 1500 kilometer gereden.
Trots gaan we slapen. We hebben nu twee dagen om Venetië te bekijken.

Jan Marten

• 19 Mei 2019 - 19:20

Aline:

Heee, goed gedaan! Terecht trots op jullie zelf. Geniet van Venetië. En hopelijk nu eindelijk op de valreep met een aangenaam zonnetje erbij. Ik schat in dat deze vakantie een record breekt in nattigheid?

• 19 Mei 2019 - 20:14

Marianne Kaaij:

Bravo voor jullie!!
    Wat een barre tocht!
    Hier kunnen jullie inderdaad trots op zijn.
    Fijne dagen in Venetië.

Geniet van t mooie Venetië en goede reis terug. X van ons alle 4

• 20 Mei 2019 - 03:56

Jacqueline:

Top prestatie!!! Goed gedaan, ga genieten van het mooie Venetië
    Dank dat wij weer mee mochten reizen op jullie belevenissen

• 20 Mei 2019 - 05:26

Hans:

Hoi Joke en Jan Marten,

Heb genoten van jullie verhalen! Hopelijk krijgen jullie op de valreep nog een paar Italiaanse zonnestralen mee.
    Bikeline besluit het voorwoord van al hun boekjes met: "Dit boek bevat alles wat u voor een fietstocht nodig heeft - behalve goed fietsweer. Dat kunnen wij u slechts toewensen."
    Misschien moet ik dat voortaan ook doen...

• 20 Mei 2019 - 05:40

Anneke:

Geweldig, een hele prestatie. Fijn dat jullie ondanks het weer zo genoten hebben.
    Veel plezier in Venetië. Succes met de terugreis.

• 20 Mei 2019 - 06:07

Barbara:

Met afgrijzen en bewondering en veel lezersplezier heb ik jullie reis gevolgd. En van de zijlijn meegeleefd. Wat zijn jullie toch een doorzetters, petje af hoor! Een interessant gebied ook, dat noordelijk deel van Italië: Südtirol vanuit de duitstalige kant van de geschiedenis, alsof het bij Oostenrijk hoort, Alto Adige vanuit de italiaanse kant, want het is Italië en ligt boven de Adige. What's in a name.
    Geniet van jullie resterende dagen in Venetië, en een goede terugreis gewenst naar NL.

• 20 Mei 2019 - 06:08

Krijnie:

Jammer dat net de laatste dag weer met regen moest beginnen. Ik bewonder jullie doorzetting vermogen om door de fietsen. Het weer zat jullie niet mee en toch stapte jullie telkens weer op de fiets. Hopelijk hebben jullie de laatste dagen een zonnetje op jullie pad. Geniet van alle mooie gebouwen en kunst die er in Venetië is. Een zonnige groet Krijnie

• 20 Mei 2019 - 07:11

Hilde:

Jullie eigen Giro gereden, zonder team en rondemissen!

• 20 Mei 2019 - 08:33

Janny:

Gefeliciteerd allebei!! Wat een prestatie met alle kou en regen.

Nu genieten en hopelijk terrasweer en! je Italiaans gaan praktiseren, succes!

• 20 Mei 2019 - 09:57

Gerda:

Gefeliciteerd! Fantastisch gedaan! Petje af! Ik doe het jullie niet na!
    Ik heb genoten van jullie verhalen. Jammer dat dat nu is afgelopen.
    Geniet van Venetië!!

• 20 Mei 2019 - 10:22

Ab:

Proficiat.
    Dank voor jullie prachtige verslagen. Jullie schrijftalent is groot. Doorwrocht en luchtig tegelijk!

PS: Over handschoenen.
    Zou het wat zijn om neopreen handschoenen te proberen?
    Surfers gebruiken die. Ik gebruik ze bij het kanovaren. Ze worden door en door nat, maar mijn handen blijven er wel warm in. en ik hou goed contrôle over mijn gladde lichtgewicht peddel.
    Nu kano ik natuurlijk niet als het vriest, maar bij 11 graden en een 4 Bft met constant overslaand buiswater voldoen ze voor mij goed.

• 20 Mei 2019 - 11:13

Wilma :

Ik sluit mij van harte bij alle voorgaande reacties aan. Geweldige prestatie! Geniet van de laatste dagen in rust én hopelijk zon.

• 20 Mei 2019 - 13:28

Monique Van Zwieten:

Knap gedaan hoor! En wat een leuke verhalen weer. Goeie reis terug.

• 20 Mei 2019 - 16:52

Marleen:

Diepe bewondering Joke en Jan Marten! Wat een ontberingen hebben jullie doorstaan, met toch oog voor de omgeving en culturele hoogstandjes. En: het allerbelangrijkste, jullie hebben dit samen gedaan. Met humor. Bedankt voor de prachtige verslagen en voor nu: geniet van Venetië!

• 20 Mei 2019 - 20:06

Gerrit Visser:

'Trots gaan we slapen'. Dat is literatuur! Die zin bestond tot nu toe niet in het publieke domein, bij mijn weten. Wat een heerlijkheid voor ons, lezers, dat deze fietsramp zich over jullie voltrokken heeft. Ieder ander soort van dat maffe bloglezen is saai, als het niet over lijden gaat. Nu bitte nog Tod in Venedig, niet helemaal ultimo, maar liefst toch wel een heel eind heen, een nog net niet postuum naschrift. Hut ab!

• 21 Mei 2019 - 17:52

Rob:

Ik ben er stil van! Wat jullie tijdens jullie tocht hebben neergezet is een knap. Wat een doorzettingsvermogen om ondanks de kou en de regen telkens maar weer door te gaan. Jullie hadden ook de bus kunnen nemen en alle plannen aan de wilgen kunnen hangen( indien aanwezig). Maar dat deden jullie niet waren elke keer weer blij met dat ene graadje meer en dat ene druppeltje minder. Jullie hebben gefietst op karakter en hebben deze reis weer eervol afgesloten zonder veel materiële pech ondanks de valpartij van Jan Marten. Chapeau, een gouden plak verdient.
    Het zou fijn zijn als jullie zonder regenpak nog een paar dagen in Venetië kunnen ronddolen
    maar volgens het weerbericht werken de weergoden weer niet mee. Geniet van jullie prestatie
    en een feestelijke intocht in Nederland toegewenst.