Zondag 28 april 2019 - Reisverslag uit Oegstgeest, Nederland van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu Zondag 28 april 2019 - Reisverslag uit Oegstgeest, Nederland van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

Zondag 28 april 2019

Blijf op de hoogte en volg Jan Marten en Joke

29 April 2019 | Nederland, Oegstgeest

Remagen - St. Goar 88 km
totaal 256 km

Fietsen naar Rome stond altijd nog op mijn lijstje. Dat je dan een stuk langs de Rijn moet, snapte ik, maar ik had me daar nauwelijks een voorstelling van gemaakt.
Rijnreisjes waren voor bejaarden of voor de nog zwakkeren op de ‘Henri Dunant’. Zou die nog bestaan?
Ik zie dat er een website bestaat, Rijnreis.net, waar ik lees dat een Rijncruise bij uitstek interessant is ‘voor mensen die met pensioen zijn of al wat ouder zijn’.
Wij zijn er vroeg bij dus. En ja, de ‘Henri Dunant’ vaart nog steeds op de Rijn, maar onder een andere naam en niet meer voor het Rode Kruis.

Maar we snappen het wel dat het heel boeiend is om hier te varen. Er is zoveel te zien: groene heuvels, grillige rotspartijen, imposante kastelen, sfeervolle stadjes, smaakvolle vakwerkhuizen, goed onderhouden kerkjes, treinen aan beide zijden van de rivier, en hellingen met wijndruiven. Maar bovenal is daar de Rijn die zich majestueus een weg baant door dit landschap.

Ergens komt mij dit alles heel bekend voor. En opeens weet ik het.
Al jaren werpen wij in de kersttijd een blik op de zolder van mijn zwager. Daar zien we zijn modeltreintjes rijden door een landschap met veel groen en rotsen en daarbij kneuterige huisjes en kerkjes. Alleen ontbreekt dan wel de alomtegenwoordige rivier. Moet toch te fixen zijn lijkt me.

En we zien ze onderweg: de senioren op Rijnreis. Drijvende hotels, die de meest pittoreske plaatsjes aandoen.
Af en toe moeten wij lang stoppen voor een zebrapad. Een kudde Rijnreizigers steekt over. En dat gaat niet snel.

Voor ons op de fiets gaat de blik vooral naar de overkant en de schepen op de rivier. Rond half drie wijs ik JM op een containerschip, omdat ik die nog niet eerder zag.
‘Ik heb er zeker al twintig gezien’, krijg ik als antwoord.
Hieruit blijkt maar weer dat wij toch wel heel verschillend de wereld om ons heen waarnemen.
Ik zie bijvoorbeeld de vele grote houten kleurige paashazen in voortuinen, die daar kennelijk ook na Pasen hun plekje opeisen. JM heeft er nog nooit een gezien en zal er waarschijnlijk nooit een zien.
Niet erg, zo vullen we elkaar aan en leren van elkaar en hebben we elkaar veel te vertellen.

We bereiken tegen half acht de camping met het zicht op de Loreley. Snel de tent opzetten en douchen, want ook nu is koken geen optie meer. Te koud en te nat. Rond half negen kunnen we nog net wat te eten krijgen in het restaurantje aan de overkant. Duitse keukens gaan vroeg dicht.

Joke

• 29 April 2019 - 18:47

Hans Reitsma:

Leuk Joke, jullie geheel verschillende observaties!
    Ik hoop dat jullie gauw wat lekkerder weer krijgen.

• 30 April 2019 - 04:22

Krijnie:

Heel leuk om weer een eindje mee te fietsen (in gedachten) en te lezen over jullie avonturen.
    Over de Rijn varen doet ook de Zonnebloemboot , maar deze heeft ook speciale reizen voor gehandicapte of chronisch zieken jongeren tussen 18 tot 45 jaar ! Peter heeft al 25 keer mee gevaren als verzorgende! Er zijn dan uiteraard andere aktiviteiten.

• 30 April 2019 - 07:29

Hilde:

Goede frisse morgen, Jan Marten en Joke,

Zoals jullie misschien nu al kunnen nalezen, hebben jullie vele volgers! Gelukkig zitten we alleen digitaal achterop.
    De Loreley, hm, geen scheepsrampen op jullie rit gezien, of vreemde klanken bespeurd?

Duitse keukens gaan vroeg dicht, mogelijk om men graag in de middag warm eet. Is dat geen optie voor jullie? Een gevulde buik rijdt in ieder geval lekker heuvelafwaarts en verwarmd : > ).

Auf geht's!