Vrijdag 27 april 2019 - Reisverslag uit Jülich, Duitsland van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu Vrijdag 27 april 2019 - Reisverslag uit Jülich, Duitsland van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

Vrijdag 27 april 2019

Blijf op de hoogte en volg Jan Marten en Joke

28 April 2019 | Duitsland, Jülich

Roermond - Jülich 61 km
totaal 61 km

Een bijna ongezonde dosis spanning op de dag voordat ik op reis ga is mij niet vreemd. Je wilt thuis alles goed achterlaten en goed voorbereid op stap gaan.
Voor ons is dit het tiende jaar dat wij onze vakantie op de fiets doen. Je zou dan denken dat je dan wel zeer geroutineerd bent in de voorbereidingen en fluitend op je fietsje stapt. Toch is dat bij mij niet het geval. Ieder jaar opnieuw is er het wikken en letterlijk wegen wat wel en niet mee moet. Nieuwe gadgets lonken. Maar dit betekent snel kilo’s extra bagage.
JM moet niets hebben van al die nieuwe hebbedingetjes, hoewel hij wel blij is met zijn nieuwe zonnepaneel van twintig Watt. Wel weer ruim een pond extra.
Mijn meest veelbelovende aankoop is de Whiz Freedom plastuit, waardoor ik niet meer midden in de nacht in het natte gras hoef te zitten. Ik schat zo’n dertig gram.

Om half tien ‘s ochtends zit ik met buikpijn in de trein. Toch nog de spanning. Van lieverlee zakt dat, omdat alles meezit. We halen zelfs onze aansluiting in Utrecht binnen negen minuten.
Voor JM is dit wel een heel speciale reis. Zijn eerste vrije reisdag, omdat hij zestig is geworden. Dat het gratis is vindt hij wel leuk, maar dat hij nu bij de grijze meute hoort die en masse zo ver mogelijk wil reizen om zo veel mogelijk geld te besparen, voelt nog wat onwennig.
Maar hij doet dapper mee, Roermond is immers voor ons een verre reis binnen Nederland.

Omdat we alleen de middag hebben om te fietsen, hebben we voor een korte etappe gekozen.
Langs de Rur naar Jülich. In het boekje van Reitsma lezen we dat dit stadje, met Düren, het stadje ernaast, in 1944 door Engelse bommen voor 97 procent is vernield. Zij staan hiermee op de oneervolle eerste plaats van meest verwoeste steden.
Dit gegeven maakt het misschien meer dan ongepast om te schrijven over zaken als plastuiten en zonnepanelen.
Maar Jülich en Düren zijn herbouwd, ondanks dat men eerst de puinhopen als waarschuwing wilde laten staan. We zien dat daar het alledaagse leven doorgaat: de boodschappen doen we bij de lokale Netto.

De camping ligt buiten Jülich bij een sportpark/dierentuin/hotel. Prachtig in de natuur, maar... vlak naast de Autobahn. Veel herrie dus: dieren en langsrazende auto’s.

Op de camping staan we met drie tentjes. De twee andere zijn van een Nederlandse man en vrouw, die we onderweg al een keer gepasseerd zijn en met wie we wat fietservaringen hebben uitgewisseld. Ze blijken een fietsrelatie te hebben.
In een kletsje van nog geen tien minuten met de vrouw blijkt dat ze recent veel narigheid te verstouwen heeft gehad had. En nu toch op de fiets naar Rome. Respect.

Na een lekker campingmaaltje doen we nog een afzakkertje in de kantine van het complex.
Dan kruipen we de tent in. Het is erg koud en het begint ook nog te plenzen.
Nog meer nieuwe aanwinsten worden van stal gehaald: een half aluminium matje, de donsjasjes en en lichtgewicht picknickkleed. Toch ruim een kilo extra ballast.
Maar het blijft koud. Dan maar mijn thermobroek aantrekken. In het donker, want JM slaapt. Dit wordt een gevecht. Ik scheld op mezelf dat ik te stevig ben geworden voor maatje S. Ik kom niet in de broek. Toch maar even mijn nieuwe hoofdlampje aan (een ons). Blijk ik bezig mijn benen in de halsopening van een shirt te proppen.
Om het nachtelijk plezier compleet te maken besluit ik, vanwege koude en regen, de plastuit te gebruiken. Na het bekijken van een instructiefimpje op YouTube heb ik thuis tweemaal geoefend. De toiletpot in het filmpje had ik vervangen door een petflesje, omdat me dat handiger leek in een tentje. Het ging éék keer goed en één keer fout. Vijftig procent kans dus dat het goed gaat. JM bekijkt de hele operatie met afgrijzen. Gelukkig, het gaat goed. We kunnen gaan slapen.

Joke

  • 28 April 2019 - 19:04

    Susan :

    Leuk om weer te lezen Joke. Succes en veel plezier op jullie reis.

  • 28 April 2019 - 19:17

    Gerda:

    De kop is er af. Fijne vakantie en ik hoop dat het weer wat mee gaat werken!

  • 28 April 2019 - 19:24

    Aline:

    Interessant nieuw thema: de gadgets :). We komen wel weer buurten om alles te bewonderen. Maar nu eerst lekker genieten van weer een mooie fietsreis!

  • 28 April 2019 - 20:03

    Gerrit Visser:

    Heerlijk!!!
    De vergenoegdheid van de thuisblijver rolt zich op als een vadsige kat op de warme bank. Maar de toon van een begin van door zulke reportage gezaaid benijden is gezet, als een vlo die op een onkrabbaar plekje is gesprongen. Which Freedom? Whiz Freedom! Overal regent het alsof het niet erg is. Maar het zal bij zulk soort berichtgeving, Joke, steeds erger worden, steeds benijdenswaardiger. Radio-silence, please.

  • 28 April 2019 - 21:41

    Jolanda:

    O heerlijk ik kan weer van jullie verhalen genieten! Heel veel plezier. En op naar het volgende verhaal met andere woorden. Op naar weer een mooie reiservaring.
    Chowchow
    Jolanda

  • 29 April 2019 - 04:01

    Henriëtte:

    Haha, wat schrijf je leuk Joke, ik zie het je doen!
    Heel veel plezier jij en Jan Marten en tussendoor wat Italiaanse woordjes overhoren...

  • 29 April 2019 - 04:01

    Henriëtte:

    Haha, wat schrijf je leuk Joke, ik zie het je doen!
    Heel veel plezier jij en Jan Marten en tussendoor wat Italiaanse woordjes overhoren...

  • 29 April 2019 - 04:15

    Jacqueline:

    Jaaaaa de reis is weer begonnen! En wij mogen weer meegenieten van alle verhalen onderweg, hoe heerlijk is dat

  • 29 April 2019 - 04:57

    Gloria:

    Y ya han empezado
    las aventuras......buen viaje!!!

  • 29 April 2019 - 06:49

    Jeannet :

    Zit weer te geniete van jullie verhaal ,Altijd leuk om op de hoogte te zijn van jullie reis . Nou veel plezier en lekker geniete gr en liefs van mij .



  • 29 April 2019 - 08:10

    Marianne Kaaij:

    ..een fijne reis voor jullie.
    Leuk om jullie weer te volgen.
    Take care en pas op met wildplassen, Joke
    Liefs,
    Marianne

  • 29 April 2019 - 08:37

    Coreisha:

    Bij de eerste twee zinnen dacht ik: 'dit verhaal is door joke geschreven'.

  • 29 April 2019 - 08:39

    Coreisha :

    Oh, de rest van mijn bericht is niet geplaatst...

    Ik lees jullie verhalen meestal voordat ik ga slapen of als ik net wakker ben met een kopje koffie. Vandaag proeste ik mij koffie bijna uit toen ik bij de plastuit kwam. Dit is sowieso door joke geschreven. Lekker beeldend ook!

    Heel veel plezier en geniet er van!

    Ik kijk uit naar mijn slaapverhaaltje.

    Dikke kus

  • 29 April 2019 - 18:32

    Marianne:

    en ik maar denken dat jullie pas van de zomer zouden gaan. niks hoor; door weer en wind! dan is wel fijn: zo'n vrijetijdsplas. Wat een idiote instructie: met een tuitje op de toiletpot. Waarom zou je dan een tuitje gebruiken als je toch een pot ter beschikking hebt??? Ik snap dat wel, van dat flesje. Heel mooie weken en fijn dat ik zo kan meegenieten. doeidoei

  • 30 April 2019 - 11:05

    Marianne M.:

    Goeie reis en heeeeeel veeeeel plezier!!!!! Ik ga weer van jullie verhalen genieten KUS, Marianne M

  • 02 Mei 2019 - 12:55

    Wilma:

    Wat een prachtig verhaal om de vakantie mee te beginnen! En zo puur Joke... Als je mij aan het eind van jullie vakantie vraagt naar ÉÉN trefwoord, tja, je snapt 'm al.
    Voor jullie allebei een héle fijne vakantie met prachtige belevenissen en veel tijd voor elkaar. Geniet!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan Marten en Joke

Een reis naar Bordeaux. De eerste stap naar Santiago de Compostella. Een reis die we van A tot Z willen maken. Zie de foto, genomen in de startplaats Haarlem: het herdenkingsmonument van Lennart Nijgh, die voor Boudewijn de Groot de volgende regels schreef: Geef de reiziger het woord, laat de reiziger vertellen -

Actief sinds 18 April 2012
Verslag gelezen: 567
Totaal aantal bezoekers 207302

Voorgaande reizen:

18 Mei 2023 - 11 Juni 2023

Twaalfde reis: Venetië - Lombardije - Venetië

26 Juni 2022 - 22 Juli 2022

Elfde reis: Venetië - Rome - Venetië

02 Juli 2021 - 25 Juli 2021

Tiende reis: Oegstgeest - Oegstgeest

02 Juli 2020 - 27 Juli 2020

Negende reis: Oegstgeest - Oegstgeest

26 April 2019 - 22 Mei 2019

Achtste reis: Roermond - Venetië

25 April 2018 - 23 Mei 2018

Zevende reis: Sevilla - Faro - Lissabon - Porto

31 Mei 2017 - 26 Juni 2017

Zesde reis: Zilverroute, Sevilla - Santiago

19 Augustus 2016 - 17 September 2016

Vijfde reis: Teruel - Granada - Malaga - Sevilla

28 Juni 2015 - 25 Juli 2015

Vierde reis: Girona - Valencia - Girona

27 Juni 2014 - 27 Juli 2014

Derde reis: Poitiers - Santiago de Compostela

28 Juni 2013 - 26 Juli 2013

Tweede reis: Maastricht - Pyreneeën

27 April 2012 - 18 Mei 2012

Mijn eerste reis: Oegstgeest - Poitiers

Landen bezocht: