Zondag 12 juli 2015 - Reisverslag uit Navajas, Spanje van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu Zondag 12 juli 2015 - Reisverslag uit Navajas, Spanje van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

Zondag 12 juli 2015

Blijf op de hoogte en volg Jan Marten en Joke

12 Juli 2015 | Spanje, Navajas

Barracas - Navajas
45 km totaal 759 km

Vandaag een unicum! We gaan verder met e-bikes! Wie verwacht dat van ons? Ach, al dat bergop-gedoe waren we gewoon zat. Dat getrap en gezweet tot in je naad. Het is warm en geen Spanjaard die het in z'n hoofd haalt om te fietsen. Nou ja, uitgezonderd een paar gekken in gevangeniskleding dan.
Nee, wij hebben de oplossing: leve de e-bike!
We dalen vandaag heel geleidelijk zo'n 600 meter terwijl we maar 40 km van begin- naar eindpunt hoeven. De goede rekenaar ziet dat er dus een gemiddeld hellingpercentage van 1,5 is. Met dat percentage rij je met een rustig gangetje van zo'n 15-18 km/u naar beneden. Je hoeft alleen maar op te stappen en alles gaat vanzelf. Even in de rem knijpen voor een paaltje of een tunnel, een paar slagen met de benen voor een vergeten hellinkje omhoog. En dat is het dan.

Zo moet het gevoel van een e-bike zijn. Want natuurlijk hebben we geen echte trapondersteuning behalve de natuurlijke helling omlaag. We kunnen doorrijden naar Valencia, dat is nog 70 km verder en we staan al om 11:15 bij de camping. Zo vroeg zijn we nog nooit bij een overnachtingsplek aangekomen! Toch blijven we hier. Het heetste deel van de dag moet nog komen, en vóór die tijd kunnen we de tent al opgezet hebben. Denken we.... Want het lijkt wel alsof de grond hier van gewapend beton is gemaakt! Wij zoeken stenen om de haringen in de grond te kunnen slaan. De Spaanse buurvrouw komt met een bijl aanzetten. Ze geeft duidelijk aan dat we met de botte kant moeten slaan. Ik snap het. Alles goed, maar als je de bijl te enthousiast opheft, klief je je eigen voorhoofd. Voorzichtig dus. Na 300 klappen op de eerste haring valt die als een mikado-stokje om. Je moet hier eigenlijk voor minimaal een week reserveren: zes dagen timmeren en één dag vakantie. We gaan stenen zoeken en met een verstandige combi van haringen en stenen staat de tent er redelijk bij. Voor het gemak vergeten we de helft van de tentpunten gewoon vast te zetten.

Als we volgend jaar op onze echte e-bikes gaan, nemen we ook een drilboor mee.

Jan Marten

• 12 Juli 2015 - 23:14

Jolanda Ratten:

Hoi Joke ik kan je vertellen dat e-bike's the bom is wat een heerlijkheid es mas mejor!
    Disfrutarse!

Liefs Jolanda

P.S ik lees graag weer verder.

• 13 Juli 2015 - 06:43

Joke Verbaan:

Of een e-bike of met de auto met een sleurhut erachter.. Zoiets?
    Het is weer een genot om jullie verhalen te lezen. En ondertussen op facebook foto's van A. te zien! Reislustig team zijn jullie.
    Zet hem op met het vervolg van de reis. Fijn dat het hoogste hoogtepunt al is geweest! Dikke x. Andere Joke

• 13 Juli 2015 - 22:46

Rob:

Jullie verhalen zijn prachtig. Als "oud" Caminofietser heb ik echt veel respect voor jullie prestaties. Helemaal top! Vergeleken met deze route is de Santiagotrip maar een makkie. Wat een hellingen. Het vervelende is dat de afdalingen altijd korter duren dan de klimmetjes. Hou jullie vochthuishouding maar goed in de gaten. Als een verrimpeld oud appeltje terugkomen is ook geen optie. Jullie weten het, er kan ook vino tinto in de bidons. Mensen smeer de kuiten nog maar een keertje in en koersen maar. Veel plezier y tenga cuidado!