Zondag 27 juli 2014 - Reisverslag uit Oegstgeest, Nederland van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu Zondag 27 juli 2014 - Reisverslag uit Oegstgeest, Nederland van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

Zondag 27 juli 2014

Blijf op de hoogte en volg Jan Marten en Joke

27 Juli 2014 | Nederland, Oegstgeest

Spanje - Nederland
0 km fietsen totaal 1581 km

Het is nu 23 uur en we zijn weer thuis. Thuis!!
Henny en Peter hebben ons aangeboden om te komen eten. Het was erg lekker en gezellig. Daar laten we graag ons traditionele patatje mèt op station Leiden voor staan.

Voor de terugreis hebben we voor de bus gekozen. Joke heeft nog nooit gevlogen en dat wil ze graag zo houden. Hoewel er sinds vandaag misschien wel enige haarscheurtjes in haar vaste overtuiging zijn gekomen. Eenendertigeneenhalf uur in een stoel is namelijk geen kleine opgave. Als je die achter elkaar in een vliegtuig moet doorbrengen, heb je de aarde rondgevlogen en ben je weer op je uitgangspunt terug.
Het voordeel van de bus is, dat je zo nog iets merkt van de afstand van de heenweg. Daar hadden we immers in totaal zes weken over gedaan. Van plaats naar plaats rijden heeft nog enige letterlijke afstand. Geregeld herkennen we plekken die we op de heenreis met de fiets hebben aangedaan. De duur van de busreis en de weinige beweging zorgen voor stramme ledematen.

Als ik in Noord-Frankrijk voor een korte pauze even uitstap schrik ik van mijn benen: ze zijn vreselijk dik, het lijken wel pilaren! Geen wonder dat ik de laatste uren geen vocht meer hoef af te tappen in het sanitair. Iedereen heeft er last van, maar sommigen hebben wat vaker met hun benen omhoog gezeten en dan is dit ongemak beduidend minder. Met Jokes benen valt het ook nog wel mee. Misschien omdat ze haar voeten altijd op de handbagage zet en haar benen dus vijftien centimeter hoger staan.
Gek eigenlijk: je voelt je benen dus niet alleen als je ze veel, tot het uiterste, gebruikt. 24 uur niets doen zorgt nog veel sneller voor ongemakken. Hoe snel kan een mens zijn opgebouwde fysiek zien afbreken? Binnen hoeveel dagen ben je je hele tocht weer vergeten als je die niet 'onderhoudt'?
En dat geldt niet alleen voor het lichamelijke.
We hopen dat deze reis ons een klein stukje verder heeft gebracht. En dat dat zichtbaar is, meer dan alleen dikke voeten.

Bedankt voor jullie meelezen en reacties, ook in de afgelopen jaren.
We weten nog niet wat we volgend jaar gaan doen, maar dát we iets gaan ondernemen is duidelijk!

Zo trekken wij de horizon open...

Jan Marten

• 28 Juli 2014 - 20:32

Joke:

Welkom thuis! Wat fijn dat alles goed is gegaan, nou, euh... dat jullie heelhuids nou, euh... dat jullie er weer zijn!!!
    Ben zo benieuwd naar de nieuwe reisplannen!

X Andere Joke

• 28 Juli 2014 - 21:54

Marleen:

Welkom terug... weer in jullie eigen huis, tuin en keuken... en alle dagelijkse beslommeringen. Toch het pelgrimsgevoel vast proberen te houden... Buen Camino!

• 04 Augustus 2014 - 15:57

Theo:

Fijn dat jullie weer heelhuis terug zijn! En zo te lezen moet het wel heel gezellig zijn geweest bij Hennie en Peter :-)

• 05 Augustus 2014 - 21:48

Anne-Marieke:

Vandaag de laatste delen van jullie verslag gelezen. Ik had niet anders verwacht, maar jullie hebben het gehaald! Dat is een felicitatie waard! En met jullie verslagen hebben jullie ook inspiratie doorgegeven. Want wat schrijven jullie leuk, en wat hebben jullie mooie, waardevolle ontmoetingen gehad onderweg.Gaaf!

• 06 Augustus 2014 - 19:57

Rob Uit Tilburg:

Een late reactie van mijn kant en dat komt omdat ik na mijn thuiskomst allerlei dingen op mij afkwamen en ik was pas na een paar dagen "boven water". Een soort jetlag denk ik.
    Fijn dat jullie weer gezond en wel thuis gekomen bent. De busreis is niet echt bevallen heb ik begrepen, maar 31 uur is ook een hele tijd.Ondanks dat kunnen jullie terugkijken op een geslaagde Camino. Ik vond de momenten met jullie erg geweldig of dat nou in de kerk was of op een terrasje met een Cerveza of een Vino Tinto. Ook Daan vond het erg gezellig. Dit moeten we vasthouden, binnenkort neem ik contact op en bouwen we nog een klein feestje en halen we een hele hoop oude koeien uit de sloot!