Woensdag 23 juli 2014 - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu Woensdag 23 juli 2014 - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

Woensdag 23 juli 2014

Blijf op de hoogte en volg Jan Marten en Joke

25 Juli 2014 | Spanje, Santiago de Compostella

Santiago de Compostela
0 km totaal 1581 km

Vandaag de hele dag in Santiago! We gaan naar de Pelgrimsmis in de kathedraal. Dagelijks komen daar de pelgrims die de afgelopen 24 uur zijn aangekomen. Sommigen komen zelfs net aan. We hebben met Rob en zijn zoon Daan afgesproken om samen de dienst te bezoeken. We zijn goed op tijd en Rob en Daan hebben nog een zitplaats. Joke en ik zitten/staan tegen een pilaar.

Voor de dienst, en ook tijdens, wordt er veel gebiecht. In het biechthokje naast ons zit een geestelijke die je zo in een Hitchcock-film zou kunnen zetten. Dat komt ook doordat hij, zodra hij 'vrij' is, zijn lichtknopje aandoet en zijn hoofd wel heel bizar wordt uitgelicht. Joke probeert er ongemerkt een foto van te maken. De man ziet het en als blikken konden doden, was ik binnenkort zonder Joke thuis gekomen.
Joke verstopt zich achter de pilaar.

Vandaag zijn wij getuige van het zwaaiende wierookvat, een unicum. Door acht 'tiraboleiras' wordt het vat hoger en hoger geslingerd, bijna tot aan het plafond. De vlammen slaan eruit. Een spectaculair gezicht.
Het orgel wordt bespeeld, maar veel is onbegeleid. Er is een cantrix (zangleider) maar er wordt nauwelijks meegezongen.

Na de dienst gaan we nog naar het Nederlandse Pelgrimspaviljoen. We drinken er koffie. Na ons komt een Belg binnen die helemaal uit Antwerpen is komen lopen. Hij is broodmager, toch is hij niet uitgeput. Ik schat zijn leeftijd op ruim 80 jaar...

Daarna vertrekken we met Rob en Daan in hun huurauto naar Fisterra. Natuurlijk: het begint regenachtig en mistig te worden. Hebben wij weer.
Maar als we bij dit uiterste westpuntje van Spanje zijn, begint het net op te klaren. Een prachtig gezicht. We zien de door pelgrims achtergelaten spullen, vooral schoenen. En de brandplaatsen waar de schoenen worden opgestookt. Een weinig milieuvriendelijk ritueel. Wij doen het niet; nemen maar een paar foto's. In het vissersdorpje onderaan eten we nog wat.

's Avonds gaande met z'n vieren uit eten, een afscheidsdiner, een soort bonte avond.

Om een uur of elf gaan Joke en ik naar de camping. Dat is voorzeker geen sinecure! De stadsindeling is voor een buitenstaander nogal moeilijk.
Toch komen we 'thuis'.

Jan Marten

• 25 Juli 2014 - 19:14

Barbara:

Hallo lieverds,

Dat was het dan, een tocht van 3 jaar die eindigt bij het einde van de aarde. Met een groet van de zon, op de valreep. Wat zal ik jullie verslagen missen! En wat een afwisselende tocht hebben jullie gehad! Met een zwaar verdiende rustdag af en toe, die nog iets met beider vak te maken had. Muziek en boeken, een mooie combi in Spanje. Ik heb grote bewondering voor jullie volharding, voor het dapper doorstaan van kou, regen, vermoeidheid en korte nachten, en gewoon maar weer verder gaan.
    Heb een goede reis naar huis, en geniet van de rust voor lijf en leden.
    Tot later dit jaar

• 25 Juli 2014 - 23:39

Theo:

Hoi Joke en JM

Knap gedaan hoor! Wat een wilskracht! En mooie avonturen en ontmoetingen, dat zal jullie vast lang bijblijven.
    Ik ben nu al benieuwd naar de reisverslagen van jullie volgende mooie reizen in 2015 :-) !

Tot in Nederland!

Gr. Theo

• 27 Juli 2014 - 13:49

MarianneM.:

Gehaald: SUPER. Neem mijn petje (als ik die had) diep voor jullie af.

En Joke: Wat een prachtige stippeltjesjurk.

Als jullie dit lezen zijn jullie al weer thuis, denk ik. Geniet maar van alle luxe die er thuis is, maar vooral van een prachtige, waardevolle herinnering.

XX