Maandag 7 juli 2014 - Reisverslag uit Logroño, Spanje van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu Maandag 7 juli 2014 - Reisverslag uit Logroño, Spanje van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

Maandag 7 juli 2014

Blijf op de hoogte en volg Jan Marten en Joke

10 Juli 2014 | Spanje, Logroño

St-Jean-Pied-de-Port - Espinal (Spanje)
35 km totaal 666 km

Zo, we zitten nu op een camping in Spanje! Nou ja, het lijkt hier eerder de firma Zomp & Nattigheid. Bij de receptie zijn ons 'de beste plaatsen' aangewezen. Nou, dat bleek ook wel de waarheid te zijn. Ik heb nog nooit aan wadlopen gedaan, maar dat moet nu eenvoudig zijn. Het is hier op zich een prachtig kampeerveld, maar onze plekken zijn alleen bereikbaar door van het ene markeringspaaltje naar het andere te lopen. Rechtstreeks is ook mogelijk, maar dan zak je tot je enkels weg. Ik krijg visioenen van Joke die ik nog net een laatste kreet hoor slaken en kopje onder zie gaan in het kroos van veldje 234.
Ik had dit helemaal niet verwacht: op school heb ik altijd geleerd, dat de Spaanse kant van de Pyreneeën, in tegenstelling tot de Franse, droog was.
Van die natte Franse kant hebben we de afgelopen dagen wel meer dan een bevestiging gekregen, maar dat Spanje ook zo door en door vochtig kon zijn had ik niet kunnen bedenken.

We zijn vandaag de Pyreneeën op gereden. Daar hebben we ook letterlijk tegenop gezien. Maar wat is dat meegevallen! Zelfs voor Joke...
Van 168 meter naar 1067 meter hoogte: het lijkt een zware opgaaf maar echt, als ik door had moeten fietsen naar 2000 meter was het ook prima gelukt. 21 kilometer hardlopen in Oegstgeest-Rijnsburg is inspannender. Ik kan me wandeldagen met rugzak herinneren, waarna ik spierpijn had, maar nu: niets! Ik had op de camping nog wel een hardlooprondje van 10 kilometer kunnen doen. Op het gevaar af dat Joke míj de laatste adem zou hebben zien happen op veldje 234.... Dus deed ik dat maar niet.

Jaja, allemaal buitenkant.
Het miezerde vandaag constant, soms echt een buitje. Vorig jaar zijn we de Ardennen door gefietst zonder ze gezien te hebben, zo mistig was het.
De ons beloofde vergezichten van de Pyreneeën beperkten zich vandaag tot de grootte van een voetbalveld. Als je in een wolk zit, zie je toch echt niets. Naar boven toe is het wel zwaar, dus is niet te veel kleding gewenst. Naar beneden (de laatste 15 km van vandaag) is de gevoelstemperatuur bij snelheden van 30 tot 55 km per uur toch echt meer dan 5 graden lager. Door de hoogte en de afwezigheid van elk streepje zon was het toch al koud, boven de 10 graden zal het niet geweest zijn. Wij hebben hiervoor speciale, dikke handschoenen. Meer van het type 'motorrijder'. Toch kwam ik op de camping aan met totaal gevoelloze, witte vingers.
Dat heeft dan nu het voordeel weer dat ik de tent niet hoef op te zetten. Dat mag Joke dan doen.

Omdat we vroeg, om 15 u, op de camping zijn, en er geen dorpje in de buurt is, moeten we de tijd op locatie doorbrengen. Het is niet warm.
Dat betekent dat we vijf uur in het café en restaurant van de Firma Zomp & Nattigheid zitten. We bestellen twee glazen wijn, maar krijgen meteen een hele fles.
Als dat zo doorgaat komen we nog aangeschoten thuis.

Jan Marten