Donderdag 11 juli 2013 - Reisverslag uit La Porcherie, Frankrijk van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu Donderdag 11 juli 2013 - Reisverslag uit La Porcherie, Frankrijk van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

Donderdag 11 juli 2013

Blijf op de hoogte en volg Jan Marten en Joke

13 Juli 2013 | Frankrijk, La Porcherie

Neuvy-St.-Sépulchre - La Souterraine
63 km totaal 942 km

Weer een mooi dag! Windkracht drie mee, zon, maar ook wat bewolking, vooral 's morgens.
We zijn nu van plan om op 13 juli in de stad Uzerche aan te komen om daar een rustdag te blijven. Het is dan Quatorze Juillet en ook nog eens zondag. Er zal vast weinig open zijn aan winkels. Maar we kunnen dan de hele dag kijken naar de plaatselijke feestelijkheden. Om te beginnen om 7 u 's ochtends de viswedstrijd. 's Middags het petanque-concours. We kijken er nu al naar uit.

Dit doel doet ons de komende dagen iets minder fietsen. Zo'n 60 km per dag.
Nou ja, het zal wel meer worden: vanmorgen dachten we vanaf de camping iets door te kunnen steken in plaats van weer terug te gaan naar het stadje. Nee dus: lekker omgereden. Trouwens, wel een erg mooie tocht, dus niet voor niets!

Joke heeft aan het eind van de middag vaak 'pap in de benen', zoals ze dat noemt. Soms probeer ik mij dat gevoel in te leven door een biertje bij een tussenstop te nuttigen, maar mijn tempo wordt daar niet lager van. Misschien na vier bier, maar dat ga ik vooralsnog niet proberen.

Joke gaat dus aan het eind van de dag vaak een stuk langzamer. Dat betekent dat ik veel tussenstops maak. Ik probeer dan een plekje in de schaduw te zoeken en wat nuttigs te doen: water drinken, de telefoon aan de lader leggen, kaart omdraaien, mail controleren, mail beantwoorden. (Niet alles tegelijk hoor, dat zou erg zijn...)
Soms draai ik even om om weer naar beneden te gaan om Joke te zoeken.
Maar vandaag worden wij gered door F., hoofd der school in midden-Limburg. Juist op het moment dat Joke een begraafplaats binnenstapt, kwam hij langs op zijn fiets. Joke was niet voor niets afgestapt: we zien voornamelijk glazen huisjes op de begraafplaats. Elk graf heeft een eigen kapelletje, maar dan van glazen panelen. Het leek wel het Westland in Madurodam. Een leuk nieuw afzetgebied voor kassenbouwers, lijkt me.

Net op het moment dat Joke dus de begraafplaats op loopt, komt F. langs fietsen. 'Dat is de camping municipal', roept hij ons vrolijk toe.
Later vandaag komen we hem vaker tegen, uiteindelijk fietsen we de laatste vijftien kilometer met elkaar op, al pratend en tot op de camping.

Vermeldenswaard is ook de 'plat du jour' die wij namen om 13 u: voor mij was er een zalm-variant, Joke kreeg de kalfskop. Wat ziet dat er goor uit! Drilvet met een stukje vlees. Ik kon het maar moeilijk aanzien.

Bij de camping, met de uitbundige naam 'Suisse-Océan' ( inderdaad: er waren wat heuvels en er was een meertje), zijn we gaan zwemmen. Heerlijk!
Daar komt F. weer hij ons zitten.

We gaan op de camping uit eten: patat-kaasfondue.
Daarna slapen we snel.

Jan Marten

• 14 Juli 2013 - 13:18

Barbara:

Hallo beiden,
    Als jullie net zo mooi weer hebben als wij hier, dan heb je een superdag. En dat op de 14de, een vrije dag ook voor jullie (als het plan is gelukt), net als voor de rest van Fr.
    Grappig dat jullie de steden die zo dichtbij ons liggen, bezocht hebben en beschreven. Ook het idee van Vezelay spreekt ons wel aan: we gaan er een keer naar toe lopen, dan kunnen we met een beetje fantasie zeggen dat we naar Santiago zijn gegaan. Lopend!!!

Geniet van je vrije dag, met iets meer dan water en brood en veel trapplezier de komende dagen.

Groet van B en J.