Vrijdag 11 mei 2012 - Reisverslag uit Poitiers, Frankrijk van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu Vrijdag 11 mei 2012 - Reisverslag uit Poitiers, Frankrijk van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

Vrijdag 11 mei 2012

Door: Jan Marten en Joke

Blijf op de hoogte en volg Jan Marten en Joke

12 Mei 2012 | Frankrijk, Poitiers

Ste-Maure-de-Touraine - Poitiers
79 km totaal 1057 km

We vertrekken deze keer heus echt om 8.30 u. Ik heb zeer matig geslapen en voel me daardoor wat gammel. Het was gewoon warm vannacht. Het 'terminale' ondergoed (mijn zeer gewaardeerde collega's citerend) heb ik onderin de tas gestopt. Toch gaat het eerste stuk prima. De wind is gedraaid en dat doet wonderen. Het is erg warm, dus hemdje en korte broek aan en geen gezeur met jasjes, wel heel veel drinken.
Rond het middaguur bekijken we weer een mooie St. Jacobuskapel. En in het huis ernaast krijg ik van een religieuze meneer een 'tampon'. Mensen zijn steeds zo vriendelijk en belangstellend bij het geven van de tampon. Soms moet je je naam en land van herkomst opschrijven, soms ook de reden van de pelgrimage. Hier mag je gewoon wat opschrijven: "Wij zijn genietend onderweg".
Daarna willen we ergens lunchen en ja hoor: we ontmoeten weer het stel van het bekende drietal.
Na de lunch wordt het zwaar. Ik heb hoofdpijn en lood in de benen. Enkele stevige klimmetjes, één van 10%, dwingen mij af en toe te lopen om niet mijn knieën aan gort te trappen.
JM met minstens 10 kg meer bagage fietst stug door.
Ik voel me steeds rotter en de laatste 20 km gaan kruipend.
Dan kom je in de avondspits Poitiers binnen en na een enorme afdaling moet er natuurlijk dusdanig geklommen worden, dat we de laatste kilometers lopen. Ik ben uitgeput, maar ook blij dat we besloten hebben om hier een hotelletje te nemen. Op naar de Information, want dat blijkt steeds weer de snelste manier. Eerst de tampon en dan vragen om een goedkoop hotel in het centrum, waar de fietsen veilig kunnen staan. De uitermate vriendelijke mevrouw gaat bellen en bij nummer drie is het raak. Ik kan kiezen tussen een kamer op de eerste verdieping met bad, of op de derde met alleen douche. En....er is geen lift. Ik kies die op de derde, toch bijna € 30,- goedkoper. Betaalden we gisteren € 8,30 voor de camping, nu € 57,- - doe eens gek!!
JM sjouwt alle tien tassen naar boven, maar mag dan wel als eerste douchen in de mini-badkamer. En dat is heerlijk na zo'n warme dag.
Ik voel me met de minuut beroerder, maar we gaan toch nog een pizza eten, waarbij er ook nog prachtige livemuziek is: drie semi-akoestische gitaren. Waarschijnlijk muziekstudenten.
Ik eet een kwart pizza en drink zelfs nog een rood wijntje. We besluiten ook om de dagen die resten de route richting kust te nemen. Er zijn namelijk verschillende routes naar Santiago.
Maar ik voel me toch niet zo goed: met veel krampen kruip ik terug naar het hotel. Ik blijk behoorlijk koorts te hebben. Gewoon ziek dus - geen kustroute, maar even kijken wanneer ik weer kan fietsen: balen dus!
Je kunt je als pelgrim wel een doel stellen, maar als de darmen even dwars zijn, gaat dat mooi niet door.

Joke

  • 13 Mei 2012 - 09:13

    Joost:

    Hoi Joke
    Beroerd om nu ziek te worden in ieder geval sterkte!

  • 13 Mei 2012 - 09:23

    Rob En Gonnie:

    Hoi Joke,
    Wat vervelend om nu ziek te worden. We hopen dat je snel opknapt. We zullen hier dan maar een kaarsje voor je opsteken, alleen we hebben niet van die mooie kathedralen.

  • 13 Mei 2012 - 10:52

    Aline:

    Hè, verdorie, dat is ook wat! Wat sneu en wat akelig om nu ziek te worden. Jullie verslag is van vrijdag. Hopelijk ben je intussen weer opgeknapt. En of nu Poitiers het einddoel is of Bordeaux, dat maakt natuurlijk geen fluit uit. Een pelgrim is immers altijd onderweg! Start je toch een volgende keer vanaf Poitiers? En jullie toch blijft een mega prestatie. Ik ben heel benieuwd: wordt het een paar dagen uitblazen om en nabij Poitiers, wordt het de kust (heerlijke eilanden ile de Ré en ile ´d´Oléron met prachtige stranden), wordt het toch nog fietsen langs de kustroute of wordt het toch nog Bordeaux!
    Bon courage!
    xxx Aline

  • 13 Mei 2012 - 11:06

    Marianne Vd Kaaij:

    Ach Joke wat naar! Dit kan je nu helemaal niet gebruiken..
    Ik hoop dat je snel weer opknapt..

    Sterkte en liefs van hier

  • 13 Mei 2012 - 18:51

    Gerda:

    Dat is zeker balen! Ziek worden tijdens je vakantie is nooit leuk. Ik heb bewondering voor je dat je deze dag toch nog zo'n eind gefietst hebt. Hoop dat je intussen weer bent opgeknapt. Sterkte.

  • 13 Mei 2012 - 19:17

    Cjvisser@chello.nl:

    Hoi Joke en Jan Marten,

    Wat balen zeg, nou is het prachtig weer, maar voel jij je ziek.
    Beterschap gewenst Joke en Jan Marten sterkte met het sjouwen van de tassen voor twee personen.

    Groeten,
    Cees en Willy

  • 14 Mei 2012 - 07:22

    Wilma:

    Het wordt wat eentonig maar ook ik wens je snelle beterschap. Hopelijk kom je er zonder dokter weer van af. Sterkte!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan Marten en Joke

Een reis naar Bordeaux. De eerste stap naar Santiago de Compostella. Een reis die we van A tot Z willen maken. Zie de foto, genomen in de startplaats Haarlem: het herdenkingsmonument van Lennart Nijgh, die voor Boudewijn de Groot de volgende regels schreef: Geef de reiziger het woord, laat de reiziger vertellen -

Actief sinds 18 April 2012
Verslag gelezen: 419
Totaal aantal bezoekers 206708

Voorgaande reizen:

18 Mei 2023 - 11 Juni 2023

Twaalfde reis: Venetië - Lombardije - Venetië

26 Juni 2022 - 22 Juli 2022

Elfde reis: Venetië - Rome - Venetië

02 Juli 2021 - 25 Juli 2021

Tiende reis: Oegstgeest - Oegstgeest

02 Juli 2020 - 27 Juli 2020

Negende reis: Oegstgeest - Oegstgeest

26 April 2019 - 22 Mei 2019

Achtste reis: Roermond - Venetië

25 April 2018 - 23 Mei 2018

Zevende reis: Sevilla - Faro - Lissabon - Porto

31 Mei 2017 - 26 Juni 2017

Zesde reis: Zilverroute, Sevilla - Santiago

19 Augustus 2016 - 17 September 2016

Vijfde reis: Teruel - Granada - Malaga - Sevilla

28 Juni 2015 - 25 Juli 2015

Vierde reis: Girona - Valencia - Girona

27 Juni 2014 - 27 Juli 2014

Derde reis: Poitiers - Santiago de Compostela

28 Juni 2013 - 26 Juli 2013

Tweede reis: Maastricht - Pyreneeën

27 April 2012 - 18 Mei 2012

Mijn eerste reis: Oegstgeest - Poitiers

Landen bezocht: