Dinsdag 8 mei 2012 - Reisverslag uit Poitiers, Frankrijk van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu Dinsdag 8 mei 2012 - Reisverslag uit Poitiers, Frankrijk van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

Dinsdag 8 mei 2012

Door: Jan Marten en Joke

Blijf op de hoogte en volg Jan Marten en Joke

11 Mei 2012 | Frankrijk, Poitiers

Chartres - Morée
86 km totaal 845 km

Het leuke van een reis als deze is, is het verschijnsel dat je telkens de zelfde medereizigers ontmoet. Een paar dagen zie je iemand niet, daarna duikt hij of zij weer op. Vaak weten deze mensen je naam (of je uitrusting en outfit) al, voordat je ze daadwerkelijk ontmoet. Het is de tamtam van de mensen die allemaal dezelfde kant op gaan, elkaar passeren en laten passeren. Soms even naast elkaar fietsen, soms een zelfde overnachtingsplek, een kruispunt of een restaurant.
Vandaag ontmoeten we G. uit Barneveld. Kan er iets goeds komen uit Barneveld? Ik weet het niet, G. is van oorsprong Rotterdammer. We zien hem verschillende malen vandaag.
We willen ergens gaan lunchen of inkopen doen, maar G. vertelt ons dat 8 mei een feestdag is en dat de winkels en zelfs de meeste restaurants dan gesloten zijn. Hij wist het nog maar net, maar had het gehoord van J. die we de komende dagen nog veel vaker zouden tegenkomen. (De goede lezer ziet dat het begrip 'tegenkomen' enigszins wringt bij een ontmoeting van met elkaar mee bewegende reizigers.)
Uiteindelijk vonden we een bar die ook nog wel drie minipizza's ergens in het rommelhok hadden liggen. De vriendelijke vrouw deed ze meteen in het, al jaren afgeschreven, lokale mini-oventje.
De verpakking van de pizza's, waarop de oventijd vermeld staat, was kennelijk al lang door het vocht aangevreten en onzichtbaar, want mevrouw de barman legde pontificaal drie zwartgerande cirkelvormige objecten op ons bordje. Toen we de randen van dit verfijnde Italiaans gerecht hadden gesneden, bleef er met recht een mini-pizza over. Een vergrootglas was aan te raden.

De gesprekken met onze medereiziger gingen gelijk de diepte in. Ook dat is leuk aan deze tocht: er gelden andere regels.
In het restaurant gezeten begon het weer flink te regenen. Misschien hebben we het niet vaak genoeg genoemd, maar de regen daalde afgelopen week, naar het leek, vrijwel continu op ons hoofd neer. En dan hadden we ook nog forse tegenwind. Dat is twee uur leuk, maar na anderhalve week heb je er echt wel eens genoeg van.
We zeggen G. gedag, maar komen hem later met een gebroken spaak tegen. Dat wordt fietsenmakerswerk. Mooi meegenomen dat hij nu vlakbij een van de weinige fietsenmakerswerk is. Maar wel pas morgen bereikbaar, want het is vandaag 8 mei...
Rare jongens, die Fransozen. Op 1 mei werken ze niet, op 8 mei ook al niet. En dan wil die nieuwe president de pensioenleeftijd weer terugbrengen naar 60 jaar!

Op de camping in Morée zien we drie andere medereizigers ook weer: het echtpaar uit Druten en genoemde J. uit Leiderdorp.
We drinken wat 's avonds. Nu eens niet in de wc-hokken, maar onder een afdakje aan een tafel met bankjes.
Altijd gezellig.

Jan Marten

• 11 Mei 2012 - 22:57

Barbara:

Hallo luitjes,
    Na het lezen van een paar verslagen achtereen komen de centrale thema´s wel naar voren: het weer, eten en drinken en slapen, de kerk, en... ontmoetingen. Benieuwd of jullie het zelf ook zo ervaren :-)
    Intussen vind ik het erg stoer van jullie dat jullie deze tocht maken en elke dag weer zoveel kms wegtrappen, ijs en weder diendend. Petje af hoor. Warmer wordt het ook niet echt, vannacht komt hier, in Brrrr, nachtvorst. Sterkte Joke.

• 12 Mei 2012 - 13:57

De Biepmiepen:

Hoi pelgrims,
    Hier een berichtje van de harde zaterdagwerkers (vreselijk druk!). Het laatste half uur is ingegaan en dan gaan we van ons welverdiende weekend genieten. Er schijnt hier een lekker zonnetje. Hopelijk bij jullie nu ook, zodat het terminale ondergoed uit kan blijven.
    Groetjes, Seliena, Marianne, Eva, Gerda.