Maandag 7 mei 2012 - Reisverslag uit Château-Renault, Frankrijk van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu Maandag 7 mei 2012 - Reisverslag uit Château-Renault, Frankrijk van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

Maandag 7 mei 2012

Door: Jan Marten en Joke

Blijf op de hoogte en volg Jan Marten en Joke

11 Mei 2012 | Frankrijk, Château-Renault

Chartres rustdag
Gelopen: 10 km (op zijn minst!)

We lopen wat achter in het digitaliseren van de verslagen. Op schrift heb ik het dan al, maar dan moet er tijd zijn voor een iPhone-moment.
We blijven jullie reacties met veel plezier lezen en we zijn ook benieuwd wie de stille volgers zijn.
Om de reactie van Gerben en daarna die van Auke moesten we erg lachen. Een parodie? Ik weet het nooit bij die monsters.
Maar nu ons dagje Chartres. Tussen de wirwar van waslijnen lukt het ons om rond 10.30 uur de stad in te gaan. We doen een soort van stadswandeling, maar dan wel met een accentje van JM, altijd even anders, altijd verdwalen, ook al benoemt hij dit totaal anders.
Om 12.00 uur melden we ons in de kathedraal om een soort van college van 1,5 uur te krijgen van de Engelse gids Malcolm Miller. Ooit, als student, zo'n 55 jaar geleden, is hij hiermee begonnen. Inmiddels woont hij in Chartres, heeft boeken geschreven en geeft lezingen over de hele wereld.
Hij houdt altijd een ander verhaal en 'leest' met zijn rug naar het glas-in-lood raam het verhaal van het raam.
De kathedraal die wordt gerestaureerd is voor een gedeelte licht geverfd (vorige verfje was van 300 jaar geleden). In 2014 moet de klus klaar zijn. We willen dat zeker zien.
We bekijken nog een paar kerken, lunchen op een bankje. Daarna naar het 'Centre internationale du vitriail' - veel informatie over glas-in-lood ramen, maar ook een mooie tentoonstelling met hedendaags glas-in-lood ramen. Het lood fungeert vaak als een soort potloodlijn - wel even anders dan bij die middeleeuwers.
We willen ook nog om 17 uur een concrete met Bretonse koormuziek meepikken, maar zodra JM ziet dat het elektronisch wordt versterkt en er een elektrische piano wordt gebruikt wil hij zo snel mogelijk de kathedraal uit.
Ik vind het prima, want nu kunnen we op fleecevestjacht, omdat ik de mijne onderweg verloren ben en dat is op de camping een ramp als je zo'n koukleum ben als ik.
Het duurt heel lang, maar dan vinden we een heel prijzig paars geval, twee keer zo dik als de vorige, dus weer meer gewicht, maar ik neem hem toch.
De komende dagen wordt het weer kamperen, dus het moet gewoon.
Om 19.15 uur gaan we afscheid nemen van de kathedraal en pikken nog het staartje van een vesper mee, met een gebedje voor de nieuwe president.
We eten een bescheiden menuutje en met de witte wijn in ons lijf waggelen we terug naar onze kloosterordes.

Joke

• 12 Mei 2012 - 00:42

Tineke:

wat een genot vanuit een een luie stoel jullie verslagen te lezen.
    Was vandaag ook op de fiets bij 30 gr.Die tijd komt voor jullie ook nog, dan denk je verlangend aan die heerlijke regenbuitjes terug!Dus geniet er nog maar van!
    Geen elektro-Fiets dus ook een el.versterkte muziek,merk ik daar een beetje trotshouding?groetjes

• 13 Mei 2012 - 10:55

Theo T:

Hoi J en JM,
    Graag maak ik me bekend als een van de tot nu toe stille abonnees van jullie mooie literaire beschrijvingen van jullie pelgrimage. En we bespreken jullie reisbeschrijvingen dagelijks. Vol bewondering en respect! Ik geniet van jullie verhalen!
    Gr. Theo