Vrijdag 27 april 2012 - Reisverslag uit Oegstgeest, Nederland van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu Vrijdag 27 april 2012 - Reisverslag uit Oegstgeest, Nederland van Jan Marten en Joke Vries - WaarBenJij.nu

Vrijdag 27 april 2012

Door: Jan Marten en Joke

28 April 2012 | Nederland, Oegstgeest

Oegstgeest - Zwijndrecht
75 km

De tocht is begonnen. Na de proloog van Haarlem naar Oegstgeest, nu op weg naar Bordeaux, 1400 km, de eerste etappe op weg naar Santiago.
Om 9.15 uur vertrekken we, uitgezwaaid door Henny, Aline en Theo. Al bij de eerste rotonde komt Jan Marten er achter dat een portemonnee toch wel handig is om bij je te hebben. Ik blijf wat lullig achter bij de rotonde, waar op dat moment juist collega Gerda passeert in de auto. Zij zal zich vast niet verbaasd hebben, ze weet wel een beetje hoe dat gaat bij ons.
Dan fietsen richting Leiden, want daar gaat de St. Jacobs fietsroute langs: in de Lodewijkskerk staat het beeld van Jacobus boven de deur. Nu zijn we echt op weg. Katwijkse schelpen aan de fiets en ik een schelp aan een kettinkje, benieuwd of dat 'helpt' tijdens de reis en of dat 'deuren opent'.
Bij het verlaten van Leiden fietst een verwarde en vooral boze man langs, die kennelijk niet zo gecharmeerd is van het 'huzarenstukje' van Jan-Kees de Jager, want hij schreeuwt: "Hang de vlag maar halfstok voor dit kankerkabinet - de pedofielen zijn de baas in dit land!"
We krijgen nu nog meer zin om gewoon even weg te gaan....
Het Groene Hart in. Om Zoetermeer heen met als dieptepunt Moerkapelle, een bedompt Reformatorisch dorp, waar senioren wonen in een 'ouderen-
complex'.
En dan moet je ook nog nodig plassen. In Moerkapelle is namelijk echt geen kroegje of wat dan ook te vinden. Ik ben niet zo'n held om zoiets zomaar ergens te vragen, maar als de nood hoog is... dan maar bij de winkel met streekproducten, waar ik eerst door de lookalike van Kees van der Staay volledig genegeerd wordt, want een vrouw met zo'n strakke broek.....Toch mag ik plassen, want "wildplassen is tenslotte verboden." Ik wist wel dat Kees een man van de wet was.
Hij wijst mij de weg naar de wc, maar bij terugkeer naar de winkel verdwaal ik in de gangetjes en ik hoop heel ernstig niet de vrouw van Kees tegen te komen, want dan heeft hij nog wat uit te leggen.
Wij gaan weer verder langs de Rotte, pontjes en komen dan in Kinderdijk - daar bij die molens. Je hoeft echt niet naar het buitenland om uitheemse culturen te ontmoeten: hordes Japanners, Fransen en Italianen. En nu zijn wij ineens de attractie: zoveel fietstassen op een fiets!
Via Dordrecht bereiken we Zwijndrecht, waar we bij Anneke en Max heerlijk eten, bubbels drinken en lekker slapen. Een vier sterren B&B!

• 29 April 2012 - 07:36

Wilma:

Nou, de kop is er af en dan al zo'n verhaal. Dat belooft wat! Ik ben erg benieuwd en ga nog een hoop leren. Veel succes verder.

• 29 April 2012 - 07:48

Marianne Vd Kaaij:

Wat heb ik aan jullie moeten denken gisteren...Al die regen:( ik hoop echt dat t weet beter wordt. Hoe zuidelijker jullie komen hoe warmer t zal zijn:)
    Sterkte als t nodig is en ook geniet ze..

Liefs
    Marianne

• 29 April 2012 - 08:19

Aline:

Tegelijk al een leuk, aanschouwelijk en aanstekelijk verhaal. Ik hoop dat jullie vaak op campings zullen staan waar internet is :'. Ben benieuwd waar jullie op dit moment, zondagmorgen, zijn. Aan t opstarten? Of al lang en breed onderweg in het Belgische land?
    Fiets ze!
    Aline

• 29 April 2012 - 08:32

Gerda:

Ik heb erg gelachen om dat portemonnee verhaal. Ik vroeg me inderdaad al af wat jullie vergeten waren toen ik je daar zag staan. Als je nog meer vergeten bent kun je dat nu in ieder geval kopen. Ik weet niet waar jullie nu zitten maar ik hoop dat het beter weer is. Hier regent het weer. Geen fietsweer dus.

• 29 April 2012 - 09:56

Willem En Marjan:

Lieve vrienden, leuk om jullie avonturen te lezen. Wij hebben het tot nu toe aardig droog gehouden, wij hopen jullie vanaf nu ook!
    Geniet ervan!!

• 29 April 2012 - 11:44

Roos:

Wat kan ook jij leuk schrijven Joke! Pas een paar dagen onderweg en dan al zulke avonturen, ben benieuwd naar het vervolg. Hier in Parijs keiharde wind, voor jullie hoop ik dat het wind mee is!

Groetjes,
    Roos

• 29 April 2012 - 18:26

Anneke:

Lieve zus en zwager, ben erg benieuwd hoe het jullie bij Ria is vergaan. Want jullie zijn daar vast na een behoorlijke hoeveelheid regen en wind aangekomen. In gedachten fietsen we mee. Groeten Max & Anneke

• 29 April 2012 - 18:57

Joost..:

Hoi joke en jm
    Zit het weer een beetje mee, de temp is in ieder geval gestegen , slapen jullie ook ineen tentje en heeft joke dan een elektrische deken. Dan moet jm zeher de hele nacht doorfietsen om stroom op te wekken. Veel succes en plezier de komende dagen . O ja jm toots is vandaag 90 jaar geworden, speel een deuntje voor hem. Groet ook van barbara